Billån 8% ränta – aggressiv amortering eller balans?

Hej alla!

Jag är student med cirka 2 år kvar på studierna, jobbar och pluggar samtidigt och pendlar runt 100 km per dag. Tidigare körde jag en riktigt gammal bil som krävde en massa reparationer och underhåll, så jag bestämde mig för att investera i en pålitligare bil. Därför tog jag nyligen ett billån på 91 000 kr via MoneyGo – räntan blev ganska hög, 8 %, eftersom jag inte hade jobbat 2023 och deklarationen för 2024 inte var inlämnad än.

Bilfirman rekommenderade att jag hade en månadsbetalning på minst 1063 kr (räknat på 144 månader) för att hålla lånet nere, men planen är att jag ska betala mer än så. Just nu betalar jag 2000 kr/mån och har cirka 8000 kr/mån över efter alla utgifter att spara eller investera.

Min fråga är: Vad borde jag göra?
Jag är medveten om att den högsta prioriteringen borde vara att betala av billånet med tanke på den höga räntan – alternativkostnaden är enorm jämfört med att ha pengarna på börsen eller ett räntesparkonto. Samtidigt har jag ett undantag – om cirka 3-4 år behöver jag ha en rejäl kontantpott för ett bröllop, så att skjuta upp sparandet helt är inte ett alternativ. Målet för mig är förstå på vilket sätt jag kan ha så mycket kontanter som möjligt samtidigt som att kunna betala av bilen någorlunda, alternativt ifall ni ha några andra förslag?

Finns det något smart sätt att hantera detta? Kanske att aggresivt amortera till en viss nivå under de närmaste åren och sedan “lätta på gaspedalen” för att spara mer, eller borde jag helt enkelt fortsätta betala 2000 kr/mån? Vad är er erfarenhet och åsikt?

Trodde aldrig jag skulle ta billån men som sagt pendlar jag 100km per dag och det finns inga bussförbindelser, förlorade även ett tidigare jobb pga bilen inte startade så jag såg bil som en hög prioritering för pålitligheten och ro.

Hade du eget kapital utöver lånebeloppet eller kostade bilen 91k?

Har du sparat kapital investerat eller i andra tillgångar idag?

Har du inkomst utöver CSN bidrag och/eller CSN lån?

Det tar ca 1 år att betala av hela lånet. Då har du 2-3 år kvar till bröllopet.

Läste lite för snabbt, det var inget alternativ att skjuta på sparandet. Fixa ett extra jobb så är det inga problem.

Vad kostar ett bröllop? Om du sparar 2000/månad i tre år blir det 72 000 sek. Sen har du väl en partner som får bidra med lika mycket tänker jag?

Resten, dvs 6000/månad kan du då använda för att amortera ner billånet.

Bilen kostade 91000 på 0% kontantinsats. Tänkte lägga in 20% men vid inköpet skulle det vara hela min buffert så hade alternativet att inte lägga in en kontantinsats.

Om jag idag skulle likvidera allt skulle jag ha 50450kr och det inkluderar allt.

Tar fullt CSN Lån och jobbar så jag får in ca 8000-10000kr netto i genomsnitt så efter skatt får jag in 22500kr per månad

Har idag två extra jobb, så får ta lite fler pass bara. Egentligen skulle jag kunna lägga in allt som allt 10.000kr per månad men då är det 0 sparande som gäller. Borde jag då också enligt dig likvidisera alla investeringar och slänga in de också för att betala av lånet?

Ca 200.000kr som jag ensamt ska stå för. Mellanöstern kultur hahah

3 gillningar

Crazy!
Men så här då.

1. Lägg 8000 per månad på att amortera på billånet under ett år. Då är det avbetalt och klart.

2. Lägg 8000/mån för att spara till bröllop i två år därefter. Då har du ca 200 000.

10 gillningar

Ett alternativ kan vara att köra 4k på bilen och 4k på bruden så behöver du inte välja. Det blir nästan 50k per år på respektive milstolpe. När du betalt bilen sparar du 4k till dig själv.

1 gillning

Shit. Nästan så man är glad att vara singel. Och nordman. :joy:

2 gillningar

Hahahaha det har sina fördelar

1 gillning

Sant, sant. Det är definitivt ett alternativ. Tror nog det är bäst så egentligen

Ingen dum ide faktiskt!

Baserat på din situation så vill jag föreslå att du tänker igenom din situation.

• Du lånar pengar för att studera. (Du lever på lånade pengar och lånar mer varje månad).
  • Du köpte en bil du inte hade råd att köpa med egna pengar. Så du lånade pengar för att köpa en bil och valde av någon anledning att 91.000 var en rimlig summa att låna
  • Du vill inom 3 år finansiera ett bröllop…

Allt du gjort är vanligt. Men när du läser det, ser du en trend? Du belånar dig mer och mer för att finansiera ditt liv. Kanske är din idé att studielånet ska ge högre inkomst efter avslutade studier än om du avstått studierna.

Som ett tankespjärn skulle jag föreslå att du

• säljer bilen, sparar ihop pengar att köpa en billigare bil du kan betala kontant för och
  • slutar ta csn-lån och lever på bidragsdelen och extrainkomsten
  • flyttar fram bröllop i tid eller reducerar prislappen till det du hunnit spara ihop. En vigsel behöver inte kosta mycket och även ett ekonomiskt billigt bröllop kan bli festligt.

Det du förlorar i tid och komfort ersätts av ekonomisk frihet och reducerad stress/hets.

Misstänker att du (och många i forumet) triggas av mitt inlägg - men ibland är det gött med lite förskjutning av perspektiv.

Lycka till med studierna & relationen :call_me_hand:

3 gillningar

Det här tycker jag är det bästa tipset. Givet grundförutsättningarna, kanske även lättast för TS att upprätthålla.

1 gillning

Det är väl ändå bättre att betala av lånet med 8% ränta så fort som möjligt. Personligen hade jag kört på @lilladoktorn plan.

Fråga till OP: Brukar inte föräldrar vara en del av ekvationen till bröllopp i mellanöstern-kultur? Tänker främst på finansieringen då.

Jo men precis, vanligtvis brukar föräldrar vara delaktiga i att betala men i mitt fall har inte mina föräldrar några pengar tyvärr hahah

Förstår! Önskar dig lycka till! :slight_smile: Jag hade börjat med billånet för att undvika betala ränta :slight_smile:

Kom ihåg att göra det som gör DIG lycklig, och inte bara vad som förväntas av dig av släkt och vänner :partying_face:

Med det sagt så är bröllopp magiska och jag längtar tills jag blir inbjuden till nästa alternativt har ett själv :slight_smile:

2 gillningar

Jag hör vad du säger och kan inte annat än att hålla med att mina handlingar inte är rationella utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Dock kommer jag inte att sälja bilen och ta något billigare då bilen ska vara pålitlig pga mitt starka behov till bil och jag har haft långa erfarenheter av sämre bilar. Jag tar dock till mig det du säger och uppskattar din insikt! Tack!

1 gillning

Tack så jättemycket för tipsen och orden!