Bilköp kredit eller kontant i väntan på husköp

Jag och min sambo funderar på att köpa bil för ca 250K. Vi bor idag i en hyresrätt men planerar att köpa hus om 2-3 år. Vi har möjlighet att köpa bilen kontant.

Tidigare har jag alltid tänkt att ett bilköp bör göras kontant men jag har börjat fundera på om man skulle köpa bilen på kredit, och istället använda de resterande pengarna till insatsen. Det skulle göra oss lite mer flexibla om rätt hus “dyker upp”. Men det blir alltså ett scenario där vi vill köpa hus medan vi har ett pågående billån att amortera.

Hur ska man tänka i ett sånt här läge. Kommer bolåneräntorna vi kommer erbjudas vara väsentligt sämre om vi har ett billån vid ansökningstillfället så att vi totalt sett hamnar i en sämre sits?

Tacksam för alla inspel!

1 gillning

Billånet kommer krympa er belåningsgrad.
Vad du än gör, se till att inte ha lån kvar förens ni knackar på hos banken för bolån.

3 gillningar

Det är såpass alltså. Tack!

Så det finns egentligen ingen uppsida för oss att välja kreditköp om vi har möjlighet att betala kontant? Alternativt, uppsidan kommer raderas ut av de negativa effekterna av att ha ett utestående billån. Och att välja kreditköp, för att sedan lösa lånet i förväg om vi springer på rätt hus, blir typ ett nollsummespel?

Om du och din sambo har stabila inkomster och är skötsamma medborgare borde väl bankens våta dröm vara att ni är ordentligt belånade.
Det här med belåning verkar som så mycket annat vara dubbelbottnat.
Var själv en gång gift och hade då både bolån, billån och CSN-lån men bästa kreditbetyg, 0.1 på UC.
Idag som ensamstående med högre lön, boendes i hyresrätt och endast med 40 000 kr i CSN-lån har jag 0.4 d.v.s sämre kreditbetyg.
Har aldrig tidigare haft en så stabil och förutsägbar ekonomisk situation som nu och är dessutom fri och obunden d.v.s kan lätt flytta om jag blir arbetslös.
Bankerna bestämmer själva hur mycket och fr.a. till vem de lånar ut och nog var jag deras våta dröm när det begav sig men då också med en betydligt mindre ekonomisk frihet och möjlighet att påverka min ekonomiska situation.
Tar ni billån nu och sedan köper hus kanske bolånebanken vill komma med ett bra erbjudande även på billånet.

Ibland kan man göra så att man köper bilen på kredit och får ett mer förmånligt pris (då firman förmodligen får provision på att förmedla) och sedan betalar man av hela lånet på en gång kontant.

Viktigt att dubbelkolla så det är möjligt innan bara, kan ju vara så att det är bundet på X månader också…

1 gillning

Tack för ditt inlägg! Bra tips angående möjligheten att samla lånen hos bolånebanken.

Det är framför allt en negativ effekt på bolåneräntorna som jag vill undvika genom att ha “onödiga lån”. Vi har egentligen inga planer på att maxa vår belåning.

Tack för god insikt. Ska ha med mig det i eventuell förhandling.

Välkommen till forumet @Southside. :slight_smile:

För att citera forumets bilexpert @skogstomten - även en billig bil kostar allt som allt 4.000 kr i månaden. På ett år blir det ca 50.000 kr. Även med dagens ränta på 5% så innebär de där 50.000 kr per år att ni nästan skulle kunna bära 1 MSEK mer i lån, dvs. att köpa ett dyrare boende som kanske även innebär att ni inte behöver bil.

När vi har intervjuat mäklare i podden så har de också sagt att man gärna ska ta det lite bättre boendet inom ramen för sina marginaler. Det brukar löna sig långsiktigt. Så jag hade i det längsta försökt undvika bil om det är möjligt.

Ska ni väl köpa en bil, överväg även att ta hjälp av Skogstomten och hans tjänst “Hjälp vid bilköp

2 gillningar

Kolla med banken noggrant hur det påverkar er möjlighet att låna pengar. För oss gjorde ett billån i den storleken att vi fick låna en miljon mindre. Det var bättre för oss att lägga pengar kontant sen ta ett privatlån i samband med husköpet genom sbab

1 gillning

Vi fick låna mindre trots att vi köpt bilen kontant. Det är en extra månadskostnad med bil sa de. Jag tyckte mer det var en tillgång vi kan sälja om det verkligen krisar.

Håller med banken, en bil är något som kostar rätt mycket pengar varje månad.

Så länge den är hel kan man ju sälja den för att få tillbaka en viss del av köpeskillingen, men är garantierna slut kan den snabbt bli ett svart hål för pengar.

Känns osannolikt att en bil för 250k (som vår också kostade) skulle bli värdelös på en dag. Men visst, i värsta fall kan man åka på skrotningsavgiften.

Har flera personer i min närhet som fått bilar med en prislapp mellan 150 och 200 tusen förvandlade till skräphögar av olika orsaker.

Motorras, kopplingsras som slår sönder både motor och växellåda, rejäla elfel, datorstrul.

Vissa har gjort sig av med bilarna för kaffepengar medan andra hostat upp enorma summor pengar för att rulla vidare.

Det krymper låneutrymmet för hus, MEN det är allt annat lika. Ni kanske inte behöver maxxa ert lånelöfte.

Exempel:
Hushållsinkomst 1.5 miljoner / år
Billån: 250.000
Köpeskilling hus: 3 miljoner

Banken säger nog: inga problem!

Ändra nåt av dessa, alltså lägre inkomst eller högre huspris o det kan vara ett problem.

Klart det blir enklare med högre lånelöfte framöver i och med lägre räntor. Det förändrar KALPen (kvar att leva på kalkylen) och dess i dagsläget höga schablonkostnader pga inflation o räntor.

Alltså! Köp bilen, men var beredd på att sälja den snabbt om så skulle krävas! Även detta kan man ta i dialog med banken efter ansökt lånelöfte. Förstår inte varför många är “rädda” för banken, båda vill samma sak, att du ska kunna låna det du kmmr kunna betala tillbaka, inte mer. Då blir det dåligt för båda.

Köpa bilen på kredit eller kontant spelar därmed ingen roll, antinfen minskar du sparande eller ökar krediten. Banken kmmr se det på samma vis då du ska ha kontantinsats om 15÷ till boendet

En bil köpt kontant (utan skulder) kostar inget per månad av goda skäl (driftskostnader undantagna). Den verkliga utgiften blir uppenbar först när bilen säljes och antingen realiserar en förlust eller en vinst. Det senare med förlust eller vinst beror på vilken bil på dagens marknad.

Som exempel kan jag nämna att jag har en nyare begagnad Volvo diesel som jag köpte kontant för tre år sedan. Den går att sälja idag för nästan samma pris som jag betalade om jag säljer till en privatperson.

Om bilen är äldre än åtta år kan den inte försäkras för sånt.

Köper man däremot en 2-3 år gammal leasingbil som handlaren har flera av till försäljning, så har man en bil i minst några år utan problem.

Flera försäkringsbolag försäkrar långt efter 8 år. Jag hade 12 år och 15000 mil som gräns men självrisken var högre

2 gillningar

Okej, man lär sig något nytt varje dag.

Vill påstå att det är ovanligt med sådana ras, aldrig stött på någon som råkat ut för det, så om du känner till flertalet fall verkar du ha fått många otursförföljda individer i din omkrets.