V90 Cross Country D4 AWD värdeminskning

Hej,

Jag lyssnade på senaste podavsnittet precis. Där sades att en V90 Cross Country 2018 är dyrare att äga än en V90 Cross Country 2021, om jag hörde rätt ?

Jag gjorde en snabbkoll på bytbil.com och hittade (momentum utr nivå, inscription var för få ute):

• 2017 Momentum D4 AWD, 10’700 mil för ca 330 kSEK
  • 2020 Momentum D4 AWD, 4’960 mil för 369 kSEK

Det är en värdeminskning på 39 kSEK på 3 år (ca 1’100 SEK per månad). Det motsvarar ca -10% i pris över 3 år.

Går det att se värdeminskningen eller kalkylerna för 2018 och 2021 som nämndes i podden, så att det går att jämföra ? För leasing så ska firman ge värdet på bilen vid leasingens slut. Om det stämmer för 2021 modellen är det helt klart intressant med en så låg ägandekostnad. Jag gillar också V90 Cross Country.

Mvh Fnorrbart

1 gillning

Priserna på begagnade bliar har under senaste tiden varit mycket höga. Vad det beror på är nog troligt komponentbrist, allmänt högre efterfrågan pga covid eller skatteffekter från bonusmalus. Den bilen från 2021 har fortfarande ett par år med hög straffskatt samtidigt som bilen från 2017 aldrig haft någon hög skatt. Vissa biltillverkar så som volvo kan inte erbjuda vissa extrautrustningar nu på grund av halvledarbristen. Därav är det högre efterfrågan på bilar som redan är producerade som har tillvalen installerade.

Räkna in malusskatten i priset på den nyare volvon så får du i alla fall en lite rättvisare bild på skillnaden på pris i verkligheten

1 gillning

Hej, skatt kan man väl räkna bort / stryka, då det är samma oavsett om man leasar eller inte (skatt brukar inte ingå i leasing) ? Jag tolkade påståendet som att Volvo V90 Cross country inscription modellår 2021 är billigare att äga än en likandan från 2018 (dvs beg, 3 år), och att detta var pga privatleasing på 2021:an?

Tycker du rör till det.
Gör beräkningen själv och kom fram till en analys.

Jämför köp 2018 årsmådell
Med Köp 2022 årsmodell och:
jämför dessa två med att leasa en likadan.

Ta hänsyn till de högre skatterna för de nya bilarna, och ta hänsyn till vad försäkringen kostar för just dig. Och tänk på att vagnskadegaranti gäller i 3 år från att du köper en ny bil, dvs halva försäkringskostnaden. Om du försäkrar en 2018 v90 cc så kanske det kommer kosta 20tkr om året om du bor i centrala sthlm. I leasing ingår det och är framförhandlat billigt. För mig som bor på landet utanför en mindre ort kansk jag bara behöver betala 6000 om året för samma bil helförsäkrad

Skatten är heller inte samma på en 2021 och en 2017.
Bilar satta i trafik efter Juli 2018 är straffbeskattade med Bonus Malus.

Jag har en Mercedes E-klass diesel som är från innan Bonus Malus och kostar ca 1800:- i skatt / år och en V90 CC bör vara likvärdig skattemässigt. En motsvarande bil från 2021 kostar ca 8000:- i skatt / år i tre år och det fjärde året ca 3500:- / år. Så visst måste man räkna in även skatten för att få en rättvisande bild.

Hej, jag vet inte vem som rör till det här nu :slight_smile: men jag vill egentligen bara ha siffror som underbygger påståendet som gjordes i podden. Dvs att du kan leasa en ny 2021 Volvo V90 Cross Country billigare än att äga en beg. 2018 modell i 3 år. Om man kollar på andrahandsvärden verkar det ju bli väldigt mycket billigare att äga en 3 år gammal beg.

Jag lyckades goggla upp att det kostar “från” 5 kSEK per månad (dvs kanske 6 kSEK i verkligt erbjudande med liknande tillbehör?) att leasa en ny (dvs innan malus skatt), och om jag räknar med -10% minskning av värde över 3 år så blir det bra mycket billigare att äga en beg bil, alltså med rätt stor marginal.

Om det publicerades siffror i samband med påståendet så vore det kul att se på.

1 gillning

Yes man kan räkna in skatten, men hur kan en “dyr” skatt på 2021 modellen i slutändan bli billigare att äga än en “billigare” skatt på 2018 modellen ? Det borde påverka åt andra hållet om man räknar in det ?

1 gillning

Jo i just det här exemplet så är det mycket sanolikt att köp är bättre, men det kan vara en tillfällighet. I normalfallet är värdeminskningen högre, under nästkommande 3 år kommer nog värdeminskningen bli mycket mer drabbande. Men vi får se, det är ju som aktiemarknaden, omöjligt att veta i förväg. Bara för att värdeminskningen de senaste 3 åren varit låg betyder inte det att den kommer att förbli.

Håller med 100% att det är en gissningslek, det är ju samma problem för handlaren som leasar ut, fråga är vem som är best på att gissa bara. Det lät dock i podden som att det fanns nån form av bevis / exempel just på V90 Cross Country ?

Absolut, där har ju både de som köper bil, och leasingbolagen dragit vinstlotten, förlorarna har ju varit dem som leasar efersom värdeminskningen har varit låg, dem har ju fått pröjsa för den varje månad.

Ja Jan har något räkneexempel i sin stora tråd. Du får läsa den :slight_smile:
Sen om han har räknat rätt och verkligen tagit hänsyn till allt vet jag inte.

1 gillning

Tackar!

Nu så har jag hittat nått. Det finns en TOC lista som anger ägande av 2018 Volvo V90 Cross Country till 91’600 kSEK. Det var exakt detta jag ville kolla. Om vi ska jämföra mot leasing av ny likvärdig så kan vi göra dessa justeringar, för V90 CC D4 AWD momentum:

• Bensin, Skatt, Däck kan tas bort, ingår inte i leasing
  • Värdeminskning: 60kSEK per år ? På en beg bil måste detta vara helt fel. Enligt vad jag såg ovan så är det snarare 39kSEK på 3 år, dvs 13kSEK per år (se länk ovan). Det är för 2020 modell vs 2017 modell, dvs skulle kunna vara ännu lägre för 2018 års modell.

Om vi justerar enligt ovan så får man 23kSEK kvar, kostnaden för de komponenter som ingår i leasing är 1’900 SEK per månad. Om vi lägger till lite utrustning så kanske det går att leasa en ny för 5’500 SEK eller 6 kSEK. Jag tror det blir väldigt svårt att få det till att beg bilen är dyrare att äga. Till denna skillnad på 3.5-4kSEK så kommer ju som påpekats skatten för den nya bilen.

Om det finns siffror som visar på 60kSEK värdetapp på en 3 år gammal V90 CC så vill jag gärna se, för jag är sugen på en V90 CC :slight_smile:, dock inte sugen på att betala för finansiering.

Värdeminskningen verkar svårt att förutse just nu. Elbilbeståndet måste ju öka mycket inom de närmsta 3 åren med tanke på att det släpps typ 40+ nya elbilsmodeller bara i 2021. Lägg därtill att räckvidden nu redan nu är bra nog för en stor del av konsumenterna plus att ladd-infrastrukturen bara blir bättre och bättre och snabbare för varje år. Samt även att bilpools-alternativen blir bättre och lätt-tillgängligare.

Frågan är då hur efterfrågan för en 2020 V90 diesel ser ut 2024/2025 med de diesel-priser som råder då.

1 gillning

Om du väntar dig 39k i värdeminskning de kommande 3 åren så tror jag att du kommer att bli besviken tyvärr. Ingen är gladare än jag om det sker dock, åker med köpta bilar som drivs av diesel.

1 gillning

Anledningen till att flera tar upp bonus malus är att den äldre bilen inte har denna extraskatt. Bonus malus borde sänka värdet på den nya bilen med den summa “malus” som är kvar att betala. 2020-bilen togs i trafik i december 2019 och har en malus-skatt på 6303 kr per år i tre år, eller 19000 kr totalt. Eftersom halva perioden har gått så bör värdet vara “undertryckt” med knappt hälften, ca 9000 kr. När du jämför de två bilarna med varandra så bör du alltså sätta värdet på 2020-modellen till 378 t kr. Tycker jag i alla fall. Då skulle värdeminskningen på tre år vara 48 t kr.

I en TCO-kalkyl kan du strunta i skatter som är samma mellan alternativen, men inte i skatter som skiljer sig.

Om jag har hittat samma bilar som du så är 2017-modellen en automatlåda medan 2020-modellen är manuell. Därför är bilarna inte helt jämförbara. 2017 kostade en automatlåda på en ny V90 ca 9900 kr. Vad prisskillnaden är mellan automat och manuell på begagnatmarknaden har jag faktiskt inte koll på.

1 gillning

Då blir de komponenter som ingår i leasingkostnaden för ny 2.1 kSEK per månad istället för 1.9 kSEK. Men det är rätt långt kvar till 5.5-6kSEK (för ny).

Nja … jag vågar nog inte göra några gissningar om framtiden. Jag tror bara att det som sagts om beg V90 CC är väldigt fel. Kanske är det som uttrycktes i podden som “felprissättningar” istället nått slags feltänk, och bara en marknadsanpassning.

Jag avvaktar ang bilköp iaf :slight_smile:

Hej,

Lite sen till tråden. Så här har jag räknat på nedanstående bil.

Kostnad Pris per år Antaganden
Bensin 18 000 kr 1 200 mil/år, 16.50 kr/l, ca 1 l/mil stadskörning
Service 3 000 kr Gör inget själv
Reparation 1 000 kr Relativt ny bil.
Värdeminskning 60 000 kr 50 % på 3 år från 365 000 SEK
Skatt 1 600 kr Enligt Transportstyrelsen
Hyrbil 0 kr Vid service
Däck 2 000 kr Håller 6 år, 1 200 mil/år
Försäkring 6 000 kr Helförsäkring Folksam
Summa 91 600 kr ca 7 630 kr/månad

Ni får gärna säga om jag har räknat fel. Här är bilen från blocket:

Här är den nya som fortfarande ligger ute här:

Dvs det finns utrymme även om jag har räknat fel. Den stora diffen blir ju mot elbil där bränslekostnaden nästan försvinner. Så på den nya blir ju inte kostnaden 4995 SEK utan snarare skulle jag gissa:

Kostnad Pris per år Antaganden
Bensin 18 000 kr 1 200 mil/år, 16.50 kr/l, ca 1 l/mil stadskörning
Service 0 kr Ingår i månadskostnaden
Reparation 0 kr Ingår i månadskostnaden
Värdeminskning 0 kr Ingår i månadskostnaden
Skatt 1 600 kr Enligt Transportstyrelsen
Hyrbil 0 kr Vid service
Däck 6 588 kr Schablon på däck
Försäkring 4 800 kr Halvförsäkring
Privatleasing 59 940 kr Månadskostnad på 4995 SEK enl. erbjudande
Summa 91 600 kr ca 7 577 kr/månad

Det vill säga att det går ut ungefär samma att köpa den begagnade eller att köpa en ny.

1 gillning

Aha, du har använt den generella tumregeln :slight_smile: Kan jag tycka är rimligt, ingen vet exakt hur värdeminskningen kommer vara de närmaste tre åren framåt.

2 gillningar

Jag har kanske missat detta om det framgått tidigare, men räknade du ut vad det skulle kostat om ni behöll denna V90 CC i ca 10 år som er gamla bil? Eller du jämförde bara på 3 år?