TCO- Excelark för bil, någon som vill dela med sig?

Tittar på att antingen köpa eller leasa personalbil.
650.000kr bil som ska gå 3500mil per år.

• Personalbil i 3år som jag sedan lämnar tillbaka
  • Personalbil i 3år som jag sedan köper ut till marknadsvärde och kör i 5år
  • Köpa bilen själv och ha i 5år.

Vore smidigt att börja på en Excel där någon annan redan tänkt till. Någon som vill dela med sig av något eget eller något ni hittat på Internet?

Tack!

2 gillningar

Här hittade jag en massa bra info
https://tidochpengar.se/category/pengar/spara/leva-utan-bil/

Fanns en värdeminskningskalkylator bla

tidochpengars värdeminskningskurva ser rimlig ut, men tänk på att posten ursprungligen skrevs 2020 (tror jag?).

Ett “problem” som många gör är att de räknar med på tok för hög värdeminskning, t.ex. 50% på 3 år. Förr var det rimligt, men nuförtiden håller bilar mycket längre tid (snittåldern som en bil är på vägen har gått upp rejält sen 00-talet: https://www.researchgate.net/figure/Average-car-life-and-age-9_fig2_316319846 m.fl). Med undantag för lyxbilar (typ S-klass och liknande), de förlorar fortfarande väldigt snabbt värde.

Köper du en ny bil idag för 650 tkr så utgår jag från att det är en elbil, men när det gäller elbilar så vet vi inte riktigt hur fort de tappar värde - Coronapandemin har eliminerat väldigt många datapunkter för lite lyxigare elbilar, och det finns så pass många fler elbilar på vägarna idag att det är svårt att jämföra en sex år gammal premium-elbil (fanns knappt sådana då…) som såldes precis innan corona-pandemin med en ny premium-elbil 2022 som säljs om fyra år.

Många tippar på att andrahandsvärdet förmodligen är högre för elbilar. Jag hade absolut vågat räknat på 50% värde efter 4.5 eller t.om. 5 år för en elbil (tidochpengar verkar räkna på 50% efter ca 3.8 år). Avsaknaden av kostnader för soppa gör att “basnivån” man är villig att betala är högre, så man är villig att betala mer för en begagnad elbil än man är för en diselbil.

1 gillning

Tack.
Det är elbil. Något som kan dra ner för mig är att det blir ganska mycket mil. Ca 3000/år åtmistone så om vi säljer efter 5år så lär det vara kring 15.000mil på den. Men en välskött och fin bil :slight_smile:

Ska räkna igen om det är bäst att köpa bilen istället för personalbil med bruttolöneavdrag.
Det är förmånligt med försäkring som ingår, knappt någon självrisk, bara att lämna tillbaka om jag väljer att sluta efter något år osv. Kan även få köpa ut bilen efter 3år till marknadsvärde.

Men har inget sug att ha ny bil var 3e år så därför lutar det åt att köpa den och köra 5år istället.

Jag lyckas inte riktigt tolka vilket värde det är som visas på din källa. Det mått jag tycker är mest intressant är snittåldern på de bilar som skrotas. Tyvärr verkar det vara ett mått som är svårt att få tag på.

Transportstyrelsen meddelade att de saknar den statistiken. Från Trafikanalys meddelar Anette Myhr att: ”2018 var en personbil som skrotades i genomsnitt 18 år gammal"

Alla åldersmått på svenska bilar blir också trubbigt av att många begagnade bilar exporteras. Dyrare bilar till Tyskland, äldre till Östeuropa.

Åas finns nog en lång svans med bilar som “borde” skrotas och som eventuellt gör det, men jag vet inte om längden på svansen är en perfekt metrik heller. Exporter likaså komplicerar saker och ting som du säger.

Kanske nån metrik av typen “snittålder på bilar som rullat minst 250 mil per år i Sverige” hade varit mer värdefullt? Vet inte hur man extraherar sådan data dock…

Det viktiga är att inte glömma bort SGI, avsaknad av pensionsavsättningar och liknande.

De gånger jag har räknat så har jag aldrig gått plus med personbilsförmåner, när man tar hänsyn till alla saker. I många fall får du stora straffavgifter om du byter jobb också, och det är ju inte så kul.

Det var mycket bättre för några år sedan, men skattereglerna är ändrade sen 2 år tillbaka.

Tack. Låter som det inte är smart längre då med andra ord.
Jag har som sagt inget behov av att ha bil i 3år och sen få en ny. Åker hellre äldre bil eller en ny i fler år.

Ingick försäkring och det var en självrisk på 10 % av ett basbelopp om bilen
avyttras månad 1-12 och 5 % av ett basbelopp om bilen avyttras månad 13-36.

Gick även att köpa ut bil till marknadsvärde så det såg ganska förmånligt ut.

Har ett par avsnitt på temat med @skogstomten

Samt

Jepp lyssnat på dessa.

Tackar för tipset.