Ny på forumet efter att ha läst här en hel del, är 23 år gammal och har en 100% fast tjänst med en inkomst på 35 000kr innan OB och 39 350kr efter OB. Mitt schema är fast och därmed är OB alltid "inkluderande.
Tillgångar:
Mitt privata invest AB bolag: Ca 1 miljon kr på
Ett armbandsur som idag har ett totalt värde på ca 155-160 000 om jag skulle sälja det Avanza portfölj - 125 000kr
Sparande cash- 340 000kr Opti etc- 10 000kr
Guldtacka- Värt ca 14 000kr
Skulder:
CSN lån- 180 000kr
Bilån- 410 000kr med en ränta på 8,1 %.
Nu till mina frågor: Bilånet får mig att fundera på om jag ska amortera ned det ytterligare? Amorterade precis ned det ca 30 000kr och undrar alltså vad för fördelar/nackdelar som det finns. Bättre att lägga pengarna på börsen? Sparkonto? Eller ska jag låta inflationen äta upp lånet etc?
Övrigt- Vad för tips och tricks har ni för att få pengarna att växa? Har väl ingen vidare strategi förutom att vara lång i mitt börstänkande. Men kring mina sparade pengar undrar jag ska förvalta de. Det är skönt med en trygghet att veta att de inte har samma risk nu när de ligger på ett sparkonto med 2,2%. Samtidigt växer de ju inte och det hela gör att jag blir lite “stressad”.
Motivering till varför? Känns surt att trycka in allt man har i bilen och därefter vara ”nollad”. Eventuell kontantinsats etc försvinner ju då till en bostad.
Jag håller med @Guldfeber. Det är 8,1% ränta på en konsumtionslån (som jag ser billån). Det ska du inte räkna med att börsen ger ens, än mindre på sparkonto, så att betala ner det är prio ett.
Men, eftersom du nämner insats får du ju väga för och emot detta. Du nämnde inte vad du pratar om för siffror när det gäller bostad. I min värld är det väldigt osunt med ett billån på 400k om man har bostadsdrömmar.
Skulle prioritera att lösa billånen direkt! Mycket hög ränta och lång ifrån självklart att du får bättre avkastning någon annanstans.
Annars är mitt bästa tips sen för att få pengar att växa att investera brett, billigt och globalt i några indexfonder eller robot.
Jag brukar tänka placeringsmässigt såhär:
0-3 år = 100% sparkonto
Därefter 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Resten i sparkonto eller räntefonder
…samt att du tänker fel när du bara tittar på en liten del av din ekonomi, och hur snabbt den växer.
Det du ska titta på är din nettoförmögenhet, och om du betalar av ditt skitlån kommer din nettoförmögenhet växa mycket snabbare om den inte tyngs ner av ett utflöde som motsvarar en avkastning på -8% på en stor del av din förmögenhet.
Så du tänkte bo hemma till du är 26?
Lite underligt att köpa svindyr bil före en flytt. Men är ju bara min åsikt. Hade sålt klockan. Sen degat av bilen helt.
Vill dina päron ha dig hemma i 3 år till? Du betalar väl hyra där hoppas jag?
Och vill du bo hemma hos föräldrarna under livets prime time?
Kan dock relatera till de matriella tingens värde i denna ålder. Fett att åka runt i cool bil och ha Rolex på armen och pengar på banken. Man känner sig som en kung.
Körde själv en BMW M5 och vaskade champagne med kändisar i Båstad när jag var 18-25. Ångrar självklart inte den tiden, men om man talats till rätta innan 25+ års ålder så hade man sluppit “vänta” till 30+ innan man köpte sitt egna hus och hade kul bil och OK plånbok…
Att betala 8% ränta på ett billån betyder bara att du gjort ett omoget beslut. Om du redan vid 23 års ålder verkar inse det, (även om man inte vill det) så ta rådet alla här ger dig.
Och lägg pengarna extra på hög, och för fan… klipp navelsträngen och flytta hemifrån!