Det har väl i allra högsta grad att göra med vilken bil man köper?
Om man t.ex köpte en ny Porsche GT3 RS för något/några år sen var dom så svåra att få tag i att det gick att åka en säsong och sälja för mer än nypris.
Det har väl i allra högsta grad att göra med vilken bil man köper?
Om man t.ex köpte en ny Porsche GT3 RS för något/några år sen var dom så svåra att få tag i att det gick att åka en säsong och sälja för mer än nypris.
Nu var det ju inte tal om en ny Porsche, utan något begagnat där man betalar marknadspris.
Ge gärna fler exempel på bilar du kan köpa idag, utan väntelista, till marknadspris, som du “vet” kommer gå upp.
Är man mer insatt än jag finns det säkert ett gäng bilar man kan vara ganska säker på kommer öka i värde.
BMW:s äldre M-modeller var ingen svår gissning för ett gäng år sedan, riktigt dyra nu.
Allt som är ovanligt? Äkta Volvo turbo, t.ex 240, 940. Ovanliga äldre Porsche och Ferrari?
Observera att “likviditeten” att sälja en exklusiv bil till “fullt/bra/rätt” marknadsvärde kan variera väldigt över tid och rådande marknadsläge.
I dåliga tider är det få som betalar toppriser. Så måste man sälja en sån bil i dåliga tider får man ofta betydligt sämre betalt. Inte för att köparna saknas eller inte har pengar utan helt enkelt för att den köpgruppen vet/förstår att de inte “behöver betala fullt pris” då.
Även i goda tider kan det vara ganska långa säljprocesser om man vill få ut fullt marknadspris för exklusiva bilar. Det handlar om att man måste hitta “rätt köpare” som vill/kan/passar i tid att köpa bilen till fullt pris “just vid den tidpunkten”
som jag skrev innan - hade man köpt en Lamborghini Huracan årsmodell typ 2015/2016 våren 2022 så hade man gått plus ca 3-400.000 tills nu, 2 år senare.
Fast mitt mål är ju inte att köpa för att sälja med vinst, utan köpa för att behålla
Backtradea är alltid lätt. Vad beror denna prisökning på? Unik samlarbil eller världsmarknader och penningpolitik som varit upp och ner? Förväntar du dig liknande prisökning tycker jag det verkar dumt att bara köpa en.
Javisst är det enkelt att vara efterklok. Prisökningen i detta fallet kan bero på många olika faktorer. Det är ingen unik samlarbil egentligen, men vissa hävdar att det faktiskt kommer att bli. Bland annat pga att det är den sista generationen sportbilar från Lamborghini som har den så eftertraktade V10an. Efterföljaren som presenteras senare i år är istället en twinturbo V8 med elhjälp/hybrid. Klart intressant bil och drivlina, men som sagt inte en rå stor V10a. Detta kan göra att V10bilarnas värde håller sig, eller ökar - men det finns även många ägare/kommande ägare av Lamborghinis som helst eller alltid måste ha det senaste, och då spelar drivlinan mindre roll. Det gör att det just nu är väldigt svårt att säga vart värdet kommer ta vägen för de tidigare V10bilarna. Det är samtidigt ca 1-2 års väntetid på nya bilen från det att beställning görs.
V10-bilarna kan alltså överskölja marknaden om alla vill köpa nyaste varianten - eller så behåller man V10-bilarna för att den är sista generationen. Omöjligt att veta just nu, men jag följer både EU, US och Dubai-priserna varje månad, per modell
Ett mycket konstigt råd. Forumfavoriten LF global index är upp 35-40% samma tidsperiod. Detta utan omkostnader för garage, försäkring osv. Kul när man kan njuta av bilen samtidigt men i pengar mätt ingen exeptionell affär.
Har du räknat med belåningen?
Ironi i skrift är svårt osv.

Ja och eftersom det är “dålig likviditet” så kan man ju säga att marknadsvärdet varierar väldigt mycket OM man vill sälja. Dvs köper du nu så kan det mycket väl vara en rejäl förlust på 5 års sikt, bra affär på 10 års sikt och sen igen dålig affär på 15 års sikt. Det finns ju mycket som går upp om man tar bort tidsfaktorn om man “tänker behåll för alltid”. Sen kostar både underhåll, förvaring och i vissa fall försäkring en hel del. Så helt enkelt är det inte.
Jag är ju på ditt “lag” och har ju själv en speciell bil åt det hållet med delvis liknande grundtanke som din MEN det är ändå svårt att räkna hem trots värdestegring om man försöker se mer realistiskt på det. Så man bör nog vara beredd att se det som ett nöje/intresse där man har en “chans” att det trots allt går upp. Då bör man också, helt rätt som du tänker vara inne på låånnga innehavstider. Men inte ens då är det vidare enkelt.
Vi är nog ganska många bilintresserade som tänker att “attans att man inte behöll xx-bilen då de gått upp så mycket” Skulle man däremot räkna på det så hade det ofta inte varit lika bra affär som man tror i slutändan jämfört med andra investeringsalternativ.
Finns ju också en “mot-trend” generellt att dagens yngre INTE vanligtvis är lika bilintresserade som många av oss som är födda på 50-80-talet. Så då kanske man istället skulle investera i TV-spel eller iPhones i oöppnade kartonger som man enkelt kan förvara/ta med på livets färd.
Går bilarna för de angivna summorna eller står de kvar osålda? Vilken prutmån finns? Jag tyckte mig märka på husmarknaden förra året att utropspriserna steg men att slutpriset ofta var betydligt lägre.
Sen är likviditeten svår också. En släkting har försökt sälja en veteranbil i prisklassen 1-1,5 miljon i mer än ett år utan resultat.
Jo det har du helt rätt i @Skogstomten. Och jag är ju inte ute efter att se bilen som en ren investering som sådan - utan mer att det kanske inte är en dum investering. Min ursprungliga frågeställning var ju om någon har erfarenhet av att behålla sitt kapital och låta det förvalta/växa och samtidigt ändå ta ett lån för en bil - och med god utveckling på kapitalet så blir lånet på bilen inte så farligt eller kanske rent av ett plus
Högst relevant frågeställning - Eftersom det faktiska slutpriset är okänt och svårt att ta reda på - så är jämförelsen över tid utifrån utannonserat pris - och där finns ju som bekant prutmån eventuellt. Det finns bilar som varit med i över ett år med orörd prislapp - men även bilar som varit inne och vänt bara nån vecka