Hur finansiera en husbil?

Hej,

Jag köpte mig en liten plåtis husbil (som dök upp) och funderar nu på hur den ska finansieras.
Handpenning har jag på ett 0% e-spar så frågan är hur jag gör med resten (ca 650k).

Dom erbjuder lån med avbetalning mot 4,99% ränta, jag gissar att den inte är giltig för avdrag längre i 2026.

Hade ni tagit lånet och amorterat av och sedan sparat överkottet från lönen på börsen eller hade ni sålt av aktier/ETF och betalat kontant, typ låst in vinsterna men tappar möjligheten för avkastning?

Jag har en del “Magnificent 7” (där jag ser Tesla har P/E 272…) - jag börjar bli orolig att dessa M-7 är bubbliga och det kanske det är läge att ta hem den vinsten och säkra 4.99% .

Era kloka tips är önskvärda!

1 gillning

Husbillån är ju inte ett blancolån, så avdraget fungerar som förut.

1 gillning

Jag hade gått på känsla och betalat av allt direkt.

Extra skönt att ha en husbil som är 100% din och ett ”boende” som inte är belånat.

Tack för svar.

Jag säljer av allt som är M-7 och då har jag lite kvar, det amorterar jag i rask takt.

Tack!

Jag har funderat lite på möjligheterna att låta egen firma finansiera en husbil, som t.ex. används/kan användas vid uppdrag/jobb på annan ort. Antingen att husbilen köps av företaget, leasas av annan firma, eller hyrs från företagets (och husbilens) ägare.

Det vore intressant att höra med andra här på forumet om det finns någon erfarenhet av liknande upplägg och hur det i så fall funkar/inte funkar.

Jag tänker att det t.ex. skulle vara sjysst att slippa pendling till storstan för att kunna ta uppdrag där, men ändå slippa bo i kappsäck, som det innebär med att bo på hotell eller skaffa ett andra boende. Husbil borde dessutom ge lite mer flexibilitet att användas endast i vissa perioder, då det är större behov. Sen är det naturligtvis intressant att använda den även under fritid. Hur ser det ut med ev. förmånsbeskattning?

Man ångrar aldrig en husbil :star_struck:
Vi finansierade med att höja bolånet.

1 gillning

Det finns inga ”gratisluncher”. Går nog inte att hitta en ” fiffig” lösning som inte utlöser beskattning. Köp husbil för att du vill och har råd med den.

De gånger jag bott i husbilen för att jag arbetat på annan ort, får eget AB betala hyra till mig som privatperson, som äger husbilen.

2 gillningar

Om nu billånet är avdragsgillt och därmed 5% blir 3.5% så borde väll rådet att vara att ta lånet?

Ja, jag tänker så oxå.

Kanske bättre att ta lånet och sedan flytta pengar till någon avkastare som Xact nordig high div, eller i alla fal en större del. Har för mig den gav 4,78% så med avdrag blir det lite plus, men skatt på ISK jämnar väl ut lite. Dock så kommer man enkelt åt sina pengar till skillan från att betala av.

Alternativet är ju oxå att låna på huset (2.54% nu, Stabelo Avanza) men jag vet inte hur man måste motivera det.

För att svara mig själv så jag inte glömmer så slutade det såhär:

50% Utökat bolån (2,73% ränta från Stabelo)
Belåningsgrad höjd till 20-30% nånstan, svårt att veta. Ingen avsikt att amortera ner detta för jag tänker jag kan kvitta lite av vinsten vid husförsäljning men det är väl en annan tråd..
20% kontant från tidigare spar till kontantinsatsen på bilen
15% kontant genom att tulla på min buffert
15% Försäljning av USA-tunga Aktier/ETF/fonder

Min månadskostnad ökar med:
Skatt: 7200:-
Försäkring : 7850:-
Service: 4000:- (?)
Besiktning 850:-
Ränta idag 11000:- - avdrag (så länge det nu varar)
=> ~2500+ / månad

Nu får jag se om det är värt pengarna men jag vill testa innan jag blir för gammal och barnen med sina små familjer är supertaggade att låna bilen och det var en viktig del i beslutet att köpa, så inte grejerna bara blir stående. Tror man tappar 25-35% när man säler så det får man ha i kalkylen.