Har letat och sökt lite här på forumet men inte hittat någon tråd kring det jag letar insights kring. Jag är ny på forumet, och taggar tacksamt i mig av alla kloka tankar och idéer inom alla möjliga områden.
Lite bakgrund - jag har relativt nyligen pga lyckade investeringar utanför vanliga aktiemarknaden fått en rejäl större summa pengar (i två omgångar faktiskt). En del har vi investerat i vårt befintliga boende i form av lyxigare renovering, Pool, resor och solcellsanläggning mm, vilket känns klokt och trevligt för vardagen, samt värderande för framtiden. Ett tydligt mål och dröm jag har är att skaffa en trevlig exotisk sportbil. Just nu finns kapitalet för att köpa typ 3,5 sådana av den sort jag tänkt mig bara med det kapital jag just nu har “löst”. Dock så bär det emot att köpa bilen nu kontant - det är ändå mycket pengar som då rullar iväg - som annars som klokt investerat bygger på förmögenheten snabbare.
Principiellt så känns det ju dumt att låna exempelvis 2 miljoner till bilen när man inte behöver - men om jag lånar till den, så kan de 2 miljonerna istället investeras och ge avkastning - kanske på ett sätt så avkastningen täcker lånekostnaden?! DET är ett upplägg som skulle vara väldigt lockande - och det är här jag vill ha lite tokiga inspel, kloka ord och varningens ord - eller ett “go for it, eftersom bla bla bla”.
Kör på med kommentarer, ideer eller frågor, så ses vi i tråden snart!
Drift och servicekostnader på den typen av bilar är astronomisk. Givet att vi inte pratar veteranbil och du sköter den själv.
Ta bara hänsyn till kassaflödet och vad det kostar att hålla en sån bil rullande. Det kan grusa känslan av den om du bara råkar sitta på kapitalet men inte ha ett större kassaflöde framöver.
Bra inspel. Känner till de löpande kostnaderna, och har dem i åtanke med - kassaflödet (från investeringarna) är tänkt att även ha med det iallafall till viss eller stor del.
Bilen kostar ju vad den kostar. I princip är det väl avkastningen i det du tänker investera i mot ränta på (bil)lånet du bör jämföra? Eller missförstår jag dig?
Enda sättet att täcka lånekostnaden med avkastning är att ta högre risk i dina investeringar.
För att köpa en tillgång som sjunker i värde och kostar kassaflöde under tiden.
De båda komponenterna är just nu okända, men jag håller på och försöker ta reda på det. Det jag egentligen är ute efter är om det är någon mer som resonerat och gjort som jag funderar på.
Bilvarianten jag tänker mig kommer inte att ha något egentligt värdeminskning att tala om, så det kan vi bortse ifrån. Att den egentliga kostnaden för bilen (oavsett driftskostnader/servicekostnader) då i mitt fall blir det GAP som är mellan vad lånet för bilen kostar och vad jag har för avkastning på investeringen - eller hur? För att bäst möjligt matcha avkastningen (inkomsten på investeringen) mot kostnaden på lånet så vill man ju då helst få in regelbundenhet i avkastningen, antingen per månad eller kvartalsvis.
Finns det några sådana upplägg man kan kika på?
Ang säkerhet för lånet så finns båda alternativen egentligen. Ligger på ett ordentligt övervärde marknadsmässigt kontra lånet på huset så där finns bra med utrymme utan att göra banken orolig - men även bilen som sagt, som inte lär vara en sjunkande asset - men där är det nog någon annan typ av institut än banken som kan göra den värderingen på ett rätt sätt. Men även där är det ju intressant med inspel och input/förslag på vad det kan vara för “utlånare” för just denna sorts tillgång (bilen).
Ja, finns mängder av människor som gjort på det viset. Om man konkar eller inte beror på hur väl investeringen faller ut. Att låna 2milj på 7milj låter spontant något högt, blir omkr. 29% belåning något som klart går att kursa med. 1milj kontantinsats skulle ta dig ner mot 17% 1milj lån 6 milj investerat.
Blir ganska stor timingrisk när du lånar allt på ett datum vid bilköpet, även med positiv förväntad avkastning kan man gå rejält back på affären i sig. Här får man ställa sig till hur lång tidshorisont man har för bilköpet.
Enkel uträkning baserad på 7 miljoner i kapital som ger (bara) 5% utveckling per år ger 350000 i utveckling per år (eller 29167:- / månad)
Exklusivt billån på 2 miljoner till 6,95% ränta ger en årskostnad på 139000 eller månadskostnad på 11583:- / månad.
Detta ger då en diff på 17583.- som går “vinst” per månad.
Om Investerat belopp istället är 5 miljoner till 5% så ger det 250000/ år eller 20833 per månad. (2 miljoner går då till inköp av bilen istället för att låna till den).
Dock är skillnaden i “vinst” per månad bara 3300:-
Ja.
Varför investerar du inte 7 miljarder istället, då går du ännu mer i ”vinst”…?
Till att börja med har du helt olika belopp för vilka du jämför avkastning/ränta.
Vidare är det en enorm skillnad i risk på de två summorna - börsexponerat vs en garanterad räntekostnad.
Räknar du inte för mycket på det här för att det ska vara sunt? Visst går det att åka bil gratis en sommar eller två om man köper rätt bil, men det kan ju också bli en ordentlig förlustaffär.
Är du beredd på att förlora en ordentlig summa här? Vad som helst kan ju hända.