Investera i exotisk bil med kapitalintäkter

Billån till nästa 7% ränta känns galet, bättre då att öka bolånet.

Ränteavdraget tänkte jag inte på - det förbättrar ju faktiskt kalkylen ytterligare något.

Min bedömning är att om inget oförutsett skulle hända med bilen - så ska den inte tappa något större i värde över tid, varken kort eller lång tid

Äntligen kommer frågan jag trodde skulle komma direkt :slight_smile: Jag är inriktad på en Lamborghini Huracán - helst i Arancio Borealis och sannolikt en 610-4 eller 580-2.

Det är helt sant - men det är ju om man inte vill blanda ihop huset med bilen. Men tror även att jag kan pressa banken rätt bra på räntan i vilket fall som helst. Siffran 7 är tagen litet ur luften, bara för att ha något att jämföra med.
Belåningsgraden på kåken är bara 25% eller nåt sånt…

Det är ju det som är hela grejen i jämförelsen - eller förstår jag dig fel?

Ja, då ser det ut såhär, och om man även sänker “avkastningen” till 4% som föreslogs, samt sänker lånekostnaden till 6%…

Investerat belopp 7 000 000 5 000 000
Avkastningsränta 4% 4%
Vinst per år 280 000 200 000
per månad 23 333 16 667
Bilkostnad 2 000 000 0
Ränta billån 6,00%
kostnad per år 120 000
Kostnad per månad 10 000 0
Efter Ränteavdrag 7 000
Vinst/kostnad per månad 16 333 16 667

Jag har råd - jag vill bara analysera olika upplägg

Hur många års avkastning räknar du med totalt sett?

En bil består inte bara i kapitalkostnad utan även värdeminskning mm eller bättre uttryckt milkostnad all include.

Ja, och det gör att jämförelsen blir poänglös.
Du kan ju rationalisera fram vilka modeller som helst för att belåna en bil men faktum är att du inte hittar en riskfri avkastning som överstiger räntekostnaderna för lånet.

Köp bilen om du har behov/vilja och råd.

Med trådens namn trodde jag bilen var en investering som gav kapitalintäkter. :crazy_face:

Ja det stämmer i vanliga fall - men inte alls i samma utsträckning för sådana här bilar om man väljer rätt. Ett exemplar jag tittade på för 2 år sedan såldes då för 1,7MSEK - och idag hittar man ingen under 2MSEK, i stort sett oavsett miltal

Jag har inte köpt någon exotisk bil som står sig i värde. Men likväl valt att låna till bilar fast jag haft råd med dem. Detta för att inte låsa upp kapitalet.

Enligt min kalkyl skulle avkastningen gå minst jämt upp med räntan jag betalade på lånet. Så valet blev om pengarna ska va i bilen eller på börsen.

Då valde jag börsen för att de ska finnas tillgängliga. Om något händer så att jag behöver pengarna så måste jag inte leta köpare till bilen utan kan sälja av aktier och ha pengarna på kontot väldigt fort och leva med att betala på lånet ett tag.

Sen har jag aldrig behövt kapitalet och börsen har avkastat bättre än jag betalat i ränta nästan alla år om än inte alla, så det har varit en god affär.

1 gillning

Det har inte att göra med att välja rätt bil utan att bilmarknaden har varit upp och ner.

Ja senaste åren, typ efter pandemin, har ju i princip alla bilar (utan överdrivet slitage) stått stilla eller ökat i värde.

Kör (!), eftersom du redan har bestämt dig och denna bil är viktig för dig.

1 gillning

Men vi kan väl vara överens om att en bil nästan aldrig är en investestering.

Men köp din drömbil och va nöjd att du har den förmånen utan att behöva försaka något.

Kollade lite på bilen du har tänkt… jag hade nog fan köpt alltså, man lever bara en gång. Sådana här bilar tenderar också till att gå upp i nominellt värde över tid.

image

1 gillning

Jag håller med - så är det ju allt som oftast

1 gillning

Tillochmed frun är inte avogt inställd heller till idéen faktiskt. Bilen du klippte in i bilden är i färgen Arancio Xanto som är en väldigt skiftande kulör mellan orange och röd. Borealis är mer tydligt orange i alla typer av ljus/mörker. Men jag hade inte sagt nej till Xanto heller faktiskt

1 gillning