Hej.
Dags att skaffa bil och behöver input.
Halvkombi, kombi eller SUV.
Helst bensin eller laddhybrid
Alternativ 1- Köpa
Budget 150.000kr
Krav. Max 15k mil, årsmodell 2016+
Lutar att åt bensin. Kikat på Mazda 3, Toyota Auris.
Alternativ 2 - Privatleasing
Max 4500kr/mån. Laddhybrid. 2000 mil/år. 18-36 mån.
Någon som kan ge input?
Jag vill hellre köpa men sambon vill leasa då hon är rädd för plötsliga kostnader i form av reparation etc. Jag är mer rädd för binda upp mig på fasta kostnader.
Hittat man något schysst leasingerbjudande så kan det absolut vara ett alternativ men känns spontant ganska snålt med det just nu?
Dock schysst att vid leasing kunna välja en laddhybrid och få ner bränslekostnaderna.
Någon som har ett vasst tips både avseende köp eller leasing?
Jag köpte nyligen en Renault Captur crossover för 180k. Är hur nöjd som helst. Bilen är från 2021, och hade gått ca 5000 mil. Captur har en förbrukning på ca 0,6-0,7 l per mil.
I samband med det jämförde jag andra bilar. Lillesyrran till Captur är ju Clion, och den finns som fullhybrid (dvs du laddar den inte, den laddar sig själv på väg) och där ligger priset runt 150k för 2020-2021-modeller. Den har en förbrukning på ca 0,5 l per mil.
Jag är lite skeptisk till hybrider. Två motorer, två drivlinor, dubbelt med saker som kan gå fel. Håller vi oss till Renault så finns ju Zoe, som är till och med mindre än Clion - men den är helt eldriven.
I den åldern/de miltalen börjar vi närma oss tiden då bilen inte längre har maskinskadeförsäkring (villkoren varierar men 10 år/15 000 mil förekommer).
Så om något större händer med bilen bekostar man sannolikt det själv därefter.
Jag kunde inte riktigt utläsa om du är villig till att ta billån, och på så vis komma upp i liknande månadskostnad som ni är beredda att leasa för?
Eventuellt behöver man lägga sig snäppet under för att det tillkommer mer kostnader med att äga själv,
Så rent krasst borde du kunna jämföra en potentiell 4500kr leasing mot att köpa bil där månadskostnad med lån hamnar runt 4000kr/mån.
Av egen erfarenhet så velade vi länge mellan köpa/leasa. Problemet var att vi endast hade 2 modeller vi kunde tänka oss köpa (Toyota Rav4 eller Honda C-RV). Två bilar som har väldigt högt andrahandsvärde, som gör att man måste titta på bilar runt 2018-2020 för att inte priset ska skena iväg.
Vi behövde dock skaffa bil ganska fort, så vi valde att leasa en Peugeot 5008 hybrid istället (priset började på 4500/mån, men med extra mil, vinterdäck, GT-paket så hamnar det på 5400/mån
So far, so good, men vi får se om drygt 3 år hur vi känner. (Spontan känsla är att jag hellre hade velat äga, men det är för och nackdelar med allt)
Kan ju nämna som parantes att min bilbudget är lagd till 5k per månad med tanke att täcka följande med ca 1500mil per år:
Bränsle
Skatt
Försäkring
Reperationer (delvis gds beroende på komplexitet)
Service (gds)
“Ny” bil när den gamla är utjänt, sådär efter 6-7år så kan jag köpa en nyare som är ca 5år gammal, med ett visst restvärde.
Med nya bilpriser som gäller så borde det nog läggas till en tusenlapp, vill man ha full täckning av verkstad för service och reperationer så kanske 1500till.
Så egentligen så går leasing nästan ihop sig, det är det där med restvärdet “skador” som oroar mig.
Och visst är det självrisk på uppenbara skador på vägen? (Barnen ritar bilen med sten och vägkritor t.ex.)
Hej.
Tack för alla bra svar och inputs. Efter funderande så lutar det ändå åt att köpa en istället för att leasa. Ett billån är inte intressant, utan det blir för budget 150.000kr. Något i mellanbilklassen, med tillräckligt stort bagage för att inte vara en kombi.
Kikat på följande: Mazda 3, Toyota Auris och Volvo V40. Årsmodeller 2017-2018.
Alla tre har sina fördelar och nackdelar. Men Toyotan känns ekonomiskare, Mazdan roligare och Volvon stabilare. Franskt blir det iallfall inte.
Bra input det där med två motorer, dubbelt så stor risk för problem.
Behöver ingen stor bil, men inte de absolut minsta. Ska få plats med en golfbag i bagageluckan är väl kravet. Men gärna en halvkombi och inte en småbil.
Samtidigt verkar ju Toyotahybriderna vara bland de driftsäkraste som finns på marknaden. Jag tror det är stor skillnad på hur hybridsystemet är byggt. Själva elmotorn är ju mekaniskt väldigt enkel. Det som avgör är hur kraftöverföringen är byggd. Och någon gång blir ju batteriet så slitet att det behöver bytas.
Ibland får jag svårt att få ihop kontantköpets fördelar. .
Ta en Audi A3, en bil som kostar 350.000:- att köpa, men “bara” 3495:-/mån att privatleasa . .
Om man räknar att bilen tappar 50% i värde på 3år är bara det 4861:-/mån
I det fallet har de nog inte räknat med att bilen tappar så mycket. Men man får vara noggrann så att man jämför samma saker. T.ex. värdeminskning för olika miltal, med/utan service inkluderat osv.
Men ibland finns det ju bra erbjudanden på leasing, helt klart!
Vilken bil rekommenderas, budget 130.000kr, halvkombi.
Årsmodell 2016+, max 12.000 mil. (Vill ha motorskadeföräkringen kvar något år).
Mest driftsäker, ekonomisk och stabil. Ingen dagspendling utan längre sträckor mer sällan så bekväm att köra längre turer med.
Kikat på främst Mazda 3, Toyota Auris. Men även VW Golf, Skoda, Honda, KIA eller SEAT.
Jag har ingen erfarenhet själv av bilen, men Mazda 3 kommer eventuellt bli min nästa och första bil över 100k. Den har väldigt många positiva recensioner både från forum och olika bilmagasin, där den sticker ut är att den ska tydligen vara otroligt driftsäker, jag har för mig att den inte har några barnsjukdomar, eller väldigt få iallafall. Sen så ska den vara hyfsat bränslesnål och billig att skatta och försäkra, den ska vara lite åt bmw hållet vad gäller väghållning och körglädje.
Det är en bra kampanj men 3 569 kr/mån är väldigt missvisande. För det priset för du en single motor core med lilla batteriet (33 mil WLTP…) och 1000 mil per år.
I min mening behöver du i alla fall en extended range med 1500 mil, och då är du direkt uppe i 4200 kr/mån. Ska du ha någorlunda vettig utrustning får du lägga till plus versionen och då är du uppe i 4700 kr/mån.
Det är ett lockpris, men det är väl också kontantpriset? Dvs. jämförelsen köp/leasing håller fortfarande, men vill du ha något annat än det som ingår i erbjudandet kostar det mer.
Edit: klarar man sig med det lilla batteriet åker man ju ändå ganska billigt.