Hur gamla var ni…

Jag är med på tanken, men har ändå som mål att bli helt skuldfri. Den känslan måste vara fantastisk.

Vadå räntehöjning “Ah du menar hur mycket jag tjänar på dom eller vad?”

3 gillningar

Tycker kreditkort för ”cash flow” är perfekt iom att de inte är någon ränta när man betalar av månad för månad.

Men frågan är väl vad man gör när tex bostadslånet får högre ränta än vad du beräknas få i snitt på börsen? Eller t.o.m. strax under

Då har du en hög inkomst :smirk::smile:

För att jag använder kreditkort?

Om bostadslånet har hög ränta, motverkas genom hög inkomst

1 gillning

När jag var runt 20 år och läste en kurs i panträtt tyckte jag att möjligheten att pantsätta sin fastighet var något fantastiskt då det möjliggjorde för fler att äga och förvalta sitt boende.

Nu efter många år med låg ränta och skenande bopriser så är jag inte alls lika positiv längre. Jag är en av vinnarna som samtidigt kunnat investera på börsen men jag tycker ändå att hela upplägget är förkastlig för svensk ekonomi med överbelåning samtidigt som många inte har möjlighet att komma in på bomarknaden över huvud taget.

2 gillningar

När jag köpte min mark var jag livrädd för lån (jag som tonåring med några sommarlöner var ensamt bud på flertalet hektar i mitten av -08 krisen och farsan förklarade varför)

Jag förstog att de också kunde vara bra när jag började planera på att bygga nåt när jag blev 18. Hade ju inte råd med en busskur med de pengarna jag hade men med belåning med marken som säkerhet gick det ju att få ett litet hus och undvika att hyra.

När vi klev på fastighetståget på 80-talet med hög belåning. Omöjligt att som ungt par köpa en fastighet annars och hyra var inget intressant alternativ för oss.
Det var bra tid att kliva på OM man klarade de hiskeliga räntorna som gällde i många år. ca 12% och ända upp till 16 % peakade det på kort tag för ett 5 års lån åren framåt. Men inflationen “amorterade” åt oss snabbt och lånesummorna för hus då låg på 80-talet nära 1/10 av dagens priser.
Låna för att konsumera annat än boende gör vi inte senaste 40 åren. Inte ens bilar etc. Dyraste vi köpt ett par gånger är ca 150.000 i dagens pengar.
Vi har både lån på huset och sparande . Delvis för att nu som pensionärer är det svårare att låna pengar OM man (mot förmodan) skulle vilja köpa något rejält dyrt.
Hittils har det gått att hålla jämna steg med räntan på lånet med värdeökningen på sparpengarna.
När vår fasta låga bolåneränta går ut med början nästa år får vi se…
Att ta nya lån i förhoppning om att kunna förränta dom bättre på aktiemarknaden skulle vi dock aldrig göra. Andra ägnar mer energi åt det och risken är ovälkommen och ev uppsidan inte tillräckligt intressant.
Att det har gått väldigt bra senaste 20 åren med extremlåga räntor i många år kanske är föraning om många dåliga år framöver för att ge rimligare långtidsmedelvärde för aktiers värdetillväxt.

1 gillning

Dum jävla frågeställning då det förmodligen är 0.01% som använder lån till en hävstång att tjäna pengar (visst, sker väl i fler fall om man tänker värdeökning på bostad man lånar till) men i regel sätter lån folk i skiten och det ganska rejält nu när det är så fruktansvärt lätt att låna pengar.

Så visst, sitter du på en rejäl förmögenhet förstår jag att du ganska säkert och tryggt kan belåna för att utöka ännu mer.

Jag kommer alltid eftersträva att vara skuldfri för min egen frihets skull. Men då har jag förvisso en sjukt bra ekonomi redan och miljoninkomst på året.

Slutkläm, låna aldrig på saker som minskar i värde. Dessa ting ska köpas.

5 gillningar

Syftade du på min frågeställning? Hur är den dum?

Så ditt svar är alltså ”Inte än” :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Det kan man väl ändå säga att folk gör. Man köper en bostad och tar lån. Man får därmed ofta billigare boende än om man hyr. Pengarna man sparar på detta kan tex gå till börsen vilket betyder att man avstår amortering för att investera pengar man sparat in genom att ta lån för billigare boende

Sorry, menade inte som något påhopp.

Men i regel tycker jag att lån (skuld) är av ondo för gemene man. Nästintill enbart negativt…men givetvis finns det en annan sida av myntet men den är det väldigt få som faktiskt ser.

Hehe nä, jag kommer stå fast vid min åsikt förhoppningsvis genom hela livet :slight_smile:

”Inte än, och aldrig”

1 gillning

Jag tycker INTE synd om folk som inte behöver ta lån och hög risk på börsen för att nå sina mål. De har troligen redan uppnått dem :grinning: alternativt tar de redan hög risk på börsen utan lån.

4 gillningar

Räntan kan aldrig bli högre än förväntad avkastning på börsen. Förväntad avkastning är nämligen beroende på räntan.

1 gillning

Inge synd om mig som är skuldfri sen mer än 10 år tillbaks… Har inte någe på börsen heller sen lika länge tillbaks…
Samtidigt tycker jag inte synd om dom som har belånade investeringar…
Alla är vi olika å har olika värderingar… De viktigaste är att man är lycklig i sina egna val…

2 gillningar

Skuldbelägger du dig med flera miljoner och har kanske 30% belåningsgrad istället för 0% och lägger in det i en global passiv indexfond eller i Lysa som du låter ligga hela ditt liv utan att sälja av så kommer din familj tacka dig i flera generationer.

Men ja, är du glad med ditt liv så är det ju bara att köra på.

1 gillning

I längden skulle man tekniskt sätt bli rikare av investerade lånade pengar med mindre ränta än 8% i en global indexfond.

1 gillning