Jag hade sålt alla fonder och en del av bufferten (tex tömma buffertkontot på Swedbank) för att amortera på blancolånet.
Skulle även pausa allt fondsparande tills dess att blancolånet är helt avbetalt.
Buffertsparandet kan också pausas eller ev hållas igång med 500-1000kr per månad.
Hur är det med amortering av bolån? Amortera just nu enbart minimibeloppet på bolånet till förmån för blancolånet.
Vidare om det går att se över dina ”basutgifter”. Om ytterligare några tusenlappar per månad kan användas till blancolånet, så kommer ditt framtida jag att tacka dig
Man har ett liv och det livet går rätt fort.
Att gå hela livet och spara och gneta och leva på gröt är bara sorgligt.
Jag tror att han med rätt små förändringar kan förbättra sin ekonomi utan att offra allt för mycket.
Ja jag kan hålla med, men samtidigt handlar mycket i livet om att vara tacksam och inte vilja ha mer hela tiden, det är inte heller bra.
Finns ju en kompromiss mellan havregrynsgröt och 200k privatlån med 6k leasing, båda är extremer tycker jag.
Att ta dåliga ekonomiska beslut och slänga ur sig att “livet är kort så det spelar ingen roll” tror jag personligen inte är en framgångsrik strategi för ett rikt liv.
Nu har jag inte svarat alla, då de flesta är samma/väldigt likt. Men uppskattar all input jag fått.
Sen sist jag skrev har jag pausat allt sparande och sålt fonder samt amorterat 30k på privatlånet, vilket då innebär att nuvarande skuld är ~170k.
Summerat februari och diverse småjusteringar jag påbörjade redan december 2023 har gjort att mina “basutgifter” är närmare 24k mot tidigare 28k. Finns mer att ge där, så kommer jobba vidare på detta för att utöka de extra amorteringarna.
I väntan på ev extra utbetalning från arbetsgivare som nämnts tidigare har jag valt att inte röra mitt buffertsparande, men så snart jag vet vad jag har att röra mig med kommer det göras ytterligare en större extra amortering.
Håller med dom flestas kommentar. Jag har under 40 års arbetsliv haft ett mindre blancolån för bilköp en gång. Betalades av illa kvickt.
Din buffert är inte jättestor. Kan vara rimligt att inte låta den gå under säg 50.000 i alla fall.
I övrig håller jag med dom flesta som tyckt. Gör dig av med Blancolånet asap och skaffa sen inget nytt.
Jag skulle heller aldrig komma på ideen at Leasa bil. Extremt dyrt nöje. Att jämföras med ett lån med bilen som säkerhet ( brukar inte ge bra ränta )
Det mesta måste gå på “göra kul kontot”
Jag har alltid cashat alla bilar sedan första blancolånet. (Alltid beg . Aldrig mer än halva nypriset för bilen. Ofta mycket mindre.)
Att köpa lite äldre fin bil i bra skick är oftast en mycket mer kostnadseffektiv idee.
Om man ex köper ex en Toyota/Lexus eller liknande bil av bra kvalitet håller dom 15++ år lätt utan större strul.