Mitt första inlägg efter att ha läst många inspirerande trådar som delvis är orsaken till varför jag skriver här nu. Lärt mig att det är bra med grundlig information så blir en halv roman som start så tack på förhand om ni orkat läsa allt och hatten av om ni dessutom ger mig några kloka råd eller knuff i rätt riktning ![]()
Bakgrund
För att göra en lång historia kort har jag under 5-10års period uppgraderat min livstil efter inkomst parallellt med en väldig dyr hobby, så även om jag haft något form av sparupplägg har jag i princip dedikerat allt överskott varje år på “hobby och resor” istället för att sikta på att bli skuldfri (var dock skuldfri innan jag köpte lägenheten jag har idag).
Sen är jag tex inne på min andra privata leasingbil (avtal löper ut november 2024) och även om det varit sjukt smidigt “bilägande” lite svårt att motivera ~6000kr/mån (inkl laddning, försäkring m.m) då 80% av mil är tur och retur jobbet där jag istället skulle kunna åka buss (<1000kr).
På senaste tiden har jag tagit ett par steg i rätt riktning där jag bland annat flyttat fonder från Swedbank till Avanza och i samband med detta bytt bort snart alla dyra swedbankfonderna.
Kortsiktiga mål
- Äga min bil
- Skuldfri exkl bolån
- 3mån basutgifter @ buffertkonto
Grundförutsättningar
- Månadslön* @ 40k netto
- Basutgifter** per månad @ 28k
- Bolån @ 784k (~50% på fast ränta till oktober 2024 och ~50% rörlig 3mån)
- Blanco @ 200k (precis förhandlat ner ränta med 1.6% och ökat på avbet-takt)
Amorterar idag ~1400kr på bolån vilket ger ~2200kr i ränta
Amorterar idag ~1900kr på blanocolån vilket ger ~1100kr i ränta
*diskuterar i dagarna ny roll hos nuvarande arbetsgivare som skulle innebära +5-10k brutto eller byte av arbetsgivare där ny tjänst skulle kunna ge ökning på >10k brutto.
**snitt baserat på senaste 12mån inkl mat och “nöjen” (ej hobby/resor). Matbudget som för 3-4 pers så finns god marginal för kapning!
Sparande (som jag kan använda till ev. avbetalning)
ISK Avanza @ 26k (60% DNB Global Indeks, 30% Swebank Technology, 10% Avanza Auto 3)
Buffertsparande Avanza @ 23k (obundet @ 3,5%)
Buffertsparande Swedbank @ 25k (obundet @ 2,0%)
Just nu har jag 3500kr/mån som förs över till ISK @ Avanza enligt ovan och 1500kr/mån till buffertsparande. Buffert på Swedbank har varit för överskott av lön / depå i väntan på resor/hobby-relaterat.
I samband med flytt av alla fonder från Swedbank till Avanza har jag lagt om ett par swedbank-fonder till DNB, men nu när jag når nivå att börja betala avgift på Avanza läge att byta bort “technology” till något mer lämpligt med lägre avgift?
Plan framåt?
Om jag räknat korrekt kommer blancolånet kosta mig ytterligare 52k i ränta tills jag är skuldfri baserat på 7år och ränta som jag har idag. Detta är absolut inte i linje med mitt uppsatta mål = villig att “offra” det mesta för att kapa tiden maximalt.
Om jag vill maximera takten på avbetalningen borde jag:
- Pausa mitt sparande och använda kommande månaders motsvarande summa till avbetalning?
- Använda del av mitt sparande som ytterligare hävstång?
- Fortsätta spara och när det finns tillräcklig överskott betala av lånet?
När jag själv resonerar så borde jag gå på en kombination av både 1 och 2, då mitt sparade kapital är så lågt att räntan på blancolånet på sikt blir högre än avkastning av sparandet?
Vad är bästa approach givet mitt mål? Alla tips mottages tacksamt!
Övrigt
Om/när jag får en högre månadslön tänker jag att mellanskillnad öronmärks blancolånet då det inte är pengar jag behöver för att uppgradera livsstil. Samma sak när jag nedgradera bil och kanske får överskott om ytterligare 3-4k/mån.
Potentiellt kommer jag få en utbetalning norr om 40k netto under våren antingen kopplat till byte av roll på jobbet eller ny arbetsgivare (semesterbank m.m. som antingen regleras ned eller töms helt). Dessa pengar känns som givna för avbetalning av blancolån.
November 2024 måste jag inte ha en bil som det ser ut nu, men betalar gärna för den flexibiliteten. Tänker mig något slitstarkt/driftsäkert i prisklass runt 40k och det ska såklart betalas med pengar som isf finns på mitt konto.
Sitter på “prylar” med andrahandsvärde på >150k, men då det är del av hobby och intresse i övrigt så inte aktuellt att sälja något. Dock satt köpstopp tills jag är skuldrfri.