Jag och min fru pratar en hel del fram och tillbaka om vad som egentligen är billigaste alternativet för oss (tänker TCO) när vi nu behöver ny bil som också behöver vara hyfsat stor eftersom vi har tre barn, utan att komma till någon definitiv slutsats. Tänkte därför slänga iväg en fråga även om många liknande trådar redan finns …
Min fru vill leasa elbil eftersom vi kan ladda hemma och mest kör korta sträckor. Jag vill hellre köpa eftersom leasing känns lite som att kasta pengar i sjön. Vet ej om jag har fel i det, men ändå …
Att köpa en tillräckligt stor elbil som inte är gammal är vi för fattiga för tror jag, budget är kring 200 000. Tänker att man kunde köpa en bensin eller dieselbil för den summan och att det skulle bli klart billigare i längden. Har jag rätt? Och vad för bil ska man gå på i så fall? Passat, V60?
Du får räkna TCOn på att leasa vs äga då det varierar helt på vilka bilar du tittar på och vilka erbjudande som finns.
MG hade ju kampanj så man kom ner på runt 35kr/milen vilket ju är billigt. Men deras bilar är små och budget av en anledning. Köper du en snål hybrid t ex och äger i typ 10 år kommer du nog undan ganska billigt.
Jag såg att du hade en liknande tråd och köpt dig en Kia Ceed, är du nöjd med det? Kändes som det kunde vara något för oss även om jag inte hittar någon så billigt som din i Göteborgsområdet … snarare 230 000:- …
Har knappt kört den då vi har en månad kvar på leasingen på e-niron så vi får köra upp det så att säga. Bilen hade några smårepor och vinterdäcken var lite misshandlade så nog därför vi fick den billigare. Men den känns väldigt rymlig. Funkar bra för 3 barn.
Hmm. Elbilar som är rymliga för 5 + packning är få i rimlig prisklass.
TESLA model Y är väl bästa familje valet objektivt sett. Rymlig och bra men kostar massor i inköp.
fjädringskomfort och buller är tydligen inte mycket att skryta med heller.
Kolla även upp försäkringskostnaden. KAN för vissa kosta extra som täcker merkostnad för diesel för billigare att försäkra Dieselbil.
Model Y är mycket vanlig här och i Norge. Även efter många år borde den kunna repareras för rimlig kostnad av det skälet med begagnade delar från bildemonteringar.
Tack för tipset! Har kikat på den och verkar vara ett riktigt bra alternativ, förutom då vad gäller priset, känns som det blir dyrt oavsett hur man väljer att betala … särskilt som vi nog behöver 2000 mil per år vid leasing. Även id4 har jag kikat på men känns också för dyrt …
Du bör ställa upp ett ordentligt kalkylblad och jämföra TCO så gott det går för egen hand. Finns inga genvägar.
Även den bästa av kalkyler kan snabbt gå omkull då vissa saker, exempelvis värdeminskning och reperationskostnader är ren spekulation.
Många (de flesta?) med privatleasingsbilar har skaffat dessa genom kampanjer av olika slag. Då blir det mycket, mycket billigare än vad som numera ofta räknas som ordinarie priser. Gäller att vara beredd att bokstavligen handla snabbt om tillfället uppenbarar sig.
För de flesta som privatleasar är tryggheten med bilaffären en mer eller mindre avgörande faktor. Sällan det går att räkna hem det rent ekonomiskt men kan mycket väl vara värt en viss summa extra varje månad för att slippa fundera på just värdeminskning eller utgången nybilsgaranti.
Rent allmänt gäller rådet att en par år gammal bil med åtminstone någon form av nybilsgaranti kvar ger mest bang for the buck. För de bland oss som vågar chansa än mer är ännu äldre bilar ytterligare ett snäpp bättre ur ekonomisk synvinkel, även om reperationskostanderna ofta stiger drastiskt med åldern.
Krasst sett är Kia Ceed en oerhört vettig och prisvärd bil. Men den går absolut inte att jämföra med vare sig nämnda Model Y eller ID4. (Tycker man ljud och fjädringskomfort är bristande i en Model Y lär man inte direkt tycka den är bättre i en Ceed.) Här måste var och en avgöra själv vilka egenskaper man faktiskt värderar högst med sitt bilköp och vad man är beredd att betala för att få dem.
Jag har försökt mig på TCO men eftersom jag kan så lite om bilar har det varit svårt att uppskatta värdeminskning och reparationskostnader som du skriver, men kanske kan jag googla mig fram till schablonvärden. Inbillar mig att de borde se olika ut beroende på modell, miltal, årgång och så vidare, men, kanske kan man hitta ett rimligt medelvärde …
Kampanjer är ju en bra idé, absolut, sen har jag inbillat mig att hur billigt det än blir är det ändå en sämre affär än att äga en bil, men kanske har jag fel i det.
Läste någonstans att leasing är bra om en fast månadskostnad är viktigt, om man vill ha en ny bil och om man köra ganska lite – allt det är fel för min del, varför jag tänkte mig att köp var att föredra, men kanske är jag fel ute!
Förstår att smak och tyck ju är en viktig faktor men funderade mest på vad som var mest ekonomiskt, sedan får man ju överväga om man kan tänka sig det alternativet eller om man vill gå dyrare medvetet så att säga …
Opel INSIGNIA combi verkar ha bra omdömen och gå lite under radarn. Jag har sett att den har klart lägre priser än ex Volvo V70 eller passat kombi. Finns som diesel.
INSIGNIA finns inte längre i Sverige. Jag tror det var “Vi bilägare” som körde långtest på den och tyckte den fick för lite positiv uppmärksamhet.
Det är mycket riktigt svårt. Så pass svårt att det egentligen är en omöjlighet men det är ändå värt att försöka
Att använda schablonvärden i de fall där uppskattningar kommer på tal behöver i sig inte vara något dåligt. Eventuella “fel” blir då systematiska.
En grovuppskattning av värdeminskning kan uppgå till exempelvis 10% av nuvarande inköpspris per år. Högre ju nyare fordonet är och lägre desto äldre. Att marknaden varit helt galen de senaste åren och många modeller t.o.m. gått upp i pris visar bara på svårigheten med dessa beräkningar.
Reperationskostanderna är om möjligt ännu värre att uppskatta. Ett tips är att ta höjd för värsta tänkbara scenario (eller åtminstone nära) så blir allt annat en bonus. 10-20 k/årligen kan vara ett någorlunda realistiskt spann att räkna med. Glöm inte bort att ju äldre bilarna blir desto större brukar oförutsägbarheten bli. Ganska självklart egentligen, men ofta ger det sig till känna på rätt tråkiga sätt. En bil som fungerat utan anmärkning en handfull år kan plötsligt behöva repareras för 30 k ena året och 10 k nästa. Väldigt svårt att räkna på före så sker.
Ställer du upp allt i ett kalkylblad ser du snart facit
Även ekonomiskt sett kan det absolut vara fördelaktigt att leasa istället för att äga även som privatperson. Men då krävs det ofta att förutsättningarna är något utöver det vanliga.
Ang. körsträcka och privatleasing så är det hela mest en chimär. Den stora kostnaden kommer av affären överhuvudtaget. Att gå upp i körsträcka, eller t.o.m. nå övermil i sitt befintliga avtal är tvärtom ofta förvånansvärt billigt.
En par år gammal prestigelös bil är mitt direkta råd om ekonomin får styra utan att ta överhand. Kia Ceed, Skoda Octavia, Renault Megane. De flesta märken i budgetsegmentet har någon motsvarande modell i programmet. Numera är de så pass lika kvalitetsmässigt allihop så märket i fronten spelar ytterst liten roll.
Tack för bra tips! Insignia är något att titta på, V70 och XC70 har jag haft och verkligen tyckt om, men nu när vi inte behöver ha med oss vagn och barnstol och jag även kör ca. 5 mil till och från jobbet själv fyra dagar i veckan känns det som att man skulle kunna ha en mindre och/eller billigare bil …
Jag får försöka mig på en uppställnig i Excel helt enkelt, men det känns ju lite som att ju mer värdeminskning och reparationer man räknar på desto mer talar det för leasing, missvisande eller ej …
bra tips på bilar! du tänker att bensin eller diesel är att föredra framför el rent ekonomiskt? beror på hur mycket man kör klart men vi kör nog 90 % av alla resor under 50 km och har i år tankat bensin för 1900 kr i månaden, så det finns eventuellt lite pengar att spara …
Jag hade hållit mig borta från elbilar och köpt en Bensin-Toyota, de håller hur länge som helst och då slipper ni laddningsbränder och nyckfulla körsträckor.
Köpte en ny ceed 2014, hade den fram tills förra året då den hälsade på en älg.
Bilen har fungerat utmärkt, rekommenderar verkligen en ceed.
Har nu en v60 som jag upplever som trängre. Större utvändigt men mindre på insida.
Skuffen är kass, hundburen jag hade i ceeden får inte plats i v60.
Svårt att få plats med en Emmaljunga barnvagn, och bilstolen gör att den som sitter på passagerarplatsen lär vara kort…