Billån eller privatlån vid köp av bil?

Du behöver inte hålla på och krångla med att sälja av innehav först och plocka ut och sen belåna igen. Du kan plocka ut direkt. Avanzas skrivningar handlar om att slippa besväret med idioter som belånar sin värdepappersdepå, tar ut pengarna och köper knark, och sen blir upprörda när de inte kan sälja hela sitt innehav och ta ut pengarna och istället ha ett lån. Belåningen är låst i värdepapper, sen i vilken ordning man hamnat där är skit samma. Risk, balansräkning etc är precis samma.

Du slår inte modest värdepappersbelåning vad gäller ränta, om det inte är en bilhandlare som försöker få ut osäljbara bilar genom lockränta.

5 gillningar

Hen förklarar det bättre än vad jag gjorde

Montrose och Nordnet tillåter dig att plocka ut stålarna och använda dem precis som du vill. Jag frågade Avanza för några år sedan och då var det inte ok att ta ut krediten och spendera det hur du vill så även om det var möjligt. Jag avrekommenderar dig från att bryta mot det som står i låneavtalet/vilkoren. Om de har ändrat avtalet på senare år, vet jag inte.

ok , carljohan beskriver det lite annorlunda. Jag får se hur det ser ut när jag tar lånet, går det att ta ut så går det ju tänker jag

Jag har sj Nordnet och tog ut stålar en gång när jag bestämde mig för att ta föräldraledigt längre än planerat.

1 gillning

Snurrfint , Carl Johan:

Okej det låter ju onekligen som det absolut bästa alternativet på lån i och med mitt relativt stora innehav . Jag har helt enkelt inte känt till detta lånesättet . Så jag har ansökt om att öppna ett sånt konto nu och jag antar att det blir godkänt snart.

Eftersom jag i så fall lånar pengar till något som minskar i värde kommer jag såklart att amortera ordentligt för att bli av med lånet.

Men en helt annan fråga som väcks i mig är…

Om man tänker bort hela bil snacket och bara tänker att man tar ett värdepapperslån och använder alla pengarna för att köpa mer värdepapper . Som jag förstår det så är amortering frivilligt och man kan välja att bara betala räntan varje månad . Med den storleken på utdelning man har på vissa aktier så låter det för mig som att man knappt någonsin behöver amortera på lånet ( så vida man inte säljer aktierna man har köpt ) . Det verkar ju snarare som att man tjänar på att ha kvar lånet ifall lånet är en investering och räntan är så låg? Det är ett nytt sätt att tänka för mig och det låter för bra för att vara sant?

Jag inser att man inte kan låna för mycket då det skulle kunna bli problem ifall investeringen faller kraftigt. Men låt säg upp till 25 % av sitt innehav låter inte jätte riskabelt . Någon som förstår hur mycket ett värdepapperslån på 250000 kr med aktier på 1000000 som säkerhet kan falla innan man tvingas sälja av eller hosta upp mer pengar, 75% ?

En detalj bara. Om du använder Nordnet så måste du ansöka om kredit OCH därefter ansöka om ränterabatt, annars betalar du ordinarie ränta (på 7% tror jag).
Belåningsvärde varierar mellan de olika nätmäklarna. Brukar vara kring 70-90% för fonder, oftast lägre och mer volatilt för aktier.

Har du en hävstång på 1.25 så faller din portfölj med 12.5%, relativt om du hade haft samma portfölj med obelånad fallit med 10%. Mao ditt belåningsvärde tappar 12.5%

1 gillning

Tar du lån med bilen som säkerhet så får du ränteavdrag på 30%.
Rätt övertygad om att du inte får bättre lånevillkor än så på ett blancolån. Om du har 500 0000 eller 800 000kr/år i årsinkomst kommer inte göra något banbrytande på dina lånevilkor. De tittar på riskprofilen din och med hyresrätt och fast jobb och sån liten summa som 150 000kr så kommer det inte vara något problem skulle jag säga. Och skulle även säga att de ser vad som är inkomst och kapitalinkomst så du kommer inte få bättre villkor pga detta. Till och med småföretagare som har tagit utdelning via eget bolag i flera år möter skepsis vid tex bolån för hur säker inkomsten är(vilket är rätt sjukt imo).

Värdepapperslån har en risk i sig att det kan gå ner i värde och om du tänker köra belåning på 15% av din portfölj så är det rätt högt, tror du då ligger på gränsen vart du får bra ränta så säg att din portfölj faller 2% så har du helt plötsligt en rätt dålig ränta istället. Detta är under förutsättningen att du har 1miljon i värdepapper, jag misstänker du har mindre än så hos tex Avanza/nordnet då du pratar om krypto och vinst.

Jag tror du har för hög risktolerans redan nu utan att ha all fakta på bordet.
Vad har du för buffert och andra placeringar då du inte betalar bilen kontant?
Rent ekonomiskt tycker jag det är vansinne att inte skippa eventuella lån på säg 5% för att jaga avkastning på 8-10%. En är garanterad 5%. Den andra är det inte.

Krypto är enligt mig något som hör hemma i lekhinken och bör inte vara mer än max 10% av din totala portfölj och ska nog snare höra hemma i lotteridelen av ens budget. Så jag är något mer konservativ och tror steady wins the race. Och här är vi alla olika och det mest effektiva och ekonomiska kan säkert vara värdepapperslån och krypto. Vill bara varna för att det är väldigt hög risk i detta.

Nja, i detta fallet så kan man ju se det som att du lånar för att behålla ditt innehav i värdepapper. Värdepapper ökar i värde med tiden, så det är inte en dum investering. Bilen köper du kontant.

När ja sa att det va kass att låna till saker som tappar värde så menade jag ett rent billån. Eftersom bilen tappar i värde så får man ofta riktigt dåliga villkor, dvs hög ränta. Ofta lika hög eller högre ränta än du hade kunnat få i avkastning för pengarna du lånar. Alltså en ren förlustaffär, och dessutom mer jobb.

Huslån och värdepapperslån är riktigt bra. Nackdelen med värdepapper är att du ofta inte kan låna speciellt mycket (till en vettig ränta) om man inte har ett stort innehav eftersom värdepapper innebär en större risk än hus. Ganska mycket större risk med tanke på att kunderna kan placera dem var som. Därför måste du ha ett stort innehav för att kunna täcka upp om du förlorar allt.

Om du ändå tänkt amortera ner lånet relativt snabbt så fattar jag fortfarande inte varför du inte bara köper bilen rakt av för sparade pengar eller säljer av lite av innehavet. Det blir mer eller mindre samma resultat utan krångel och extrajobb. Sen ska man inte underskatta känslan av att vara skuldfri.

Aja, du gör som du vill. Lycka till med bilen! Det är en härlig frihetskänsla att ha bil. Har själv 2. Dyra är de dock, och en del jobb tillkommer.

Eller inga lån. Bäst att inte låna till ngt som går ner i värde. Hade köpt det jag har råd med och inte lånat.

Hej

Ang krypto så har jag tjänat ihop kanske ca 3miljoner sedan 2017. Under perioder så har jag haft allt jag äger och har i framförallt btc - sen har jag omplacerat endel då stressen blev för stor.. Det jag har kvar är 1 miljon kr på avanza i vanliga aktier som volvo b, seb, handelsbanken, swedbank osv osv . Dessa värdepapper och avkastningen är tänkt att behållas i just värdepapper tills att jag går i pension. Sen har jag såklart lite i kontanter för att försörja dotter , fru + min lön, lite btc

Men okej i övrigt så hör jag vad du säger och det är värt att tänka på !

Hehe ja okej , det är vettiga argument ! Det har väl mest varit att jag inte gillar känslan av att se portföljen hos avanza minska så mycket. Det har varit en liten regel att den ska jag inte pilla på. Men jag förstår ditt tänk !

Men ok, skulle jag ta ett värdepapperslån , ta ut pengar och köpa bilen kontant. I så fall så skulle jag kunna “amortera” varje månad genom att bara föra in mer pengar på avanza varje månad och köpa upp mer aktier i stället för att betala in på lånet , det hade ju i så fall varit bättre ?

Men jag får ta mig en funderare .

Kan också vara så att jag tar värdepapperslånet , köper aktier för allt, sparar pengar från lönen varje månad, får sen också ganska mycket utdelning i mars,april , sen använder jag alla pengarna då för att köpa bilen. Det absolut viktigaste är att jag har en bil till sommaren…

Annan väg att gå är väl räntefria lån på kortare period. När jag köpte motorcykeln sist blev det via LF finans, de hade kampanj för 36 månader räntefri lån. Effektiv ränta landade på ca 3% över tre åren, admin avgiften + kampanj avgiften inräknat. Tror de flesta bilhandlare erbjuder det numera. Dock brukar de ha tak på max 100k för att få lånet, så du skulle behöva 50k insats.

1 gillning

Kanske går lite off topic här men hur spenderar man 2 miljoner på 8 år utöver sin lön och fortfarande bor i hyresrätt samt är utan bil?
Kan säkert vara vettiga grejer och bra val men nyfiken blir man hur det är med budgeten och prioriteringarna.

Gällande dina placeringar i ”vanliga” aktier så skulle jag säga att du fortfarande är på en väldigt hög risk om du frågar en privatekonom eller annan expert (inkl. stora delar av detta forum).

Gällande bilen så är mitt råd köp den kontant, men jag motsatsen till dig i risktagande och jag kan vara för riskavert.

Hehe jag har haft fast jobb i 3 år. Dem andra åren jobbade jag knappt+ reste endel. Nu har jag fru och barn som inte drar in p.engar. Har också lite fonder på min vanliga bank som jag glömde nämna.

Men annars tack för synpunkter

Sen också rent allmänt om hur jag sköter min ekonomi…

Som jag redan har nämnt så lägger jag in 30% av min lön varje månad på nya värdepapper, i mitt fall blir det ca 8000kr i månaden. Sen har jag 1 fru som inte har svenskt medborgarskap ( hon drar in 0 kr i nuläget) , mitt barn drar också in 0. Så helt dåligt tycker jag inte att jag gör saker kopplat till ekonomi. Tror inte så många här hade orkat leva på 16000 kr på 3 pers. Jag köper enbart mat och räkningar.

Tråden handlar bara om att jag ville se om det fanns ett bra vis för mig att inte behöva sälja värdepapperna.

Sen kan det säkett vara så att det finns bättre att aktier att köpa. Där har jag bara gått på egen känsla grundat på prestation gångna 5 åren samt utdelning. Du får gärna tipsa på aktier som man borde ha så ska jag ta 1 titt

Jag köpte min bil för 180 000 förra året efter att jag leasat i några år. Tog ett blancolån via min bank bara, ville inte ta finansiering via säljaren då jag inte heller vill ta beslut på studs.

Bilen är över 8 år gammal och då erbjöd inte ens min bank billån.

Blir ca 3300 med amortering på 2500 per månad, 6.8% ränta.

Vill ha så lite som möjligt att göra med firman utöver bilköpet när jag köper bil. Visst hade jag köpt en xc60 för 400 000 hade det varit annat såklart, men då hade jag köpt den på Bilia som jag litar på.