Låna eller betala på en gång

Tror faktiskt inte att det finns speciellt många som har alla de lån du listar och dessutom trivs med det, misstänker att du tassar lite i gränslandet för nidbilder där.

Att folk har lån på dyra saker av olika slag indikerar att lån är ett bra verktyg för att få ihop sitt liv i rimlig tid i stället för att spara i år och dar innan familjen kan köpa exempelvis en vettig säker bil.
Sen är väl lån som allt annat, något som ska använda med måtta där nytta finns och inte ett sätt att slippa betala.

1 gillning

Tror du att jag är en sådan person som inte kan skilja på amortering och ränta och därför gynnas av rådet att inte låna i detta fall?

Uppmaningen “Allt utom bostäder betalas kontant” var naturligtvis en reaktion på det fantastiska bilerbjudande du beskrev i början men avsett för alla som läser inlägget.

I stort så håller jag med om att man inte skall låna till annat än hus och csn.

Men jag har inga problem med billån om man har kapital att lösa det, samt accepterar att man en kort tid gör en dålig affär sämre.

Jag har själv gjort liknande “dåliga” affärer i perioder för att säkerställa likviditet. Räntan på affären bekostades med mina hopp&lek pengar och påverkade inte mitt sparande. Allt beror på hur viktigt det är med den där bilen, hur ekonomin ser i övrigt.

I mitt fall så sammanföll ett köp av en andra bil med ett behov av att byta avloppsbrunnen, göra en oplanerad dränering, att min fru var sjukskriven och skulle tillbaka till jobbet 25% och behövde kunna pendla(vi har ingen kollektivtrafik där vi bor och kan inte samåka när hon inte arbetar 100). Och uppe på detta så blev det en graviditet som skulle innebära att en kommer vara hemma på gården med barnet och behöver kunna ta sig runt.

Att ta ett billån var inga konstigheter för oss i det läget, vi hade pengar att lösa bilen från vår buffert men vi prioriterade ökad likviditet tills alla arbeten var gjorda och vi hade betalat slutnotan för dessa. För oss så kunde vi hantera detta utan att behöva minska vår sparkvot och istället omprioritera vår övriga ekonomi.
Jag, utifrån min filosofi, ser inga problem med medvetet dåliga affärer. Det handlar om att göra medvetna val och prioriteringar. Kan man göra det utan att minska sin sparkvot är det inget som påverkar långsiktigt. Jag sparar ju för mål här i livet och inte för sparandets skull liksom.

Allt beror ju på om man har råd att lösa lånet, eller inte, vid förändringar i livet och om lånet påverkar övriga spar/livsplaner negativt.

1 gillning

Så mycket på en gång ger definitivt upphov till amnesti. :innocent:

1 gillning

Lite vid sidan om. I sådana här fall när man måste betala en saftig uppläggningsavgift, är det alldeles utmärkt att kreditgivaren måste uppge den effektiva räntan.

1 gillning