Jag vet inte om du räknat på det, men om du fortsätter med endast 2000 i månaden (annuitet) kommer det ta 4.5 år att betala av och du kommer att ha betalat närmare 18000 i räntor. Känns som onödigt vaskande av pengar med det utrymme du har i din ekonomi, och faktumet att du kan spara ihop till bröllopet på mindre än 2 år (med andra ord, precis det @lilladoktorn föreslår ser jag nu)
(en annan sak jag brukar påpeka när folk inte vill använda sina sparpengar/sluta spara när de har usla lån som kan betalas av, är att om de nu inte vill betala av lånet för att de kanske behöver sparpengarna i framtiden, då kan man väl lika gärna betala av, slippa räntorna i några år, och sen ta ett lån i framtiden när/om behovet kommer)
Extrajobb är bra, men håll ögonen på målet. Studerade i 5 år för några år sedan och det var en del som slet lite för mycket med extrajobb. Om du inte absolut måste, försök ge dig själv tid till plugg och återhämtning också. Lycka till!
Aa, det har jag faktiskt inte tänkt på. Nä jag har nu bestämt mig att betala av allt innan 2025 är slut iaf. Tycker du jag borde göra det aggressivt och sälja av investeringar / pengar på ett räntesparkonto jag har eller bara börja med att amortera av 10.000kr i månaden som jag totalt kan lägga
Tycker du fått många bra råd och tagit ett bra beslut! (att betala av allt innan 2025).
Jag tror det är klokt att sälja av andra tillgångar för att snabbare betala av lånet, utöver en buffert som du väljer storleken på. I dessa situationer brukar det vara pedagogiskt fördelaktigt att bygga från grunden. Börja med att få bort dyra lån och spara därefter. Då blir bröllopet förvisso först när du faktiskt har råd men med din plan låter det som att det kan fundera enligt dina önskemål.
Jag har närstående som varit i en liknande situation som dig. Erfarenheten därifrån och från hur du resonerar är att du genom detta lärt dig något väldigt viktigt. Du har inte gjort några katastrofala misstag men ändå fått en värdefull reality check på vad dyra lån kostar och hur de begränsar livet.
Tack så jättemycket! Ja men precis, har verkligen lärt mig väldigt mycket. Jag har alltid vetat hur dåligt det egentligen är med just dyra lån, både från sånna här forum men också från utbildningen men det var inte förens jag satte mig i den här situationen som jag förstod att bilen kostar, varesig jag betalar allt idag eller över en längre period. Hamnade där jag tror många hamnar vilket är att se dessa avbetalningar som en alternativkostnad til mitt sparande vilket såklart äter upp sparande iallafall över tid.
De 10 000kr ÄR ju just ett slags SPARANDE med 8% ränta (=8% ränta som du slipper betala) så jag tycker du ska försöka tänka om i det avseendet.
Delvis amma sak här. Får du 8% GARANTERAD avkastning på dina investeringar du har? Genom att likvidera de och amortera mer få du ju just 8% garanterad avkastning vilken i dagens skakiga marknad får anses som extrem bra avkastning i mina ögon.
(Sen är frågan om buffert/likviditet blir ett problem för dig om du amorterar max men det beror delvis på hur lätt du har att få nya lån utan att blanda in bilen som säkerhet)
När du säger det så låter det ju självklart! Kommer ha kvar ca 1,5x månadsutgifter som buffert. Bor hemma för tillfället så borde absolut inte behöva mer än så. Tack, ditt perspektiv hjälpte mig se det på ett annat sätt!