Betala bort bilar vs ha pengar i en hög

Du äger ju bilen och dina 260k oavsett vad du gör.

Skillnaden är ju hur bilen är finansierad och vart dina 260k är placerade.

Ja säger betala av bilen, du nämner själv att den är viktig, och det är ditt dyraste lån, du tjänar tillbaka pengarna snabbt sedan. Och de du hade tjänat om du investerar finns ju chans att de går back till en början så det är klokt att sälja bilen du får ju säkert minst 50% tillbaka av bilen sedan om du tagit hand om den och ska sälja kanske mer.

Nä, pengarna förlorades redan vid inköpet.

2 gillningar

Att betala av billånet känns ju som det givna alternativet, speciellt när du tror att ni har en fullgod buffert efter det.

Gammal tråd men satt och funderade på detta själv. Missar ni inte ränteavdraget?

Har ett billån på 5% i ränta. Efter ränteavdrag blir det 3,5%. 1,5% får jag med upp till ett års dröjsmål tillbaka som jag sedan kan återinvestera.

Om man nu gör jämförelsen med ett lån med samma ränta som förväntad avkastning på index (förutsatt lång sparhorisont givetvis) och jag betalar av hela lånet med redan investerade pengar skulle jag behöva få tillbaka en tredjedel av dessa och investera dem igen om jämförelsen skall bli rättvis.

Hela summan av betald ränta kommer ju heller inte ligga oinvesterad samtidigt under hela skatteåret…