Första posten här, tänkte höra eran input hur ni tycker jag ska göra då jag är ganska grön inom ekonomiska val, är bra på att spara pengar men har inte börjat investera då tiden för att sätta sig in i det så bra som jag vill inte riktigt funnits.
Jag är en lite late bloomer, tagit körkort precis lagom till min 40-års dag, ska således köpa min första bil. Valet har fallit på en Mazda mx 30 som jag prutat ner till 150k från 159k, sommardäck för 2-3 säsonger och nya vinterdäck ingår. Kan ladda hemma i min Brf för 1.50 kWh.
Det jag tvekar om lite är finansieringen, jag har i skrivande stund 320tkr liggande på ett sparkonto, ska jag använda dom pengarna och köpa bilen kontant, eller ska jag finansiera bilen med ett grönt billån via Swedbank, där jag tar ett lån på 85 och lägger resten kontant.
Jag har inga andra stora utgifter eller sånt på gång, äger bostadsrätt, belåningsgrad på 65%.
Vilken räntesats har du beviljats för lånet?
Och, vad är tanken med pengarna på sparkontot?
Sitter de mest och ruttnar där till dålig ränta skulle jag betala bilen med dem om billåneräntan är hög. Är billåneräntan låg skulle jag låna till bilen och investera sparkontopengarna på börsen. Men allt det handlar ju om dina behov, dina planer och din risktålighet.
Ja, min pengar ligger just nu och “skräpar” på ett lågräntekonto. Vill komma igång med ett mer lönsamt sätt att förvalta pengarna, men är inte riktigt där än kunskapsmässigt för att känna mig trygg.
Jag är också lagd åt det hållet att jag hellre tar mindre risk, så lutar mer åt att betala bilen kontant
Det låter som att det är ett vettigt val, givet det du skriver. Det finns ju ingen anledning att ha 150k på ett konto som inte orkat motverka inflationen när du kan slippa betala ränta varje månad för bilen.
När jag köpte bil i mina yngre dagar så lånade jag oftast till hela beloppet och valde avbetalning på fem år, allt för att få en låg månadskostnad. Jag visste inte alltid hur jag hade det med jobb. Sen när allt kändes bra gick jag till baken och betalade av så mycket som jag hade möjlighet till. En skuld kunde vara mellan några månader till ett år. Detta är 15+ år sedan.
En bil för 150000kr är inte mycket pengar. Låna typ 100000kr och ta 50000kr från sparkontot. Då har du mycket kvar att lägga in på börsen. 5% då har du bilen som säkerhet och får ränteavdrag? Kan du sen amortera lite extra när du har möjlighet blir det inga stora räntekostnader.
Kul! Då kommer det säkert komma lite frågor framöver!
Det är just pendlarbil den ska fungera som, har 2 mil till jobbet. Har kollat runt länge på olika alternativ med mer räckvidd, men inser att jag dels nästan aldrig kommer åka speciellt mkt längre än 5-6 mil och att jag också verkligen prioriterar nått bekvämt och pålitligt.
Jag var lite snabb på fingrarna där och tänkte inte med moms, dessutom råkade jag skriva fel pris, det är ett fast pris på 1.65 exkl moms, så det riktiga priset är 2.06. 1.65 priset per kWh är ett “paketpris” i min Brf där elnätsavgift osv redan är inbakat.
Jag har inget bra svar på varför jag haft så mkt pengar oplacerade heller, det har varit en kombination av lathet, dumhet och okunskap. Men ska börja hänga mer här i på RT och lära mig av er så att det blir ändring på det
Om jag hade varit ny på RikaTillsammans igen hade jag hängt mindre på forumet i början och fokuserat på avsnitten Jan rekommenderar på startsidan. Det absolut viktigaste är att börja, efter att ha gått igenom Jans nybörjarguide kommer du vara bättre rustad än de flesta. Problemen börjar när man förkovrar sig och får en idé om att man kan slå index. Kanske förlorar du potentiell avkastning, men framförallt förlorar du värdefull tid. Tid och sociala relationer är de dyrbaraste resurserna du har, inte pengar.
Köp alltid beg privat med en vän i sällskap som kan bilar. Sedan byter du bromsskivor och belägg för nån tusing, köper nya däck på däck online löst och kränger på hos däckfirman för ca 6000kr (jo Pirelli eller Continental). Köper du hos en handlare så betalar du lätt 30-40000 för bromssystem och nya däck… Är det dessutom nån ”bror” i kavaj och Breitling så är chansen god att du köpt en upp-piffad krockskadad bil till ungefär det dubbla priset. (Min fru insisterade på en sådan affär för ett år sedan.)
Jag googlade Mazda härom dagen fast på nån suv. 2.2 liters motorn vad något av det bästa som gjorts. 2.3 var en tickande bomb, så googla på modellen du är sugen på. Mazda andrahandsvärde tror jag personligen kan vara sämre än en Volvo Xc60 tex. Kolla också årgången. Vissa modeller har barnsjukdomar som kommer helt försvinner efter åtgärd några år efter debuten.
Jag skulle aldrig köpa en bil med elektrisk handbroms, men det är för att jag använder handbromsen att styra med på vintern. Så är jag visserligen asgammal också…
Jag säger som övriga. Låna till bilen, spara en mindre buffert på räntekontot och investera resten. Inte för att det nödvändigtvis är mest lönsam. Även om det är troligt.
Utan för tryggheten i att det finns pengar att tillgå genom att sälja av om nåt krisar. Alternativet är att pengarna är låsta i bilen. Då är enda sättet att komma åt dem att sälja den. Och det kanske är helt otänkbart om pengarna ska gå till att laga den, till arbetslöshet när man behöver bilen för att ta sig till ett nytt jobb eller liknande.