Att låna eller låna, det är frågan

Förstår det. Tänker att oddsen för att det händer är lägre för nyare bilar, det är väl mitt resonemang iallafall. Sen om det stämmer är väl en annan femma.

Tack för tipset, ska kolla runt lite mer.

Kostnaden för bil kommer du inte ifrån. Det är något du får budgetera med helt enkelt. Även om man väljer att köpa/låna/leasa så kommer det att kosta ett par tusen i månaden. Har du tur och äger bilen själv samtidigt som den bara rullar så kan det bli en bättre affär - men inget att räkna med.

Jag skulle inte stressa för att komma in på bostadsmarknaden i dagsläget. Tror inte att inflationen kommer ner under överskådlig tid och likaså räntorna. Min gissning är att det kommer slå på fastighetspriserna bra mycket mer än det vi sett hittills. Det beror naturligtvis på hur ekonomin i stort utvecklas men det känns ju inte jätte stabilt. Gissning som sagt…

1 gillning

Köpte min Toyota för 60.000 kr för fem år sedan (modell 2009, 17000 mil). Utöver vanlig service har den kostat 400 kr i reparationer i form av ett lite rostigt bromsrör efter fem år och 10.000 mil och allt går fint. När du är trött på bilar som går sönder = Toyota.

2 gillningar

Personligen känner jag att en bil som kostar ett kännbart belopp men saknar maskinskadeförsäkring är det jag vill undvika.

Händer något allvarligt med den står jag inför alternativen att

1. sälja som rep objekt (sannolikt med stor förlust) eller skrota med ännu större förlust.
  2. laga med risk för att ytterligare fel uppstår därefter.

Landar därför i något extremt billigt som kan skrotas utan tårar eller något mer påkostat där försäkringen kan täcka eventuella tråkigheter. Vill även kunna göra en del längre utflykter utan att oroa mig för driftsäkerheten så jag har landat i en nyare bil.

När det kommer till lägenheten vill jag inte gå lägre än vad jag tänkt för att få det jag “behöver” och vill bo i. Tanken är inte att snabbt flytta vidare efter ett par år för att göra en vinst, snarare vill jag ju köpa något med tanken att bo där ett bra tag, för att sedan sälja för vinst om jag behöver flytta till större (pga familj etc).

När det kommer till mina “whos” så säger i princip allesamman att växellådan inte går att rädda. Då har jag ringt hobbymekaniker (vänner), samt andra bilverkstäder och prutat ner priser. Tyvärr är det ny växellåda som gäller på bilen, och det är så pass dyrt att jag lika gärna kan punga 40-50Tkr för en nyare. Jag tänker att jag lika gärna kan gå upp lite i prisklass för att få en tillförlitlig bil.

Nedanstående kan jag pinga samtliga som har tagit upp denna fråga
@Kulblixt @LSI @Jan_Eriksson
När det kommer till bostadsmarknadsfrågan så går mitt resonemang så här när det kommer till billån över att ta från kontantinsats; häng med mig, det kan bli rätt långt:

Säg att jag tar ett billån för 100Tkr med en ränta på 6 %. Detta i sin tur leder till att jag snabbare kommer in på bostadsmarknaden och kan köpa efter två år (pessimistiskt). När jag väl tagit bolånet och börjar amortera av bolånet så kan jag även fokusera på att dra ner billånet till noll. Låt oss säga att detta tar ytterligare tre år då jag nu har amorteringskostnader, bolåneränta, samt trycker upp en buffert för vad nu som kan gå sönder i bostaden. Det innebär att jag blivit av med billånet på 5 år.

100 Tkr med en ränta på 6 % ger en förlust på 6k första året i räntor. Låt oss räkna på att jag gör en förlust på 6k varje år på billånet även om detta inte alls är fallet (lånet sjunker ju varje år). Detta ger en förlust på 6 * 5 = 30k i ränta på 5 år. Givetvis har jag förlust i att bilen sjunker i värde också, tar dock inte med detta då detta är en förlust oavsett billån eller casha ut den.

Tänk nu scenario två där jag istället tar från kontantinsatsen, och att jag nu måste vänta 3 år innan jag kommer in på bostadsmarknaden. Under det sista året, när jag kunde ha haft bostad men valde att casha bilen, så sitter jag och betalar höga hyror på 10K i månaden. Det är 120K som jag i princip slänger i elden för min hyresgästförenings skull. Hade jag nu istället haft en bostad hade jag kunnat amortera för dem pengarna, bortdraget ränteavgifter såklart. Säg en lägenhet på 2.5 MKr, med en amortering på 2 % = 50K. I mina ögon har jag alltså “förlorat” inte bara möjligheten att kunnat amortera bort 50K på bolånet, men också att bostäderna fortsätter att öka i pris och med det förlorar jag köpkraft och måste vänta ytterligare innan jag kommer in i bostadsmarknaden. I mina ögon blir alltså ett billån, i mitt fall, en bättre affär än att ta från kontantinsatsen och istället “förlora” pengar på hyrkostnader samt möjlighet till en bra affär i ökade bostadspriser.

Notera att jag inte tagit med oförutsägbara utgifter eller andra typer av avgifter såsom försäkring i något av fallen. Detta för att oavsett om jag väljer att casha bilen eller ta lån för den så kommer dessa utgifter att komma med bilen, det hör till precis som Jan säger.

Jag förstår att bostadsmarknaden är oförutsägbart som alla andra marknader, men man har pratat om bostadsbubblor och hejhops i 20 år; dem fortsätter öka, och jag tror att dem kommer fortsätta göra det. Kanske är jag naiv i mitt tänk? Kanske är jag helt ute och cyklar och glömt ta med något i mitt resonemang? Vad tror du/ni?

Det är precis något sådant jag letar efter.

Köpte du din Toyota via bilfirma eller någon privat marknad såsom Blocket? Har du några tips på vad man bör titta på när man står inför ett bilköp?

Jag skulle vilja sätta dig i en debatt mot en vän över den bästa bilmodellen i Sverige. Han är nämligen frälst i Volvo och säger att jag är dum om jag går för något annat :laughing:

Alla beslut kommer inte alltid bli 100, men det känns ändå som att du tänkt igenom detta och satt dina prioriteringar. Här finns ju inget tydligt rätt eller fel, så man får ju gå på vad som passar ens preferenser och känns rätt.
Personligen hade jag letat pensionärskörd lågmilare i 50-tkr-klassen och skippat billånet, men det är inte säkert att det skulle ge bättre resultat än din strategi.

En tanke som säkert redan besvarats, du kan inte köpa en bostad som eliminerar ditt behov av bil?

1 gillning

Hej! Om Du bor i stor stad kanske en väl fungerande bil är ett måste. Men bilen är inte investering. Däremot Bostad JA. Om Du räknar hyra för en hyresrätt gentemot hyra för en egen bostad är stor skillnad… Tips köp bostad i en mindre stad/glesare samhället. Kostnaden för transport till arbete är en rejäll del av drivmedel får man tillbaks. En annan tips om Du köper bil på avbetalning glöm ej att prata tydligt om ränta, samt villkor för extra inbetalning utan straff ränta, det skall vara fallande ränta allt detta skall vara tydligt i köp kontraktet.Just denna perioden är bra att köpa bil, då har du chans att pruta priset.Lycka till!’

1 gillning

Tja, problemet är ju att folk inte tittar på riktiga siffror från oberoende. Volvo, bmw, Mercedes är skräp när det kommer till att bilar skall hålla länge. Rankningen av kvalitet ser förvånansvärt lika ut jämfört med nummi studien där Lean production som begrepp myntades, detta 40 år senare. Självklart finns där undantag, men Volvo kommer knappast in i top 10. På 80talet låg dom på plats 26 om jag minns rätt, så dom har tagit steg frammåt. Men när du tittar på rankningar så var försiktig, dels finns där massvis av studier som enbart tittar på fel första året, studier betalda av vissa leverantörer och att dom inte tittar på långsiktiga problem. Frågar du folk på Bilprovningen så är Toyota Corolla nästan alltid svaret (min favvo fråga varje gång jag är där - har dock inte en Corolla). Man får bra många superlativ om den modellen när man ställer frågan. Den är en rullande jävla pansarvagn. Ställer du frågan på ett fire forum är det alltid Toyota/Honda som blir standard svaret.

Här från Consumer Reports där ägarna själva får frågan hur ofta dom haft problem: https://www.thestreet.com/automotive/most-least-reliable-cars-and-car-brands-according-to-consumer-reports#gid=ci02b0e590400025f0&pid=2023-cadillac-lyriq-063

1 gillning

Toyota är en som går å går… Hade en Toyota buss i fyra fem år å de ända som gick sönder va en parkerings lampa… Annars va de bara tanka å köra…
Fick minst ett sms, mail eller telefon samtal att folk i veckan som ville köpa bilen av mig… Va lite jobbigt…:wink:

1 gillning

Jag har just sålt min privatbil pga förmånsbil. Men har under många år resonerat att jag hellre lägger pengarna på ett lån till en bättre bil än på reparationer.

Sen jag började investera har pengarna jag skulle köpt bilen för varit på börsen istället för på bankkontot. Därmed har jag fått högre avkastning än jag betalat i ränta på bilen och gått plus på att låna.

Man kan såklart inte va säker på att ens avkastning överstiger räntan. Men den borde täcka iallafall en del av den.

Och för mig har det kännts betydligt bättre att ha pengarna tillgängliga på ett ISK än låsta i en bil.

Så länge man inte lånar in mer än man lånar ut kan man ju betala av det sen om man ångrar sig. Du kan inte betala bilen nu, ångra dig och belåna den sen.

Jag har kört ca 1000 mil om året Satsade på Audis max 5år och 8000 mil och har haft dem varierande tid. Men som max till 14000 mil. Har som mest bytt batteri en gång.

Audis med den specen är klart mer än 100000, men man kan göra samma sak med vilket bilmärke som helst. Eller öka åldern eller miltalen beroende på hur mycket man kör.

Bara att labba med siffrorna på blocket tills du får fram bilar du vill ha ju.

2 gillningar

Det stämmer säkerligen, däremot tror jag skillnaden i odds är betydligt större mellan 170kkr och 100kkr än mellan 100kkr och 30kkr.

1 gillning

Låter bara som FOMO (fear of missing out) i mina öron.

Om du nu på riktigt “hatar lån”, så har du redan svaret.

Tacksam för svaret!

Ska titta igenom länken och hur statistiken ser ut :slightly_smiling_face:

Väldigt intressant lösning, ska kolla närmare på det.

Antar att du kört säkrare investeringar med lägre avkastning? Funderar på om det är möjligt att generera en stadig avkastning på 6-7 % med tanke på dem höga billånsräntorna nu samt hur börsen rör sig i nuläget.

Finns absolut FOMO-blandade känslor i mitt resonemang.

Inlägget handlar dock inte om det finns FOMO inblandat i resonemanget, utan om logiken bakom resonemanget är felaktigt. Om jag köper bil kommer det ta längre tid att komma in på bostadsmarknaden, om det tar längre tid in på bostadsmarknaden så bränner jag mer på hyra, vilket också är en förlust. Frågan är om hyresförlusten och förlust i köpkraft med ökade bostadspriser överväger att casha bil istället för att betala en ränta på 6%.

Att inte låna bara för att man hatar lån är inte alltid det smarta draget, så svart eller vitt är inget val man tar i livet. Om jag nu hatar lån, då bör jag inte ta bolån heller, enligt dig? :slightly_smiling_face:

Min poäng var att det låter osannolikt att du skulle tjäna på att låna till 6%, men utan att ha ställt upp och räknat på utgifter du faktiskt har så kan ingen göra annat än att gissa.

Frågan är alltså huruvida en boendeinvestering med sedvanlig hävstång kommer ge mer än 6% nominell avkastning. Historiskt har det förstås varit så. Hur det blir framöver har jag ingen aning om.

Jag investerar efter en egen latvariant på Kavastus strategi. Alltså en bred portfölj med många lönsamma bolag i stigande trend.

Har gått betydligt bättre än omxsgi hittills, men ligger under i år pga några frånsteg från strategin av mig tyvärr.

Låg risk enligt mig. Men absolut ingen produkt som säljs med motiveringen att ge låg risk mot låg avkastning.