Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Vill flika in här med lite egna tankar då jag nu spånar mycket på hur jag ska finansiera min nästa bil till sommaren. Hade en leasingbil 2017-2020. VW Golf med oerhört bra utrustning ca 3700/mån. Har ägt en billigare begagnad bil nu under 2020. Nu när jag börjar leta efter ny bil så har jag lagt otaliga timmar på blocket för att hitta en passande bil för bäst pris.

Negativa saker med leasing för mig:

• Inlåsning i flera år vilket kan vara jobbigt ifall livet förändras och man behöver ändra sina kostnader eller kanske skaffa en större bil.
  • Stress att köra för många mil, var inte jättejobbigt då man planerar detta men ändå värt att tänka på.
  • Kontroll av bilens skick vid inlämning, här kan det smälla i kostnader. Jag klarade mig väldigt bra, fick punga ut ~500kr trots lackskada och dörruppslag. Farsan däremot hade problemet att hans automatiska dragkrok slutade fungera någon månad innan inlämnandet. Skulle ha kostat tiotusentals kronor, som tur är lyckas de trixa ner det till några tusenlappar. Men även här var det tack vare att personalen hjälpte till vilket dom inte hade behövt.

Nu till den roliga delen och varför jag mer börjar luta mot leasing igen, har några unika punkter här tror jag.

• Ny fräsch bil är fantastiskt, det tycker jag i alla fall.
  • Jämnare betalningar, enklare att budgetera per månad.
  • Bekymmersfritt i hög mån. Under min leasingperiod så nyttjade jag nybilsgarantin (vagnskada) 3 gånger. 1 gång av dessa smällde jag båda fälgar + gummi på höger sida. Kostnad? 3750kr (som sedan vägverket betalade men det är en annan historia)
  • På tal om kostad för vagnskada: det finns en försäkring som heter OKQ8 backup. För 75kr/mån täcks flera händelser, därav vagnskada. Täcker upp till 3000kr/tillfälle 2ggr per år. Nyttjade denna flera gånger så när jag smällde min andra fälg så kostade det 750kr att byta. Repade samma fälg en tredje gång för samma kostnad.
  • Låser inte in kapital i en bil. Kanske är det lite lyckotänkande, men om vi ändå räknar med konservativa 7% avkastning på kapital som kunde vara låst till en bil så kan det bli rätt mycket pengar. Köper du en bil för 200k kontant så är det 14k avkastning du går miste om varje år.
    Högst personligt så är jag på jakt efter att köpa bostad då jag bor i hyresrätt. Jag har begränsat kapital till kontantinsats och att då låsa in pengar i en bil försvårar bara saken för mig.

Tänker inte direkt påstå rakt ut att leasing är billigare, speciellt inte jämfört mot att köpa en äldre bil och fixa mycket själv. Men i många lägen där man ändå tänkt köpa en nyare/dyrare bil kanske det är bättre? För min egen skull har jag spenderat tid på detta som jag egentligen borde jobbat och fakturerat (ajaj, det är minst 800kr/h som jag gått miste om, men jag har i alla fall blivit klokare).

Extra tips angående just leasing är att kolla efter lagerbil samt kampanjer. Samma specade Golf som jag hade för 3700 kostad ca 4700 när jag slår in liknande konfiguration på hemsidan. Jag fick ~18k rabatt på totalpriset tack vare lagerbil+kampanj. Maila säljare och fråga! Ta även hänsyn till skatten då den betalas av dig, samt serviceavtal & försäkringskostnad. Ta även en ordentlig titt på vilken bil som just passar dig och om ditt liv kan komma att förändras de närmsta 3 åren.

2 gillningar

Hoppas att Jan eller någon annan kan analysera det som både du Anton och jag är inne på, dvs. då det gäller att investera kapitalet istället för att köpa.

Det gäller att hitta kampanjer på privatleasing. Jag var inne i Volkswagen affären idag. Deras T-roc släpper dom nu för 2195:-/mån… Och så är nya generationen Golf kombi på ingående, för 2995:-.

2 gillningar

Jag vill komplettera min kommentar där jag provpratar lite. Många av de fördelar jag nämnde om privatleasing gäller ju även om man köper en ny bil på avbetalning. Definitivt kan det bli billigare att köpa bilen själv och betala räntan på den. Vi kan utgå ifrån att det är billigare de flesta gångerna, men gissningsvis handlar det då om några tusenlappar. Om vi då ser leasingen som ett sätt att eliminera en del av risken av bilägandet - värdeminskningen, så kan vi nu mynta ett nytt begrepp “riskjusterad förlustaffär”. För bilägande är dyrt och alltid en förlustaffär, men om vi kan minimera riskerna genom att betala ett överpris på några tusenlappar, är det inte värt det?

Sen en liten tanke är att när du äger bilen så blir du också ansvarig för att sälja den vidare. Jag är nog världens sämsta säljare och hatar själva säljmomentet så jag skippar gärna detta…

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Billån | Vad betalar du i ränta på ditt billån?

Jag gillar begreppet “riskjusterad förlustaffär”, faktiskt.

Min generella filosofi vid köp av bilar har alltid varit “bilens värde är 0 och jag köper den till förlust - allt jag får ut när jag säljer den är ren bonus”. Givetvis helt baklänges rent ekonomiskt. Men bra för att skydda mina känslor vid försäljning och inte knyta mig an vid bilen längre än jag behöver. Eller för den delen räkna med att jag har någon form av kapital att ta ut.

Nu har jag dock aldrig köpt en bil över 150k… Poängen är väl dock, pengar i en bil kommer alltid vara “pengar i sjön”. Många resonerar ju t.ex. att hyra lägenhet är att kasta pengar i sjön i förhållande till att äga sitt boende. Men om hela definitionen av bilnyttjande är att kasta pengar i sjön kanske ett hyrande av den inte är en dålig ide. Framförallt inte relaterat till risken.

2 gillningar

Här är en bilkalkyl för att tydliggöra alla kostnader som tillkomer bilägande:

Adaptiv farthållare låter det som du aldrig provat :slight_smile:

Har du en gång haft det som kommer du aldrig ha en bil utan igen. Jag ser det som en säkerhetsfunktion till viss del. Slår alltid i den i allt från krypande bilköer till körning på 70-80 vägar med bil framför.

1 gillning

Men om något ändras under de tre åren som gör att ditt behov av bil ändras?
Barn, flytt, skillsmässa, nya sambon har 4 barn…

Det är en stor utgift du inte kommer undan under 3 år oavsett vad som händer.
Vi som brukar tala om att rörlig ränta är bäst, ISK för att det är lätt att ändra innehav eller till och med ta ut pengarna… Det känns som om en trygghetsnakoman borde tänka mer på att snabbt kunna komma ur en sådan affär :wink:

Mina råd.

• Köper 1-2år gammal bil med pengar från huslånet. Mina investerade pengar får växa ifred.
  • Ofta en tysk kvalitetsbil som är återtagen leasing som har bra med utrustning och är välskött. Gärna mer utrustning än jag behöver då den blir ännu mera lättsåld när jag säljer den på Blocket.
  • Barnsjukdommar och fel är oftast redan fixade, har jag tur är det några månader garanti kvar så upptäcker jag något är jag petig på att få det fixat med garanti.
  • Köper eget diagnostikinstrument så jag kan fixa så mycket som möjligt själv.
  • Så fort garantin gått ut servar jag själv hemma i garaget. Bara att ta reda på vad verkstaden skulle ha gjort vid respektive service och gör något liknande själv.
  • Brukar bli lite slitdelar, bromsar och däck på 4-5års ägande. Vem som helst med garage och Youtube klarar att fixa samma sak. Pajar något annat så felsöker jag själv, chansköper någon del från en billigare plats än återförsäljaren. Kör jag fast så blir det en kunnig granne som lagar till bra pris på fritiden åt mig.
  • Inga problem att sälja en välskött bil som är 7-8år, servad av mig med kvitton på allt och har gått max 15.000mil. Ingen som bryr sig om servicebok och auktoriserad verstad på en så pass gammal bil ändå :slight_smile:

Låter som en bra plan.

Tänk bara på att lägga undan den egentliga värdeminskningen på något nästa-bil-konto.
För även om det är toppen att låna på huset en gång, så rekommenderar jag inte att göra det varje gång :slight_smile:

Ber om ursäkt för ett långt inlägg… :sweat_smile:

Jag är bilintresserad, främst av elbilar och sportbilar. Jag har aldrig ägt en bil utan tar del av nyheter och recensioner av sådana bilar jag är intresserad av. Således är det jag skriver endast mina tankar, inte fakta eller erfarenheter. Ha det i åtanke när du läser.

Här är mina tankar:

• Unvik kostsamma tillval som 4-hjulsdrift, det behövs inte. Jag bor i Luleå och bilarna här är vanliga bilar som hittas i resten av landet också, även på vintern. Om man inte behöver 4-hjulsdrift i Luleå, då behövs det troligtvis inte på de flesta andra ställen i landet heller. Köp en schyffel att förvara i bagaget som “försäkring” utifall man skulle köra fast istället.

• Undvik SUV. Nu tycker jag personligen inte om suvar/crossover/upphöjda bilar så jag kanske är part i målet. Men gemensamt för de biltyperna är att de är tyngre och har större frontarea vilket medför högre pris pga mer material och större bränsleförbrukning. Det är inte en naturlag att de är säkrare eller har större bagageutrymme heller. Säkerhet behöver man kolla upp för varje individuell bil. Gällande bagageutrymme kan det exempelvis nämnas att bagageutrymmet i en Volvo XC60 (suv) är mindre än i V60 (kombi), dvs. motsvarande icke-suvbil.

• Undvik större fälgar och hjul. De större är mycket mer stöldbegärliga än de mindre. Dessutom är mindre fälgar bättre för bilens komfort, ofta billigare, mycket mer tåliga mot t.ex. att köra emot en kantsten och drar signifikant mindre bränsle än de större. Intressant video för den engagerade finns på denna länk (https://youtu.be/NYvKxsYFqO8). Slutsatsen i videon är mest intressant.

• Undvik större motorer och fler hästkrafter. Ofta finns flera motorer att väja mellan för samma bilmodell. Större motorer förbrukar mer bränsle och kommer vara dyrare i pris.

• Fundera på om det är viktigt för dig att känna dig cool eller se snygg ut när du rullar upp framför kompisarna eller kör om en annan bil. Är din image viktig för dig så kan du behöva betala väldigt mycket för det.

• Fundera på vilken bil som skulle funka de allra flesta gånger istället för att utgå från extremfallet som den där långresan med hela familjen en gång om året. De få tillfällen man behöver t.ex. extra stor bil kan man hyra.

• Om man har snabba bilar som intresse kan man köpa en snabb bil istället för vanlig, tråkig bil, vilket blir väldigt dyrt med inköpspris, skatt, försäkring, service(!) osv. Det man annars kan göra, som jag föreslår, är att ha en vanlig tråkig “AtillB-bil” och sedan spendera pengar på sportbilsupplevelser via exempelvis Liveit. Jag misstänker att man kan köra mååånga sådana upplevelser för de pengar man annars skulle spenderat på den snabbare bilen.

Nedanstående är inte råd, bara lite info som kan vara värt att känna till.

En vanlig invändning mot elbil är att de har ett högre pris. Det kan dels bero på att biltillverkare medvetet höjer priset för att de vill sälja så mycket fossilbilar de kan innan de inte får eller ingen vill köpa dem längre. Det kan också bero på att batterierna är dyra att producera. Det pratas om en magisk gräns på 100 dollar/kWh i tillverkningskostnad och att då det når det priset kommer elbilar att kunna säljas för exakt samma pris som för sina motsvarigheter med fossilbränsle. Den gräns väntas nås inom bara några år.

Elbilar är en konstruktionsmässigt mindre komplicerad maskin än fossilbilar och således finns det färre saker som kan gå fel. Man brukar säga att för fossilbilar gäller att bilförsäljare tjänar sina pengar på service, reparationer och underhåll men ytterst lite på att sälja bilen. För elbilar är det tvärt om; bilförsäljaren tjänar sina pengar på att sälja bilen och ytterst lite på att serva, reparera och underhålla den.

Redan idag är det ofta billigare att äga elbil än fossilbil men när inköpspriset för elbil är lika med det för motsvarande fossilbil kommer kostnaden för att äga elbilen vara betydligt lägre än för fossilbilen.

8 gillningar

Wow. Jag älskar den här typen av kommentarer. Mycket som “makes sense” men som jag aldrig hade kommit på själv. Coolt, tack @TheEmil.

PS. En insikt från veckan är att när jag ska köpa bil nästa gång så vet jag var jag kommer att bolla det först. :joy: Tack för en diskussion där jag lär mig massor!

Snyggt inlägg Emil!
Jag delar samtliga dina tankar och min filosofi är också i samma stuk; Keep it simple.

Mitt tankesätt är i stil med:
Hur billig och gammal bil kan du tänka dig att ha (och köpa kontant)?
Utgångspunkten är kontant, vill du inte casha den, då ska du kanske inte heller ha den.
För mig brukar det landa på ca 10-15 år gammalt och brukar känna efter ett byte ungefär efter 3 år.
Då har du en helt annan värdeminskning, ibland obefintlig om du håller efter bilen och prutat vid inköp.
Visst kan det innebära några reparationer och underhåll på en äldre bil men istället för leasingkostnad X 36mån så är där nog råd att t.o.m. få torkarbladen bytta på verkstaden.

Jag är inte villig att betala för en ny och “fräsch” bil.
Man kan rekonditionera en begagnad bil och känna glädje i det.

Att du har en liten snål, reparationsvänlig och därmed ekonomisk motor under huven syns i regel inte vid första anblicken utifrån.

Ju större ägandekostnader desto större värdeminskning i regel.
Varför kastas “lyxbilar” med stora motorer efter en på Blocket(?) Den var fräck ett tag.

1 gillning

Tack så mycket för feedbacken! Personligen känner jag ungefär att “äntligen får jag berätta om allt jag vet, tycker och tänker om det jag tycker är intressant för folk som VILL lyssna”! :smiley:

Jag får kanske fundera på om jag har mer tankar att dela med mig av :wink:

2 gillningar

Tack så mycket för feedbacken! :slight_smile:

Det är väl här många i tråden gör sitt egna beslut om man vill hålla bilägandet helt problemfritt eller om man är intresserad av att fixa saker själv. Grattis till dig som hittat din “nivå”!

1 gillning

Superbra tråd. Haft samma resonemang som Danne75 dvs tagit med i kalkylen avkastning på investerat kapital som annars hade gått till kontantinsats samt slutbetalning av lån. Jag tror att det är här som PL blir finansiellt fördelaktig.

Det där förstår jag inte. Man kan leasa en ny C3 för 1800 per månad, det måste väl vara billigare än att köpa?

Det beror väl på vad som ingår i avtalet. Läste lite snabbt och då ingick inte försäkring, vinterdäck, INGEN extrautrustning alls, inte ens gummimattor och man får bara köra 1000 mil per år. Då är ju frågan varför man en ska leasa en ny bil, då kan man ju köpa en beggad bil för en månadslön istället, blir ju mycket billigare.

Blir kanske samma pris att köpa bilen, men då får man ju göra vad man vill med den, man kan ju sälja den privat och spara lite pengar på det, man riskerar inte att få “böter” för att man har orsakat “onormalt slitage” etc. Tycker bara leasing innebär begränsningar och risker. Köp innebär fler möjligheter och frihet. Men jag har säkert fel

Kör man mycket och långa sträckor och ofta , då skulle jag säga att förmodligen kontantköp och äga bilen tills du är less eller den rasar ihop är det bästa. Jag ligger på ca 4000 mil / år. Men att privatleasa med de sträckorna blir inte billigt. Tja föresten köra bil 4000 mil/ år blir aldrig billigt kan jag lova. Har gjort nån kalkyl en gång men den blev så skrämmande att jag kastade bort den :slight_smile: . Behovet styr nog mest vad man skall välja, men kör man typ 500 mil/år och inte är intresserad av att äga nya fina bilar, köp en beg bil som gått en del. den kommer hålla länge.

1 gillning