Panik inför värdering

En renovering skapar väl inte mycket värde utöver vad den kostade? Jag menar, om du lägger ner hundra tusen på en renovering så ökar väl värdet (i bästa fall) med hundra tusen. Det är ju frågan om hur mycket mer nån annan skulle betala för att inte behöva göra den renoveringen. Så jag fattar inte riktigt hur det kan bli annat än i stort sett plus minus noll. Värdet kanske går upp lite, men ni har ju plöjt ned cash också.

4 gillningar

Jo fast nått värde blir det väl för en själv med att göra boendet trivsamt om man ska bo där några år och om jag kan baka in nån slant av privatlånet i bolånet blir det väl win win för oss.

@lutorm

Mäklare vill gärna hjälpa till (för att) och knyta goda kundkontakter där de kan.

Så om ts bara informerar vad han behöver så kommer han troligtvis att få det, eftersom han är mycket rimlig i sin önskan om det nya beloppet.

Mäklaren gör inget fel i att värdera om och göra bedömningen t ex 100 000 kr mer. Det finns ingen som kommer att ifrågasätta mäklaren om det.

Javisst men jag menar att om värdet går upp 100 000 kr så TS lägger över 100 000 av blancolånet men TS även har lagt ned 100 000 kr på renoveringen så spelar det ju ingen roll för skuldnivån eftersom de hade kunnat tagit de där 100 000 kr och bara betalat av blancolånet direkt istället.

Korrekt. Men man slipper bo sunkigt…

4 gillningar

Hur gick det?

2 gillningar

Har värderingen 15:00​:sweat_smile:

2 gillningar

Nu då???

8 gillningar

Hahah nej fick inte ens veta nu… Har bokat bankmöte imorgon kl.10 så ringde upp han igen och dubbelkollade så att jag kunde få det typ skriftligt och klart tills dess och visade sig att mäklaren som gjorde värderingen skulle ha möte med hon på banken innan så det va lungt. Men allt kändes jättebra och han sa att han kunde räkna med köket och han frågade även hur mycket vi skulle behöva så nu håller jag tummarna :slight_smile:

3 gillningar

Hmm. Luktar lite unket här. Är mäklare jäviga i den här processen?

När slutade det lukta unket om mäklarprocesser? :wink:

17 gillningar

Min sarkasmdetektor piper och blinkar, behöver jag kalibrera den?

1 gillning

Detta låter väldigt märkligt.

Har också fått min bostad värderad till marknadspriset +10% en gång. Vi ville låna upp 150k till solpaneler och samtidigt komma ner till 50% belåning. Mäklaren sa att det va ganska vanligt att man gav lite mer när värderingen handlade om att kunna utöka lån eller komma ner i en viss belåningsgrad, och undrade vilken värdering som vi skulle klara oss på. Lånar man dessutom till en renovering så lär ju värdet öka på bostaden, vilket jämnar ut det ännu mer. Övervärderingen drabbar ingen fattig. Tvärt om kan den göra stor skillnad i enskildas privatekonomi.

Det är väl förmodligen inte helt korrekt att göra så, men det är samtidigt ganska harmlöst enligt mig. Att salta lite, med max 10%, det känns ju nästan som att det ligger inom felmarginalen.

1 gillning

Hur går det till rent praktiskt att baka in ett blancolån till ett bolån? Får ju baka in 85%.

Köpte för 1,25 milj. och la 15% insats på 187,500.

Säg att jag får värderat till 1,45, alltså 200k mer än jag köpte för, räknar jag 85% på dom 200k kronorna?

Så 170k? Eller lägger man mer insats?? Eller att det blir som ett man drar av dom 15%?

Förvirrad haha

Dom flesta mäklare jag kommit i kontakt med skriver vad som helst på värderingarna… Bara hitta en smidig mäklare så kommer ni få det belopp ni vill ha så länge det inte avviker extremt. Banken behöver ju inte tro på värderingen.

Det finns inga större regler för sånt där.

1 gillning

Då är 85% 1232k. Så beroende på hur mycket bolån du har idag så kan du plocka ut diffen. Tisdag nästa vecka är sista dag för utbetalning, sen blir det nya regler.

1 gillning

Kan du betala mer insats kan du ju betala av ditt blancolån?

Jag undrar om detta är ett fenomen för mindre städer där det rör sig om bostäder i prisklassen <3 miljoner. Jag tänker att de kan lägga på kanske 200 000 eller liknande. Känner inte igen det från Stockholm men det kan också bero på att det inte rör nålen särskilt mycket om de saltar en värdering med 2-300’ extra när priserna ligger typ från 6-7 milj och uppåt. Det går inte att förvänta sig här att de lägger på 10% över rådande marknadspris som nån skrev ovan, i alla fall inte för bostäder i ett dyrare spann.

1 gillning

Om jag förstått rätt gäller låneökning till 85% bara 1 vecka till. Fr o m 1 april verkar existerande bolån maximalt få ökas till 80% (Regeringen går vidare med förslag om nya bolåneregler - Regeringen.se).