Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Vid ett tillfälle gick jag in i en bilhall och skulle prata om en tjänstebil och allt var super tills jag sa att jag ägde företaget också, då var det inte så lönsamt heller. Jag tolkade det som att tjänstebil kan vara lönsamt för mig som privatperson eftersom den subventioneras av arbetsgivaren. Men om det är mina pengar i båda fickorna så spelar det liksom ingen roll.

Ja det är väl den egoistiska aspekten att vilja ha en bil man inte har kontantinsats, låneutrymme eller cash för… Då kan man lösa det ändå. På gott och ont!

1 gillning

Ur ett ekonomiskt perspektiv tror jag du har rätt. Ur andra perspektiv som inte är strikt ekonomiskt motiverade finns det ett par anledningar. Du tänker ofta så i andra områden i ditt liv. Exempelvis lyfter du med rätta att det av olika anledningar (livskvalitet tex) är viktigt att ha en post ”kosta vad det kosta vill!”.

Vill du har ett bekymmersfritt (betyder olika för olika personer) bilägande är privatleasing ett alternativ. Värderar du känslan av en helt ny bil högt är privatleasing ett alternativ. Väldigt få kan få känslan av en ny bil var tredje år. Om en inte enbart ser bil som en utgift utan som ett sätt att erhålla livskvalitet kan privatleasing locka.

Det här är en intressant diskussion då min bror som lagt ner åtskilliga timmar på att räkna 10 olika bilmodeller och jämfört ägande i 5-10 år jämfört med leasing. Hans slutsats är att leasing blir billigare om bilen köps ny och ägs i 5 år. I vissa fall även om den ägs i 10 år. Både jag och min bror har därför valt leasing och ingen av oss skulle ha några problem att lägga en kontantinstas för en ny bil på några hundra tusen.

När jag själv räknat på det så tycker jag också leasing av bil ser ut att vara en bra affär om man vill ha en relativt ny bil.
Gillar man att meka med bilar, tycker det är kul att köpa/sälja, och har kunskaper om bilar samt kanske är lite mer selektiv i bilvalet så blir läget självklart ett annat.

Men vi får se efter 3 år hur det ser ut med ekonomin. Jag vet ju hur mycket det kostade mig att äga en bil som hade ett betydligt lägre inköpspris än min leasade bil har.

Är det miltalen som gör att dom satt restvärdet så högt? Mitt restvärde på min bil jag precis lämnat tillbaka var 50%, 36 månader och 2000mil per år… iofs företagsleasing men ändå…

När jag tittade på Volvo och liknande för tre år sen ville dom inte ha högre restvärde än 40-45 %…

Tror du att du kan värva din bror till att dela med sig av en kalkyl som vi skulle kunna ha som exempel? Tror det skulle vara sjukt intressant. :slight_smile:

Han har skickat den, jag har den i excel-format men lite osäker på hur jag lättast gör den tillgänglig?

2 gillningar

Är också nyfiken på dessa kalkyler samt vad din (Daniel) förra bil kostade. Jag själv tycker privatleasing (PL) verkar vara ekonomiskt bra plus att det ger en hel del andra fördelar. Men eftersom så många inte tycker det och även artiklar som finns på nätet så blir man ju osäker på att man missar nåt🤔.
Förutom ekonomin så får man några andra positiva inslag. T.ex att få köra ny bil, att få köra med den senaste tekniken (här blir det stor skillnad om man ska jämföra med att köpa beg för t.ex 200lakan och äga i 10år), aldrig någon risk att åka på dyra reparationer, behöver inte göra en bra affär vid inköp, behöver inte göra en bra affär vi försäljning.

Självklart så kan man tjäna pengar med att köpa bil men då ska du lyckas med affärerna och att inte råka ut för dyra reparationer. Kanske samma resonemang varför man ska köpa fonder istället för aktier…

Man måste ta med i resonemanget att det skiljer jättemycket på prisnivåerna, många märken är väldigt dyra att PL. Jag ska själv lämna tillbaka min Passat nu i vår efter 3års bekymmerslöst PL. 3000:-/mån + förs. 200:-. När jag valde passaten så fanns det andra märken där PL kostade ca 4000:-/mån men där priset låg 100000:- lägre…
Vinterdäck köpte jag begagnade och sommardäcken som satt på körs ju inte slut. Därför blir ju däckkostnaden hälften vid PL jmf med köp.
Jag hade aldrig tänkt köpa ny bil men låt säga att jag hade tänkt lägga knappa 200000 på en 3-4 år gammal bil. Man pratar ju om att bilar tappar 50% av värdet var tredje år. Stämmer det så har ju min passat varit billigare dessa tre åren. Hade jag valt att behålla min köpta 200tusen kronors bil ytterligare 3år så blir den förmodligen billigare. MEN då klickar riskerna in med att råka ut för högre reparationskostnader, göra en lyckad försäljning samt att jag då kör en bil som är 7-10 år gammal.

Någon skrev att PL lurar folk att köra ny bil som egentligen inte har råd. Möjligt men ta då in i kalkylen att du iom att du får den senaste tekniken så kan både förbrukning, skatt mm. bli billigare. Just nu kanske du t.o.m kan PL en laddhybrid, som ex. på ny teknik.

Sen har jag en fundering som, om jag inte tänker helt fel, får vågskålen att väga över än mer till PL.
Använd Jans räntapåränta kalkyl med en årlig ränta på 6%. Istället för att köpa en bil för 200000 så köper jag fonder som jag behåller i 9år, dvs. tre PL perioder. Efter mina 9år PL så har jag betalat 9årX12månX3000 = 324000:- och mina fonder är värda 338000:-.
Vad är det jag missar, känns ju liksom självklart😊

1 gillning

Jag har skickat kalkylen till Jan. Antar att den kommer publiceras inom kort. Det gäller att hitta en kampanj för att man ska gå plus med leasing. Betalar man fullpris så är det mera tveksamt, men varför skulle man göra det?

1 gillning

Min förra bil kostade ca 290k-300k på 5 år:
Värdeminskning: 154k-50k = 104k
Soppa: 12500 mil * 9kr milen = 112k
Försäkring: 20k
Reparationer: 15k
Service: 20k
Bildäck: 13k
Övrigt: Skatt, besiktning os. några tusen
104+112+20+15+20+13 = 284k + några tusen i övrigt. Sedan kan jag ha glömt en del utgifter. Men låt oss säga 290k
290k/12500 = 23,2kr/mil
290k/5/12 = 4833kr/månad

1 gillning

Som jämförelse, jag är precis på väg att leasa en Kia Niro laddhybrid för 3376kr/månad. Fördelen här är att soppan inte kommer vara lika dyr eftersom den kommer gå att ladda på el vilket kommer dra ner förbrukningen rätt rejält. Men vi får se om 3 år om den blir billigare eller inte än min förra bil. Notera då att min förra bil kostade 154k i inköpspris och en Kia Niro laddhybrid är betydligt dyrare än så.

1 gillning

Tack för den Daniel. Det springer som man ser iväg.
Det jag noterar i dina kostnader är en väldigt låg värdeminskning. Du har alltså lyckats göra bra affärer vid inköp och försäljning. Vilket man ”kanske” inte lyckas med varje gång.
Sedan så är det precis som du är inne på. Den bilen du har haft antar jag var typ 3-5 år gammal när du köpte den, och där fanns det då en risk att åka på större rep.kostnader. Nu kommer du att köra nytt!:+1:

Jag skulle gärna vilja att någon (även du Jan) lägger en kommentar till min fundering på hur en alternativ investering påverkar kalkylen.

Hur är det mer bekvämt att privatleasa en bil? Förutsättning: bilen är ny.

Känns bara som att som @Jens_J skrev, att du får betala väldigt mycket extra för dörruppslag och skador på en leasingbil än vad du får betala för skador när du byter in eller säljer en bil.

Du har ju garanit på en ny bil så du slipper ju betala för eventuella fel oavsett om du leasar eller köper.

Eller vad missar jag?

Ja det är ju bekvämt med ny bil men det är inte det jag värdesätter mest. Jag tänker bekvämt = ingen oro att det ska gå sönder något, ingen oro att behöva lyckas med affärerna.

Sådana skador som du nämner får du ju betala för även när du ska sälja en begagnad bil tänker jag. Ingen erfarenhet hur bilfirmor hanterar det vid inbyte men ska du sälja den privat så påverkar ju skicket priset. Antar att firmorna tittar på detta vid inbyte också.

• Man behöver inte oroa sig för vilket pris marknaden kommer sätta på bilen, den risken tar uthyraren.
  • Man behöver inte leta rätt på ett bra serviceställe, det tar uthyraren.
  • Man behöver inte trassla med att sälja bilen när den ska bytas, det tar uthyraren.
  • Man får en ny bil var 3:e år.

Jag förstår att man inte värdesätter detta lika mycket om man är bilintresserad. Jag är dock bara intresserad av en bil som är säker, tillräckligt stor och kan ta mig från punkt A till punkt B.

1 gillning

Bilen var ca 1 år gammal. Hyundai I30, pendlarbil.

Min bror har räknat på en lånekostnad på ca 1.5% ränta (vilket är en väldigt låg ränta men både han och jag skulle kunna ta ett bolån som har lägre ränta än så). Jag har inte med det i min kalkyl ovan.

Hur kan man känna oro för att något går sönder när man har garantier vid köp? För mig blir det samma sak. Man lämnar in den till ÅF och säger “lös det”.

Men om du får en skada på en leasingbil får du betala mer än vad du får betala för det försämrade skicket på en inbytesbil. Men @Jens_J kanske får rätta mig. Finns ju många skräckexempel på folk som fått betala dyrt för små skador på leasingbilar.

1 gillning

Det stämmer ju. ” Oron” var i jämförelse med begagnad bil.

Som jämförelse har min sambo gjort en liknande uträkning för sin bil. Hon köpte en bil för ca 60k som hon ägde i ca 7 år och under denna tid gick bilen ca 7000 mil. Har inte exakta siffror här men:
Månadskostnad: 1700 kr/månad. Hon har antecknat varenda summa som har med bilen att göra på sitt bankkort under två år och detta är ett ungefärligt medel per månad. Här ingår allt utom värdemiskning av bilen.
Värdeminskning: 60k-14k = 46k -> 46k/12/7 = ca 550kr/månad
Total kostnad ca 2250 kr/månad.
På 7 år = 189k
Kostnad/mil: 189k/7000 = 27 kr/mil.

Hennes “skrotbil” har alltså varit dyrare än min 1 år gamla bil per mil, mest för att jag pendlat fram och tillbaka till jobbet (10 mil/dag).

2 gillningar

*ja men du får även stå för att dem räknar " fel" eller till sin fördel. Dem bestämmer ju och det finns inte ens ett förhandlningsutrymme. Räknar dem med vinst? Ingen aning. Men visst, dem tar risken att bilen tokrasar mer än normalt, men jag antar att den risken är inprisad. Tänker kanske fel.
*hos ÅF
*vet inte om det är mer trassligt att sälja en begbil till en ÅF, dem sköter ju allt jobb och du kanske behöver säga nej till priset i värsta fall och fråga grannfirman. Dem kommer ju mer eller mindre gå efter en prislista som du kan argumentera mot om du har någolunda skick på grejerna.
*det får man ju avgöra själv om man vill köpa en ny

Men aja det kanske kan finnas värde i det men jag personligen ser det inte. Bara risk att åka på stor räkning i slutet av leasingtiden och ett inramat begränsat sätt att bruka en bil. Oroa sig för att man åker för många mil (begränsad frihet), inte kunna byta om man vill ha nått annat etc. Stor nedsida och begränsad uppsida.

1 gillning