Att låna eller låna, det är frågan

Hej!

Jag hittade inget forum inlägg om liknande så tänker att jag slänger upp ett eget. Jag håller just nu på att spara till kontantinsats för ett bolån och skulle säga att jag ändå är en god bit på vägen. Planen är att förhoppningsvis kunna ta ett bolån inom 1-2 år; 1 år är kanske önsketänk, 2 år är väl pessimitiska tankar som lutar sig mot oförutsägbara utgifter.

Nåväl, nu är det så att min bil har totalhavererat (Älskar bilar, finns ingen bättre investering, eller? :grin:). Tyvärr är jag beroende av bil av olika anledningar. Detta var min första bil, och har insett att, tyvärr, kan man inte köpa halvsketna bilar på “kompispris” och tro att dem kommer hålla så värst länge utan att behöva byta delar på både det ena och det andra. Jag köpte denna för 35K, tror jag har lagat den för samma pris. Dessutom tillkommer stressen av att det alltid dyker upp skit med den som man inte hade räknat in i sin budget; sluta gå sönder bil jävel, jag försöker spara till kontantinsats :smiley:. Därav har jag bestämt att bilen jag köper nu ska ligga runt 100K, alltså något man mer kan lita på håller.

Sammanfattningsvis vill jag alltså köpa en ny bil, men jag har inte en “bil buffert” som jag har lagt undan för, jag har gått all-in på kontantinsatsen. Jag har en “trygghetsbuffert” om något av förmodan skulle hända med jobbet, men det är troligen lika stora odds som att vinna på lotto. Denna vill jag dock inte heller röra då jag är Ove Sundberg när det kommer till ekonomisk trygghet.

När det kommer till billån vs. att casha bilen förstår jag såklart att det är en betydligt bättre affär att casha ut bilen för att slippa sitta och betala höga räntor; speciellt under dessa tider. Jag blir dock fundersam om det verkligen stämmer i mitt fall. Cashar jag bilen för 100K så tappar jag, i mina ögon, enormt mycket mer tid innan jag hamnar på bostadsmarknaden. Detta ger mig en stress, då jag ser att priserna fortsätter trycka uppåt, och det känns som att min köpkraft blir uppäten om jag stannar upp, eller backar, i mitt sparande. Jag känner också att för varje dag som går, och priserna forsätter öka, så missar jag en chans att kunna tjäna på en “bostadsinvestering”. Jag har kollat runt på lite olika banker, och ett billån verkar inte påverka min chans att få ett bolån överhuvudtaget. Troligen för att jag är så pass ung, har en stadig inkomst och för att jag inte har några tidigare lån (hatar lån, blä usch).

Sammanfattningsvis:
Jag är 1-2 år från att köpa bostad. Jag måste ha en ny bil. Bör jag casha bilen genom att ta pengar från min kontantinsats så jag slipper sitta på räntekostnader? Eller ska jag ta ett billån så att jag snabbare kommer in på bostadsmarknaden? Vad hade ni gjort? Kan tillägga att jag inte har några problem med utgifterna av ett billån. Räknar på en ränta runt 5-6 %, men har inte tittat runt så värst mycket.

P.S. Jag förstår att ingen kan svara på hur bostadsmarknaden kommer se ut i framtiden och att jag lika gärna kan råka köpa mig in i en dödsdom med bostadskrasch, men det är jag inte alls orolig över.

Tacksam för svar, ber om ursäkt om inlägget blev enormt :smiley:

Måste du ha en ny bil?

Låna till bil för att inte ”missa chans till att tjäna pengar på bostadsinvestering” = Casha bil
Låna till bil för att du MÅSTE köpa ett boende = låna till bil

1 gillning

Mja, måste och måste. Av min lilla erfarenhet av vänner som köpt bil, och hur det gick med min bil, så känns det som att man “tjänar” på att investera lite mer när man köper en bil snarare än att snåla. Det känns som att om jag går och köper en billigare variant igen så kommer saker gå sönder en efter en igen, och att jag i slutändan ändå har pungat samma pris som att bara köpa en lite nyare bil från början.

1 gillning

Jag personligen hade varit ganska lycklig över att inte äga en bostad och ha ett stort bolån i dessa tider. Ingen stress skulle jag säga.

Om du behöver bil i arbetet: har du sett över möjligheten till firmabil? Det är inte billigare men du slipper riskerna med ett bilägande iallafall och slipper belåna dig.

Om jag nu skulle köpt bil hade jag använt mina egna pengar till det för att slippa dyra lån. Rätta munnen efter matsäcken.

1 gillning

Svarar samma sak här, måste och måste. Samtidigt sitter jag på hög hyra, där det känns som att jag slänger mina pengar i elden varje månad istället för att amortera av ett bostadsköp. Men vad vet jag, jag kanske är naiv i mitt tänk. Förstår att det inte är en get rich quick scheme att köpa bostad, samtidigt känns det som en betydligt bättre investering än att bränna pengarna på hyra varje månad; som blir en ännu längre period om jag väljer att casha ut bilen.

Kanske kan man göra en hybrid version? 50/50 kontantinstans/billån? Kanske väljer jag bara att blunda för vad som är bäst för att slippa tanken av att ta pengar från något jag sett fram emot att lägga på annat, jag vet inte :grin:

Förstår det, nu hade jag ju inte köpt förrän räntorna börjat stabilisera sig lite och man har lite bättre koll vad man har att vänta sig. Svårt att veta hur läget kommer se ut om 2 år såklart, kanske är det värre då, kanske har allting lugnat ner sig och räntorna är på väg ner, omöjligt att säga antar jag.

När det kommer till firmabil så är det inget alternativ, har inte ett sådant typ av jobb.

Hade du gjort det i mitt läge också? Känner samtidigt att om jag går ner i prisklass kommer jag få en bil med fler oförutsägbara utgifter, och där jag har en större risk att behöva punga ut ännu mer pengar på lagningar. Så svårt det här, i slutändan är det väl jag som måste göra valet, men skönt att bolla lite :grin:

Måste du ha en bil och det inte är ett alternativ med buss eller cykel hade jag köpt något pålitligt också.

Sen får man fundera hur intresserad man är av bilar också? I mitt fall får det gärna bekosta ”hobbykontot” lite då jag är bilintresserad och inte har många intressen för övrigt. Allt i livet handlar ju inte om att optimera sparandet - man måste få spendera lite på det som förgyller vardagen för en också (givet att ekonomin funkar för det).

Tack för svar.

I mitt fall finner jag inget större intresse av bil, vill bara att skiten rullar och inte går sönder i stort sett :grin: I mitt fall blir det ekonomiska inget problem överhuvudtaget, har goda marginaler. Är bara det där att man kastar pengarna i sjön på höga billånsräntor.

Frågan är ju dock om jag i slutändan ändå tjänar på det om jag snabbare kommer in i bostadsmarknaden och kan börja ammortera av ett bostadslån istället för att bränna pengar på hyra. Med tanken då att när jag väl kommit in på bostadsmarkanden kan jag maxa utgifterna på att betala av billånet så fort som möjligt.

Att bilen behöver repareras hela tiden för dyra pengar som äter upp pengarna är inge vidare ju…
Va kan de bero på?? Ett bil märke som inte är så hållbar eller misshandlar du dina bilar??

haha, skulle säga att jag kör väldigt snällt och försiktigt. Den har sina mil på naken, 32k mil ligger den på nu, köpte den när den låg på 28k har jag för mig. Har läst att automatlådan på bilen är ett skräckscenario som ofta går sönder runt 16k, och det är den som tillslut har havererat nu. Sen ska tilläggas att jag troligen är en bilmekanikers bästa kund, säkert glatt kastat pengarna med blåa ögon på att laga sånt som inte behövdes.

Jag har väl lyckats köpa skrothögen när sakerna började bli gamla, har nämligen inte varit större problem med den innan jag köpte den… hmm… du kanske har en poäng ändå, det kanske är jag som borde ta en titt på hur jag kör min bil :thinking:

Hur vet du att en bil för 100 tkr håller ihop?
Behövs inte en för 200 tkr?
Eller räcker inte 50 tkr.

Lägg mer energi på att göra ett bra bilköp så kanske du kan få både en driftsäker kärra och pengar till boende.

Förstår ditt resonemang. Min tankekedja är väl att jag får mer kvalité för pengarna om jag siktar på en liten högre prisklass, med det sagt så vill jag såklart inte överdriva och ta ett billån jag inte känner mig trygg med, därav runt 100, gärna lite lägre. Sen är såklart tanken att inte stressa fram ett köp, utan att lägga tid på att hitta något för pengarna såklart.

Priset på bilen är inte någon garanti att den håller bättre… Har mer å göra vilket märke å modell…
Jag har flera billiga bilar som gått en del å håller bra med låga reparations kostnader…
En skåp bil för transport att av saker som man har nytta av när man har hus… Den har snart gått 43.000 mil automat å kamkedja, å köptes för 18.000 kr för 3 år sen…

1 gillning

Jag själv och många i min närhet byter ofta bilar, men även fixar det mesta själv är att en bil för 100kkr kan tjorva precis lika mycket som en bil för 30kkr.

Tänker att man måste upp i högre prisklasser för att undvika reparationer.

Sedan kan jag rekommendera dig att jämföra pris på verkstäder. Använder oftast en fristående firma som är väldigt duktig och ibland är skillnaden så stor att dom bara tar en femtedel av märkesverkstäderna.

1 gillning

Är det samma med huset? Du har satt en summa som mål? Annars kolla i hus i en lägre prisklass köp det nu, och köp den bil du behöver. Varför vänta 1-2 år? “Kon dör när gräset växer”

Alternativt … Vem är din “who” i detta?
Alltså, vem kan hjälpa dig laga din billiga bil utan att du behöver lägga större delar av kontantinsatsen? - hitta reservdel på en skrot? Byta hemma i garaget? Någon kompis svärfars tandläkares brorsa vill alltid tjäna någon till några tusenlappar extra.

Är det bara växellådan så är det ju enkelt? - Bor du nära Halmstad och berättar lite mer kan jag vara din Who…

Tycker nämligen det är ett sunt alternativ som du inte tar upp, minimera utgiften… (laga bilen)

Editerar och lägger till: Varför vill du in på bostadsmarknaden? För att förbättra ditt boende och levende?
För att du tror det är en bra investering, och på X antal år casha ut och … ?
Bostäder går också sönder.

Varför vill du ha en dyrare bil? Kolla övriga kostnader istället för enkom inköpskostnad. (Försäkring, servicekostnad, reservdelstillgång/priser, förbrukningskostnader, värdeförändring etc. etc.)

Ät kakan eller ha kvar den :wink::+1:

1 gillning

Finns ju gammla Toyotas som går i ur o skur, behöver inte kosta 100k😉

Det låter lite svårlösligt. Finns det andra parametrar att dra i för att din totalekonomi ska gå plus minus noll om du tar lån för en ny bil? Kan du tex byta till ett billigare boende, hyra ut bilen när du inte använder den, ta något sidojobb? Finns det alltså möjligheter att dra upp inkomsterna och/eller dra ner på de övriga utgifterna?

Tycker egentligen ditt resonemang låter hyfsat vettigt, givet att kostnaderna för billån inte är några bekymmer - så hade jag nog valt den vägen för att komma in på marknaden tidigare (personlig preferens till att bo i hus snarare än någon spekulation).

Dock som nämndes, kanske värt att se över möjlighet att hitta någon som kan laga bilen för en billig peng → sälj av den.

Köpte en passat för 65’ för ca 2år sen, kan lova att det inte är någon garanti för att det varit mindre problem…

Därmed hade jag personligen inte köpt en bil för 100tkr om man är less på att meka med bilen, utan försökt hitta andra alternativ (leasing, förmån, nya hyrkoncept som kommit?).

Så är det visserligen. Bara för att jag satt en gräns på 100Tkr så behöver jag såklart inte landa där. Ser bara inte ett lägre alternativ där jag kan lita på bilen i längre sträckor som ska hålla ett par år när jag scrollar runt på Blocket och kollar på diverse bilfirmor.

Du får gärna komma med förslag på bilmodeller, jag är tämligen dålig på detta med bilar :grin: