Fanns det verkligen ingen bil för mindre än 230k blanco?
Uppdatering:
Fick värderingen till 1,55 milj.! ![]()
Så nu är 230k inbakat till bolånet. Har nu 1,292500 kr i lån totalt. Tanken är att göra en större amortering mot slutet av året så vi hamnar under 1,250 så vi är under det vi köpte huset för.
Varför tycker så många att det är sjukt att köpa en bil för 230k?? Finns bra mycket dyrare bilar och vi har inte köpt första bästa utan vi har kikat på bilar länge för att hitta rätt. Nu fattar jag väl själv att bil absolut inte är en investering ekonomiskt, och att folk som hänger på rikatillsammans kanske inte representerar alla svenssonfamiljer, men så ovanligt kan det väl inte va att ha lån på en bil? Skulle aldrig ta ett blancolån med skyhög ränta (vårt va på 5% och köpte bilen för ett par veckor sen)
Men vi värdesätter att ha en säker bil och då vi bor i Norrland på landet finns det dagar där det krävs en 4x4 för att ta sig till jobbet. På semestrarna taktältar vi i veckor hela familjen och därför ville vi ha en suv som vi kan ha i många år framöver. Köpte en Subaru forester från 2018 och är då nöjd än ![]()
Stort Grattis!
Det är det inte. De flesta tycker de tär sjukt att ta blancolån, speciellt till en bil.
Personligen skulle jag aldrig ta blancolån.
Det va jag som skrev det och mitt hus blev värderat till 6.3 miljoner. Så svaret är nej, det gäller inte bara för småstäder med billiga hus. Varför skulle en procentuell övervärdering inte gälla för dyrare bostäder tänker du? Skulle gissa att mitt hus va värt ungefär 5.8 miljoner vid tillfället. 6.3 hade definitivt inte varit omöjligt att få om det blivit budgivning med flera spekulanter.
Det intressanta är väl att huset förmodligen är värderat till ungefär samma idag. Så jag gjorde det verkligen på toppen av bostadsmarknaden i början av Corona, men innan kriget i Ukraina. I normalfallet så hade värdering stämt efter något år av uppgång. Mäklarna va ju vana med 10% uppgångar på bostadsmarknaden årligen just då. Det är möjligt att de är lite mer restriktiva nu när marknaden är svalare.
Nånstans går ju helt enkelt gränsen för när det blir för mycket. Några hundra tusen kanske som sagt men när det börjar röra sig om 1-1,5 miljon över så kan jag varken tänka mig att det är särskilt god mäklarsed eller att banken köper en sån övervärdering utan goda skäl. Särskilt inte när bostaden varit ute på marknaden nyligen.
Men en övervärdering på 1.5 miljoner på ett hus som är värt 15-20 miljoner är ju inget. Det är ju t.o.m. omöjligt att säga om det är en övervärdering eller inte. Svårare än 300 tusen på en vanlig villa. Ju dyrare område, desto svårare är det också att få ett bra värde. Det finns kanske 1-2 potentiella köpare istället för 20.
Det relevanta är väl snarare hur övervärdering på makronivå riskerar att göra fastighetsägarna en björntjänst. Ökade lån som inte är realistiskt säkrade kan väl bidra till en sämre marknad.
För egen del är varningsflaggan att du gav intrycket av att vara i obalans/affekt pga osäkra ekonomiska omständigheter och mitt i det köper onödigt dyrt bil finansierat med blancolån. Det hela gav lyxfällan-vibbar.
Det handlade inte i sig om att bilen kostade 230k.
Nu kanske 230k är mycket givet TS situation där exempelvis bostad inte är så dyr. Är väl egentligen exakt samma skit som att ta ett billån eller leasa något givet att man inte köpt någon gammal skit som gått 25k mil och räntan är godtagbar..
Behöver man exempelvis ta sig till jobbet så behöver man en bil, och visst jag har själv en billigare bil, men under 150k kommer man inte om man behöver en normalstor bil som är någorlunda driftsäker. Inte direkt som det är ekonomiskt smart att vara arbetslös för man inte hade råd att åka till jobbet.