Ja precis, en laddhybrid, sorry jag var nog otydlig på bilmodellen, men laddhybriden ska det vara.
Jag är ganska säker på att du löser en sådan idag för 260 lök helt ny ink vinterhjul.
När ni bilexperter ändå är på tråden;
- Bra idé att köpa en sån mildhybrid (osäker på benämningen) som inte går att ladda med sladd utan som laddar när man kör?
- Dålig idé att köpa en laddhybrid (som man laddar med sladd haha. Förstår inte skillnaden mellan ladd- och plug in-hybrid) om man inte har hus, dvs el tillgängligt, först om kanske 2 år?
- Planerade långresor, typ till Marocko/Spanien, bättre med en ren diesel?
Mildhybrid är en benämning på en bil med ett 48 volts batteri som hjälper till tex vid starter. Detta har ingen att göra med en laddhybrid som har en avsevärt mycket större kapacitet, den kallas lite missvisande så för att den laddas när du kör, tänk dynamo på cykel.
Plug in hybrid är en hybrid på samma sätt men den drivs till en större del på el än en laddhybrid och laddas via sladd, kan även köras helt urladdad men då via den primära förbränningsmotorn.
Ska man hålla det enkelt så fungerar alla bilar utom de som går på 100% el fint till längre resor.
Det går såklart men kräver en större planering för att hålla goda avstånd till laddstationer.
Tack för svar!
Är en sucker för tester och har kommit fram till att valet står mellan följande bilar.
Mazda cx-5
Mercedes glc suv 220 (laddhybriden är 100.000kr dyrare än diesel )
Toyota rav-4
Kia sorento
Tar gärna emot input, förstår att det även är personlig smak och tycke. Parametrar jag utgår ifrån i mitt fall: begränsad ekonomi (glc kanske inte bästa valet då) gillar mindre suvar, vill ha plats för barn, planerar äga bilen länge, inget behov av att byta efter 3 år ex.
Ska du köpa en merca så köp en utan hybridtjafs. Det kostar mer på en redan bränslesnål motor och du kan tanka många litrar för 100k extra.
Toyota kommer alltid vara nummer ett på hybrider, de började med sin prius 1998 och har absolut störst forskning på området. Dessutom kommer toyotan mest troligt vara billigare än en sorento.
En Mazda skulle jag bara köpa om den har en 2,5 liters bensinmotor utan turbo och automatlådan efter 2019. Annars håller dom inte.
Skulle nog påstå att en VW tiguan är bäst kvalitetsmässigt om man vill ha en diesel.
Borde gå att hitta en helt ny med 2.0 liters dieseln och automat för 350k
Första viktiga rådet. Måste du verkligen ha bil? En bil är enormt dyr och man kan hyra och åka taxi en hel del för dessa pengar. Jag sålde min bil för tre år sedan men jag har bara 5km till jobbet så det går bra att cykla. Några gånger per år hyr jag bil när jag åker långt. Det är så billigt så det hade varit bättre att hyra och lämna egna bilen hemma om jag hade haft kvar den. Jag brukar hyra 3-4 dagar och kör då ca 140 mil och totalsumman för en ny XC40 slutar på 20 kr/mil.
De flesta måste dock ha bil. Köp kontant och köp begagnad, har du inte ens pengar till inköpet har du inte råd med bilen.
Köp en så liten bil som möjligt. Behöver du en stor bil för att åka till fjällen någon gång per år, hyr en sådan då.
Välj lämplig Toyota för dina behov. Ja, andra bilar kan vara billigare i inköp men det blir dyrt i längden.
Nja, att det är olika begrepp stämmer inte. Laddhybrid och plug-in hybrid är samma sak. Skillnaden är att det ena svenska och det andra engelska.
Toyota
Mazda
Glöm resten, Kian möjligen men den är mycket större.
Jag själv har precis köpt en begagnad bil, en BMW i3s. Hade den tidigare som tjänstebil, så jag är enda brukaren. Fick köpa den för 220 kkr efter 3 år. Då jag utgår hemifrån och pendlar ca 15 mil till kund om dagen och får 22 kr i milersättning (18,5 kr skattefritt och 7,5 kr som ska skattas på). Under en månad blir milersättningen 6600 kr efter skatt.
Lånet till bilen tog jag på huset, vi hade tillräckligt med utrymme för det. Jag kommer att amortera 6000 kr på bilen per månad, så på 36 månader är bilen betald.
Milkostnaden för mig är ca 2 kr för elen, totalt ca 600 kr. Helförsäkringen kostar 400 kr per månad f. Sedan tillkommer slitage av däck, där räknar jag med ca 200 kr per månad. Tvätt gör jag på egen hand, men låt oss säga 100 kr per månad i material. Räntan efter avdrag borde landa på ca 150 kr per månad.
Bilkostnaden blir då: 6600-600-400-200-100-150= - 850kr.
Således kostar bilen mig 850kr per månad, men då har jag räknat med att bilen är värd 0 kr efter 36 månader.
Det här är det bästa rådet. De flesta inser inte hur mycket bilen kostar och hur mycket vardagsmotion man missar på grund av att man har bil. Rent ekonmiskt det inte försvarbar för det stora flertalet att ha en bil istället för att välja andra alternativ som att åka kommunalt, gå/cyckla, ta taxi eller rent av hyra bil när man behöver den. Att ha flera bilar inom samma familj vilket också är rätt vanligt känns verkligen överdrivet. Har till och med stött på familjer som har 3 bilar, en till mannen, en till kvinnan och en till äldsta sonen.
Det beror ju bara på vart man bor och vart man jobbar inom familjen. Här finns 0 kollektivtrafik, och har 3 mil till jobbet. Min sambo jobbar 2 mil åt andra hållet. Så det blir fysiskt omöjligt, om inte en av oss skall offra all arbetstid att köra den andre. Så jävla dyrt är det inte, om man ser det positiva i det så är det ju något som ger mer energi än det tar att ha 2 bilar, för oss och alla andra som inte bor centralt i alla fall.
Bor man mitt i smeten så är det en annan femma. Då räcker det ju med en helgbil
Det brukar vara så att antalet bilar utanför ett hus är omvänt proportionellt mot hushållets inkomst.
Absolut beror det på hur man bor och vart man jobbar. Vill man absolut bo ute på landet så kan det ju vara värt det. Men ekonomiskt försvarbart jämfört med att bo närmare stan/kollektivtrafik har jag svårt att se att det är.
Beror på vad man menar med dyrt. Jag hade bil under 5 år och under denna stod bilen för ca 50% av mina fasta kostnader om man räknar med alla summor. Men allt är ju relativt…
Ja absolut, men gick ju fint att ha bil när jag var student. Det beror ju bara på vad man har för krav på bil. En skattebefriad riktigt ful bil, så slipper man värdeminskning (en rullande besiktigad fungerande bil blir liksom inte billigare än kanske 10 000kr ) Trafikförsäkring enbart. Sen köper man begagnade delar på skroten när man väl behöver något.
Ett bra tips för att få ned kostnaderna är ju att göra jobbet själv. Byta bromklossar tar max 2 timmar om det bråkar lite och kostar typ 500 kr i delar. Det behöver ju inte göras mer än vart 5 år eller nått. En auktoriserad verkstad kan lätt ta 1500kr per timme bara i arbete, sen lite påslag på delarna med.
Byta till vinterhjul, kostar vanligtvis 500kr på verkstad, kanske billigare om man hittar någon lokal däckgubbe. Vad tar det för dem? 15 minuter? Lagom timmpenning om 2000kr. Då gör jag det hemma gratis på samma tid. Det tar mer tid av min vardag att faktiskt åka till däckverkstan och låta dem göra det.
Finns säkert folk som betalar för att byta vindrutetorkarte med…
Nu åker jag inte skrotbil längre, men skulle inte tveka om jag behövde, typ om jag jag och sambon blir av med jobben eller nån annan extremhändelse.
Bara en snabb koll på kalkylen så inser man att leasing är en ren förlustaffär och enbart skapad för att göra det möjligt för folk att köpa en dyrare bil än de egentligen har råd med.
Jag vill alltid ha en egen bil då bilen (även om det kostar en del) innebär EN sak: FRIHET
Och det är värt att betala för. Väljer dessutom fräcka, snabba bilar då det i den kalkylen blir både nytta och nöje.
Finns det överhuvudtaget några scenarion där leasing är att föredra?
Det skulle väl vara om man har tjänstebil eller liknande lösning via arbetsgivare/eget företag. Vad gäller privatleasing är det ju högst tveksamt. Har dock uppmärksammat att man kan leasa vissa begagnade bilar och då slipper man ju åtminstone den initiala värdeminskningen som nya bilar normalt sett har. Men det är kanske bara en tankevurpa gör.