Att låna eller låna, det är frågan

Hyr en bil då? Alltså privatleasing i 1 år?
Och sen köp en bostad, och sen köp en egen bil?

Då har du inte påverkat din bostadsköparbudget (vilket verkar vara det huvudklara målet?)
Och så kan du ju prova på en ny bil… ?

Du får säkert något för din trasiga bil också!
Vilket blir direkt + i din bostadsköparbuffert.
:slightly_smiling_face::+1:

1 gillning

Hade du tänkt köpa ny bil, eller NY bil? Bilar är aldrig en bra affär, men nya bilar kostar mer i inköp än en bil som rullat något år. Visserligen gäller vagnskadegarantin ett par år men ska du ta billån för att köpa en ny bil för 200000 kr blir lånet en belastning i ditt scenarie.

Tittar du på försäkringar så gäller exempelvis vagnskade- och maskinskadelen ofta tills bilen gått mellan 10000-15000 mil eller är runt 8-10 år gammal. Det innebär att det kan vara en bättre affär att köpa en bil som är ett par år gammal jämfört med att köpa en helt ny bil eller en bil som är 10 år eller rullat cirka 20000 mil. Då täcker försäkringen oftast större maskinrelaterade fel som annars är väldigt kostsamma att åtgärda. Dessutom verkar vissa försäkringsbolag erbjuda förlängd maskinskadeförsäkring upp till ca 20000 mil.

Så ett amatörtips är att titta på bilar som hunnit förlora sitt nybilsvärde men fortfarande omfattas av garantier och/eller vagnskadeförsäkringen. Valet av märke och modell samt motor är också viktiga aspekter då det skiljer mycket i försäkringspremier, skatt och drivmedelskostnader mellan olika märken och modeller.

Jag skulle betala bilen cash nu om jag kunde. Eventuellt husköp om ett, eller två år…Varför låna nu…?

1 gillning

Att köpa nya bilar av vanliga märken är nog mindre bra med tanke på värdeminskningen. Köpte en sportbil ny en gång och den förlorade bara 50 000 kr i värde på 4 år. Kanske smartast att köpa en några år gammal bil bil kring 100 000 till 200 000 kr och då kontant. Förhoppningvis finns då också en del garantier kvar.

Varför skulle en bil för 100k vara felfri? Har hört om massvis med dyra haverier från vänner och bekanta. Har varit bilar för allt från 0kr upp till 1 miljon.

För typ 70k kommer jag och tänka på en bekant som lämnat in den då och då för automatlådan. Kostar några knippen tusenlappar.

I 100k-klassen kommer jag direkt att tänka på en turbo som gick, kosta typ 15.

I 100k-klassen dyker även en annan bil upp. Olika elfel ägaren inte är så imponerad över. Alltid något nytt och roligt.

I 200k-klassen gick kopplingen på en Audi, trasade sönder lite grejer. Byte och reparation på 30.

Bilen för 1 miljon lagades för ungefär 230 tusen vid ett enstaka tillfälle.

Billån? Nej tack.

1 gillning

Alla bilar kostar. Dyrare bilar kostar mer. Nya bilar kostar mest. Enbart värdeminskning är ju galen, lägg sen på räntekostnaden. Dyrare att försäkra. Det enda du slipper några år är väl reparationer…

Det låter som att du vill konsumera mer än du har plånbok till. Det kommer till en kostnad. Antingen mer stress, svårare att nå målet med bostaden eller något annat. Om du inte hade kunnat låna till bil, vad hade du gjort då? Börja ställ dig själv lite tuffa frågor. Kanske kan en sprillans bil vänta 5år tills ekonomin är lite stabilare och du förhoppningsvis har ett hus?

Jag hade bitit ihop och skaffat en bättre begagnad bil om jag var tvungen att ha en. Kolla statistik vilka modeller som i verkligheten håller bäst. Släpp prestige tills du har råd att köpa prestige.

2 gillningar