Fri från billån eller köpa lägenhet

Hej!

Behöver lite rådgivning hur jag ska göra angående billån och bostad.

Är singel och 24 år med fast jobb på en industri, vet inte riktigt vad mer som behövs vetas angående min ekonomi, isf är det bara att fråga!

Jag sitter just nu i en 1:a hyres (ca 5900kr hyra exklusive hyreshöjningen på 6% som väntar) och jag börjar känna att jag växer ur den och den ger inte mig någon ”hemkänsla” och att jag gärna skulle vilja köpa mig något ”eget” samt större.

Men jag är kluven då jag har ett billån med 6,65% i ränta och ca 180kkr kvar på lånet. Efter att ha sålt nästan alla fonder så kan jag antingen betala av billånet o bo kvar i min hyres 1:a, eller kontantinsats+ lite mer till en köpes 3:a.

Ekonomiskt sett så är det ju förmodligen bäst o smacka av billånet, men problemet då är ju att jag blir låst till min lgh ett bra tag framöver.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det i detta forum utan att få en dumstrut på skallen.

Men det är en speciell bil som är limiterad och att det är ett stort sommarintresse och familjeintresse med bankörning bland annat. Så att sälja bilen och mitt enda intresse är inte direkt tänkvärt.

Hoppas jag förklarade hyfsat!

Mvh Anton

1 gillning

Det här är inte en privatekonomisk fråga som några främlingar på internet kan besvara utan du måste själv välja och prioritera. Du har redan identifierat att det ekonomiskt mest lämpliga vore att betala av billånet. Bra så.

4 gillningar

Tack för svar.

det har du nog rätt i. Kan man ta bort eller låsa en tråd?

Hej och välkommen!

Jag tror du måste välja mellan ditt bilintresse och en större lägenhet. Om du vill prioritera bilen, betala av den så att du slipper det dryga lånet och börja sedan spara på nytt till en lägenhet. Om du vill prioritera lägenheten, sälj bilen och lös in lånet samt kanske köp en billigare bil.

Oavsett vilket du gör ska du inte försöka göra båda; det är så lätt att hamna i skuldfällan i tidig ålder. Det är bättre då att du sätter upp ett sparmål för ny bil/lägenhet så att du har något att jobba mot.

Stort lycka till! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Här har du en fråga där svaret kanske inte är det optimala ekonomiskt sett… Du är på gång ut i världen av ägt boende, vill ha kvar bil etc. Fullt rimligt att du inte vill kompromissa med detta.

Jag skulle säga att om du har råd och marginaler ska du behålla billånet och köpa bostad. Men tänk på att alla utgifter, inklusive sparande och amorteringar konkurrerar med varandra. Räkna på det och fundera på vart du vill att dina pengar ska gå.

Har du inte marginaler är det bättre att acceptera det och kompromissa med det du vill några år innan du kommer vidare. Betala av bilen isåfall, ägt boende kan mycket väl innebära stora oförutsedda utgifter och är på många sätt inflexibelt. Som marknaden ser ut nu är det ju inte säkert att man tjänar så mycket på det heller…

1 gillning

Detta är utan tvekan det bästa optimala ekonomiskt sett på lång sikt.
I den bästa av världar kan man ju även på sikt baka in billånet i bostadslånet för att få ner räntan.

1 gillning

Tack, och tack för svar!

Det tål att fundera på måste jag säga.

1 gillning

Tack för svar!

Ja jag har marginaler kvar tycker jag, om jag kollar vad LF bank räknade ut åt mig vad bostaden skulle kosta med lån, ränta (5% för säkerhetsmarginal), amortering, driftkostnad och avgift till brf så landar det på nästan exakt 9000kr för allt som har med bostaden att göra, och bilen 3200kr. Har en lön på ca 22 netto.

Får ut på dansgolvet o hitta mig en sambo så blir det bara hälften så dyrt! :wink:

1 gillning

Personlig åsikt men i snitt spenderar man väl under några procent av sitt år i en bil. Ganska stor andel är man hemma eller på jobbet(som också kan vara hemma) om man arbetar heltid i vanlig ordning.

Jag skulle satsa på bostad. Jag gjorde mig av med en dyr ny fin bil och införskaffade en riktigt gammal men funktionell. Den tar mig till samma platser som den dyra och eftersom den stora tiden av mitt liv inte är i bilen så påverkas jag inte så värst. I stort sett om bilintresset är mycket stort kan väl bilen räknas som hobby och kanske värderas högre än bostad men jag hade satsat på bostad!

1 gillning

Om du nu “måste” behålla bilen, betala av den och börja spara till en kontantinsats.

Eftersom du känner dig trångbodd, går det att hitta en större lägenhet att hyra istället?

Alla är olika men givet att du är 24 och singel kanske det inte är omöjligt att du får för dig att flytta inom ett par år oavsett. Vem vet - du hittar en partner från andra sidan landet, hittar jobb bortanför pendlingsavstånd, blir tibetansk munk, etcetera. Utifrån det perspektivet behöver inte ett ägt boende bli en så bra affär.

Även om du vet att inget kommer få dig att flytta från ditt ägda boende hade jag ändå betalt av billånet först. Jag menar att ett billån med hög ränta är en riktig bajsmacka. Speciellt för en ung person i singelhushåll. Extra speciellt när det i huvudsak är en bil som går på lek-kontot. Men alla är vi olika i vad som är viktigt för oss.

Personligen hade jag hittat en billigare bil och bott kvar i hyreslägenheten.

Kudos till dig för att du ber om input kring situationen!

1 gillning

Min poäng är att du har högt humankapital (gissar och antar lite här). Du har jobb, är ung. Din ekonomiska situation kommer troligen bli bättre och bättre kommande 10-15 år om du spelar dina kort rätt. Om du känner att det är värt kostnaden och du har råd ska du inte skämmas för att ha kvar bilen och lånet. Du verkar vara medveten om räntekostnaden, då vet du säkert var gränsen för krediter går i din ekonomi.

1 gillning

Har man bil intresse så skulle jag betala av billånet så fort som möjligt samt då skaffat ett garage för att ha å fixa me bilen… Köpa lägenhet senare när man har sparat ihop till kontantinsatsen…

1 gillning