Hej!
Jag hittade inget forum inlägg om liknande så tänker att jag slänger upp ett eget. Jag håller just nu på att spara till kontantinsats för ett bolån och skulle säga att jag ändå är en god bit på vägen. Planen är att förhoppningsvis kunna ta ett bolån inom 1-2 år; 1 år är kanske önsketänk, 2 år är väl pessimitiska tankar som lutar sig mot oförutsägbara utgifter.
Nåväl, nu är det så att min bil har totalhavererat (Älskar bilar, finns ingen bättre investering, eller? ). Tyvärr är jag beroende av bil av olika anledningar. Detta var min första bil, och har insett att, tyvärr, kan man inte köpa halvsketna bilar på “kompispris” och tro att dem kommer hålla så värst länge utan att behöva byta delar på både det ena och det andra. Jag köpte denna för 35K, tror jag har lagat den för samma pris. Dessutom tillkommer stressen av att det alltid dyker upp skit med den som man inte hade räknat in i sin budget; sluta gå sönder bil jävel, jag försöker spara till kontantinsats
. Därav har jag bestämt att bilen jag köper nu ska ligga runt 100K, alltså något man mer kan lita på håller.
Sammanfattningsvis vill jag alltså köpa en ny bil, men jag har inte en “bil buffert” som jag har lagt undan för, jag har gått all-in på kontantinsatsen. Jag har en “trygghetsbuffert” om något av förmodan skulle hända med jobbet, men det är troligen lika stora odds som att vinna på lotto. Denna vill jag dock inte heller röra då jag är Ove Sundberg när det kommer till ekonomisk trygghet.
När det kommer till billån vs. att casha bilen förstår jag såklart att det är en betydligt bättre affär att casha ut bilen för att slippa sitta och betala höga räntor; speciellt under dessa tider. Jag blir dock fundersam om det verkligen stämmer i mitt fall. Cashar jag bilen för 100K så tappar jag, i mina ögon, enormt mycket mer tid innan jag hamnar på bostadsmarknaden. Detta ger mig en stress, då jag ser att priserna fortsätter trycka uppåt, och det känns som att min köpkraft blir uppäten om jag stannar upp, eller backar, i mitt sparande. Jag känner också att för varje dag som går, och priserna forsätter öka, så missar jag en chans att kunna tjäna på en “bostadsinvestering”. Jag har kollat runt på lite olika banker, och ett billån verkar inte påverka min chans att få ett bolån överhuvudtaget. Troligen för att jag är så pass ung, har en stadig inkomst och för att jag inte har några tidigare lån (hatar lån, blä usch).
Sammanfattningsvis:
Jag är 1-2 år från att köpa bostad. Jag måste ha en ny bil. Bör jag casha bilen genom att ta pengar från min kontantinsats så jag slipper sitta på räntekostnader? Eller ska jag ta ett billån så att jag snabbare kommer in på bostadsmarknaden? Vad hade ni gjort? Kan tillägga att jag inte har några problem med utgifterna av ett billån. Räknar på en ränta runt 5-6 %, men har inte tittat runt så värst mycket.
P.S. Jag förstår att ingen kan svara på hur bostadsmarknaden kommer se ut i framtiden och att jag lika gärna kan råka köpa mig in i en dödsdom med bostadskrasch, men det är jag inte alls orolig över.
Tacksam för svar, ber om ursäkt om inlägget blev enormt