Låta sparandet vara kvar eller betala av lån

Hej Forumet!

Jag har ett dilemma här hemma som jag inte riktigt kan klura ut hur jag ska göra.

Jag har ett billån på en bil som är 163000kr. Räntan är 8,37%.
Månadskostnaden är ca 2500 och hälften är ränta och hälften amortering.
Bilen är värd runt 250-270.

Jag extra amorterar cirka 2500-3000kr per månad.
Jag har ett sparande som ligger i fonder som jag har “öronmärkt” för pensionen som är på 67000kr och ett sparande till mina barn som är på 40000kr.
Min tanke är också att jag ska extra amortera allt som vi får tillbaka på skatten på lånet.
Jag har även en buffert (10000kr) som jag inte vill röra.
Hur tycker ni i forumet att jag ska göra?
Ska jag sälja av fonderna och amortera på billånet eller ska jag fortsätta som jag gör idag med mina extra amorteringar.

Vi har även ett hus som är belånat upp till 68% av dess värde där räntan är 4,39.
Jag vill dock inte låna upp mer på huset då det bara är att flytta lånet och jag vill hellre betala bort lånet än att lägga in bilen i huslånet.

Vi kommer inte att göra oss av med bilen eller köpa en billigare då vi är väldigt nöjda med den.

Mvh Victor

Det är ju inte riktigt “bara att flytta lånet” om det handlar om 4,39% respektive 8,37% ränta?
Om du har möjlighet att göra på det sättet skulle det absolut vara att föredra.

1 gillning

Att öronmärka 67000 till pensionen när det låter som att du har 30 år dit, samtidigt som du betalar på ett lån på dubbla summan med en ränta högre än förväntad avkastning är feltänk. Du har en svag ekonomi för tillfället (mindre likvida tillgångar än privatlån) och måste prioritera att reda upp den innan du börjar spara till en guldkant på pensionen.

4 gillningar

Nuvarande situation innebär att du kommer att betala ~53000 i bara ränta på billånet tills dess att lånet är betalt efter ca 8 år. Om du flyttar in lånet i huslånet men fortsätter betala in de 2500 per månad för bilen in i huslånet blir kostnaden för lånet ~22000, och om du kombinerar detta med att även amortera bort 67000 med de sparade pensionspengarna så blir kostnaden för lånet ~9000 och är borta efter ~4.5 år.

Rådet blir att betala av lånet med pensionspengarna och flytta in resten till huset och fortsätta betala av så mycket som möjligt.

Därefter börja spara dessa 2500 kr i månaden till pensionen, efter 8 år har du då inget lån på bilen bolånet är på samma nivå, ett pensionsspar på ca 100 000:- sluppit kasta bort 44000 i ränta till banken, till samma månads avsättning som idag.

Ett enkelt val enligt mig.

2 gillningar

Tack för att du förklarar detta för mig. Värt att nämna är att jag är 27 år och har därför extremt lång tid kvar till pensionen.

Tack för att du förklarade detta snabbt och enkelt för mig. Jag kommer att ta ditt råd och göra så :+1:t2:
Den här communityn är underbar och det var precis detta som jag ville få klarhet i.

1 gillning

Hade också amorterant ner billånet så snabbt som möjligt. Mentalt kan du öronmärka det du “tjänar” i räntekostnader framöver att läggas i ditt sparande när lånet är borta.

Försök undivika detta nästa gång du köper bil. Lätt att man hamnar i ett hjul av ränta på bil, få ner lånet lite men sen bilbyte som resulterar i högre lån. Så upprepar det sig. Kan du få bort räntedelen och bara ha värdeminskningen kvar är du på god väg till bättre ekonomi o marginaler.