Billån 8% ränta – aggressiv amortering eller balans?

Hej alla!

Jag är student med cirka 2 år kvar på studierna, jobbar och pluggar samtidigt och pendlar runt 100 km per dag. Tidigare körde jag en riktigt gammal bil som krävde en massa reparationer och underhåll, så jag bestämde mig för att investera i en pålitligare bil. Därför tog jag nyligen ett billån på 91 000 kr via MoneyGo – räntan blev ganska hög, 8 %, eftersom jag inte hade jobbat 2023 och deklarationen för 2024 inte var inlämnad än.

Bilfirman rekommenderade att jag hade en månadsbetalning på minst 1063 kr (räknat på 144 månader) för att hålla lånet nere, men planen är att jag ska betala mer än så. Just nu betalar jag 2000 kr/mån och har cirka 8000 kr/mån över efter alla utgifter att spara eller investera.

Min fråga är: Vad borde jag göra?
Jag är medveten om att den högsta prioriteringen borde vara att betala av billånet med tanke på den höga räntan – alternativkostnaden är enorm jämfört med att ha pengarna på börsen eller ett räntesparkonto. Samtidigt har jag ett undantag – om cirka 3-4 år behöver jag ha en rejäl kontantpott för ett bröllop, så att skjuta upp sparandet helt är inte ett alternativ. Målet för mig är förstå på vilket sätt jag kan ha så mycket kontanter som möjligt samtidigt som att kunna betala av bilen någorlunda, alternativt ifall ni ha några andra förslag?

Finns det något smart sätt att hantera detta? Kanske att aggresivt amortera till en viss nivå under de närmaste åren och sedan “lätta på gaspedalen” för att spara mer, eller borde jag helt enkelt fortsätta betala 2000 kr/mån? Vad är er erfarenhet och åsikt?

Trodde aldrig jag skulle ta billån men som sagt pendlar jag 100km per dag och det finns inga bussförbindelser, förlorade även ett tidigare jobb pga bilen inte startade så jag såg bil som en hög prioritering för pålitligheten och ro.

Hade du eget kapital utöver lånebeloppet eller kostade bilen 91k?

Har du sparat kapital investerat eller i andra tillgångar idag?