Börja spara när man har skuld!

Hejsan ny här!
Har varit inne här o läst en del och bestämt mig att ta tag i sparandet!
Är 27 år gammal och har skuld på 50000kr. Ett billån som har en ränta på 6,25% just nu. Var tvungen att köpa en bil så jag kan ta mig till jobbet för jag jobbar skift!
Har dock funderat på vilket är bäst att göra. Ska man avvakta med sparandet tills man har betalat av lånet ?

Har ingen buffert alls just nu heller…
Sedan jag flyttade hemifrån har jag varit väldigt dålig med att spara undan! Småhandlar ofta och håller inte kolla så mycket på utgifterna! Har för några månader insett det och försöker bli bättre på det! Veckoandla istället och sluta köpa onödiga saker!

2 gillningar

Först skaffa en buffert, sen amortera bort lånet… Sen börja med sparandet…

10 gillningar

Finns lite trådar om detta redan, men i korthet betala av höga skulder innan du börjar investera, 6.25% är en så hög ränta som är väldigt svår att slå med investeringar :slight_smile: och om du gör det så är det bara marginellt.

9 gillningar

Hej och välkommen! Vad kul att du börjat ta tag i din ekonomi, du har verkligen kommit till rätt ställe.

Mitt tips är att du börjar spara ihop till en buffert så att du slipper hamna på minus om det skulle krisa sig. Fundera på hur stor en oförutsedd kostnad kan vara för dig (t.ex. om bilen går sönder, fixar du det?). När du har en buffert skulle jag rekommendera att betala extra på billånet så mycket som möjligt på grund av den höga räntan du har. Efter att lånet är borta kan du börja spara långsiktigt och till och med börja investera på börsen. Om du vill ha fler tips så kan du läsa mer i ett inlägg som jag skapat om just detta ämne:

7 gillningar

Låter som en bra plan tack för hjälpen! Uppskattas!
Haft så mycket stress och ångest över detta. Var ju så dum att några månader sen när jag äntligen blev skuldfri från ett annat billån köpte jag en ny bil på lån som kostade mig cirka 8000kr i månaden. Jag insåg 2 månader efter att de var så jäkla dumt att jag sålde bilen men gick ju back. Sen var jag tvungen o ha en bil igen för började på ett nytt jobb som ligger några mil hemifrån…

Ska läsa på mera och göra mitt bästa!

Glömde tillägga har ett litet lån på 8000kr men de ska betalas denna månaden. Sålde min cykel så fick in lite extra pengar!

6 gillningar

Rent teoretiskt har du redan svaret i tråden, buffer + amortering innan sparande. Men jag tycker att man kan tillåta sig en symbolisk summa in på sparande också för att komma igång och vänja sig vid det, få en känsla för hur man reagerar när fonderna går upp och ner osv. Det kan också vara en kick och motivation att se dessa pengar växa.

Men som andra är inne på är buffert (för att undvika hamna i behov av ytterligare lån) och amortering (för att få ner lånekostnaderna) betydligt viktigare

10 gillningar

Hade följt Dave Ramseys steg i början Dave Ramsey's 7 Baby Steps - Ramsey

Så en buffert på runt 10-15 000, sedan billånet, sedan en större buffert. Efter det investeringar. Vid investeringar bör du nog anpassa efter svenska förhållanden och inte följa Ramsey rakt av.

9 gillningar

Dave Ramsey är riktigt bra att lyssna på när man kommer igång med ekonomi och sparande. (Precis som sagts ovan.) Många avsnitt i podden är också bra.

Rent matematiskt är det bästa att ha en mindre buffert och sedan nolla ditt dyra lån.

MEN den mänskliga faktorn är ALLTID ett problem. Du kommer alltid hitta en anledning att inte spara.
Jag rekommenderar att starta ett LYSA konto och sätta in en symbolisk summa varje månad 100-300 sek. När lånet är avbetalt och bufferten är på en summa som du anser är bra. Kan du lägga in en seriösare mängd pengar på sparandet varje månad.

Lycka till!

7 gillningar

Jag förstår välmeningen men med all respekt för era tips rekommenderar jag inte att man ska börja investera på Lysa eller Avanza förrän man har kontroll på sina utgifter och betalat av sina dyra konsumtionslån. Jag har sett det beteendet och det distraherar från målet vilket slutar med att det som till en början var en symbolisk summa växer till något större medan de dyra lånen bortförklaras.

Om jag ska ge en rekommendation till någon som jag inte känner på ett forum så är det: buffert först, sedan bort med dyra lån, och sist av allt investera. Men gör det en sak åt gången.

4 gillningar

Vettig poäng, jag tror alla behöver gå tillbaka till sig själva och sitt eget sätt att funka för att veta vad som är rätt. Hur som helst ska man inte tappa fokus på att få vardagsekonomin stabil och amortera av sina lån. Få kontroll över sina utgifter inte minst, här kan du börja med att skriva upp/mäta dina utgifter för att först och främst få en bättre bild av vart pengarna tar vägen.

TS har ett billån på 50000, även om det så klart fortfarande är bäst att betala av detta tycker inte jag det talar för att det är ovarsamhet med pengar som lett till att hen blivit belånad. Kan vara värt att ta i beaktande.

2 gillningar

Alla fungerar vi olika, jag hade valt 33% buffert, 33% investering och 33% billån. För att få igång allt.

3 gillningar

Kom igåg att 30 av räntan dras av på skatten. Alltså betalas 4,375% i ränta egentligen. Blir lite snällare jämförelsesiffror.

2 gillningar

För dig och mig är det inte speciellt mycket pengar men så skulle troligtvis du eller jag inte heller ta ett lån på 8 000 och ett annat på 50 000. Eftersom vi inte fått någon information om intäkterna kan vi inte dra några slutsatser där.

Du gör helt rätt i att betala av även det lånet. Tro mig, det är en fantastisk känsla att vara skuldfri och att veta att alla pengar som man tjänar är till sig själv och ingen bank eller annan långivare. Jag har själv haft lån i 16 år men har sedan årsskiftet varit helt skuldfri så jag vet vad jag pratar om.

2 gillningar

Känslan när vi betalade av billånet, som jag haft utan att reflektera över det egentligen, var riktigt skön. Det är märkligt hur vissa saker, som billån, blir normaliserat men är fortfarande en rätt kass affär för individen.

3 gillningar

Jag får ut cirka 24000kr efter skatt i månaden , jobbar två skift därav får jag lite extra! har hyffsad bra lön med tanken på att jag nyligen började på nya jobbet. har gått upp 3000kr+ på min lön jämfört med gamla jobbet. Har även inte jobbat sen jag gick ut gymnasiet , de har varit perioder där jag har bara haft timanställningar eller säsongsjobb.

den lilla skulden på 8000kr är från däckköpet jag gjorde till den nya bilen jag hade några månader. Den var separat så kunde inte bli av med den i samband med att bilen såldes. Så jag har sakta betat av den, de var ett erbjudande på 6 månader räntefritt betala hur mycket jag vill bara de är betald inom 6 månader Santander bank.

Haft väldigt mycket små köp och annat oförutsedda utgifter.
för cirka ett år sen hade jag 32000kr på collector bank kredit skuld och 17000kr på klarna. Jag betalade av allt! så just nu har ju jag efter denna månaden bara bilskulden kvar! Jag har fortfarande ett problem med spontan köp men de är mest en dricka här o där eller någon snacks , lite snus. förr var de liksom köpa spel elektronik prylar gymkläder m.m! Sålde i princip allt jag inte behövde! fick inte totalt 12500kr bara från cykeln och ps5an jag sålde!
Man skäms ju lite men känns bra att skriva om det vilket jag tycker hjälper! vill lära mig att ta hand om min ekonomi på ett så bra sätt så möjligt.
sorry för den långa kommentaren ville förklara lite mera!

12 gillningar

I princip alla man känner kring sig har det… tyvärr har de blivit så. Jag är ju en av dem som har fallit i den fällan. Bodde ju såklart hemma hos föräldrarna innan vilket gjorde att när jag hade min gamla billån (min första) så var de små pengar för en. Men när jag tog andra lånet på en ny bil. liksom totalt cirka 8000kr på bil och bränsle varje månad. de sved i plånboken. mådde skit! därav sålde jag den så snabbt jag kunde gick lite + och fick köpa en bil för 54000kr så jag kan pendla till jobbet.

1 gillning

Välkommen!

Hej ett konkret förslag.
Kan du inte samåka med någon till arbetet så du slipper bil?

Kanske du redan fått detta förslag Ursäkta i så fall.

Gamla bilar är ett elände och förstör ekonomin för många.

Bara en lite större service med kamremsbyte som involverar vattenpumpar och annat kan dra iväg på 20.000 för en standard bil.

Samt oförutsedda kostnader som alltid dyker upp med gamla bilar.

Som sagt funderar på om du inte kan samåka och sälja bilen.

Då blir du av med lånet på en gång och kan använda pengarna som går till bilen för att spara och investera.

Man brukar bli cirka en tum längre nän man blir av med lånen!

3 gillningar

Tack för att du delar med dig! Jag har varit i samma situation som du i din ålder. Jag tog flera lån som lockade med “räntefritt i 36 månader” etc. Jag märkte att när man samlar på sig flera lån samtidigt tappar man grepp om hur mycket man egentligen har råd så under en period levde jag från lön till lön. Aldrig mer!

Det tog tid för mig att ändra mindset men det gick till slut att gå från att låna för att man vill ha något till att spara undan för att sedan köpa det man vill ha. Det senare ger en bättre känsla eftersom den är mer välförtjänt. Jag tycker att du är på väg dit även du. Nästa gång du vill ha något, börja spara ihop till det först. Det kan vara en ny cykel eller en PS5 eller vad som helst, lägg det på ett separat konto om det gör det enklare. Lägg undan t.ex. 1000 kronor i månaden och när du samlat upp dig till vad det kostar tar du från ditt “nöjeskonto” för att köpa det du vill ha. Det blir som att du lånar av dig själv med fördelen att du slipper betala ränta till dig själv. :wink:

3 gillningar

Jag tycker inte att du ska skämmas, utan känna att att är bra gjort att ta tag i din ekonomi. :slightly_smiling_face:

Jag började reda i min egen ekonomi hösten förra året och jag kände också att det är skönt att prata(skriva) om det. Jag delar med mig om mina egna tankar i tråden Mot en skuldfri framtid och ett ekonomiskt välbefinnande

4 gillningar

jag samåker med en person just nu! tyvärr blir de slut med det snart nog för har inte fått några som helst bränsle pengar på 3 månader. japp du har helt rätt när de gäller kostnaderna. måste snabbt få ihop en buffert för bilen i första hand! bilen är en toyota kombi diesel 2012:a . har kört 1500 mil med den sen april o inte haft några problem ännu. gick igenom service galant! håller bilen så kommer jag behålla den när jag väl betalat av den.

1 gillning