K54. Bilkalkyl: tumregler, erfarenheter, lärdomar och bästa tipsen för nästa bilbyte

Här har jag sammanställt våra lärdomar, erfarenheter och bästa tips när du ska byta bil nästa gång. På det sättet slipper du göra samma misstag som vi och kan ta ett bättre och mer informerat beslut när du köper bil.

Framförallt ger det tankespjärn kring många av de osynliga kostnadsposterna och framförallt alternativkostnaden. Det vill säga - ger mina pengar mig maximal emotionell avkastning i bilen - eller, skulle jag kunna använda dem till något annat som gör livet rikare?

Detta exklusiva premium-avsnitt för dig på Patreon knyter ihop säcken kring våra två tidigare bilavsnitt:

Jag ser det lite som en kunskapsöverföring och “note-to-self” inför framtiden när jag lär hamna i bilkonversationen igen. Framförallt runt många av de mer ointuitiva aspekterna såsom att den där V70 för 50.000 kr som gått 25.000 mil och är 10 år gammal, kostar exakt lika mycket på 12 månaders sikt, som vår Peugeot för 192.000 från 2021 som gått 5.000 mil. Det vill säga att äldre begagnade bilar är inte nödvändigtvis billigare eller bättre än nya.

Även myt kring privatleasing som många tycker är dyrt, men det är där man ofta kan göra de riktiga kapen. Men även naturligtvis i resonemang som att även den billigaste bilen kostar 4.000 kr och att om man kan skippa bil nummer två, då kan man ofta lägga en miljon eller mer på boendet istället som kanske gör att bilen inte behövs alls.

Notera att jag inte argumenterar för att man måste göra som vi och välja den billigaste rationella bilen som uppfyller ens krav. Man kan absolut ha en dyr bil. Min poäng - och kullen jag är beredd att dö på - är att man inte ska lura sig själv med vad bil faktiskt kostar och att man ska ta ett för sig informerat beslut.

På senare tid har jag nämligen tänkt väldigt mycket på att folk alltid säger till mig att de önskar “jobba mindre”, “resa mer” och ha mer tid för saker som de tycker är viktigt. Hittills är det ingen som har sagt “jag önskar ha en dyr bil på uppfarten.”. Ändå, när jag tittar i verkligheten så upplever jag att många just ställer en dyr bil på uppfarten och därefter jobbar mer och reser mindre. Det är det som är viktigt för mig att kasta ljus på.

Det här bilkalkyl-avsnittet hjälper dig förhoppningsvis att ta ett - för dig - bättre beslut.

Jag hoppas att du gillar avsnittet,
Jan

Bilkalkyl version 1.0

Du kan antingen engångsköpa eller via Patreon (ingår från silver-nivå och uppåt) få tillgång till vår bilkalkyl. Den ser ut som följer:

Den tar hänsyn till både kontantköp eller privatleasing och jämför de två alternativen

Du kommer åt den via Patreon:

Detta är ett Patreon-exklusivt avsnitt

Detta avsnitt är till för dig som är premium-medlem silver-nivån och uppåt i vår Patreon-community. Det är tack vare dig som sponsrar oss varje månad som vi kan fortsätta driva communityn, spela in avsnitt varje vecka, bjuda in till event och allt annat. Stort tack för det! :heart:

Som en del i extra-materialet får du avsnitt som dessa. Vi hoppas att du gillar dem. Avsnittet + kommande kalkyl kostar 299 kr att köpa alternativt kan du bli patreon-medlem för 75 kr/mån och ta del av avsnittet!

Du kan se/köpa avsnittet via länken nedan:

Det borde vara relativt lätt att räkna hem pengarna från Patreon-medlemskapet med t.ex. resonemangen i detta. :slight_smile:

Relaterade bilavsnitt

Du hittar även alla diskussioner om bil i vår kategori: “Bilekonomi” här på forumet.

4 gillningar

Appropå att ni upplever nybilsvärdeminskning så hög:

2009 var jag på ett föredrag där man sa att “Dunket man hör när framhjulen på en ny bil kör över tröskeln, ut ur bilaffären, betyder (typ) 100 000 upp i rök, och nästa dunk när bakhjulen kör ut är 100 000 till”. Och föredragshållaren var ingen mindre än Jan!

3 gillningar

Det beror ju på vad man köper för bil.
Ett aktuellt exempel från verkligheten:

Nästa vecka byter jag in min 2011 mot en ny bil. Det kostade helt ny 2011, klar på gatan, 199.000kr med drag, mv och vinterhjul. Inbytespriset är 30.000kr. Marknadsvärdet vid privat försäljning är högre men jag blev lat.

Värdeminskningen har således varit 170.000kr på snart 14 år.

Superbra avsnitt. Bra, enkelt och tydligt. Patreonavgiften avbetalas efter varje avsnitt som ni producerar.

1 gillning

Hm :thinking: däck 0 kr i er kalkyl. Det borde man väl räkna med för även om de ingick så kommer ju den kostnaden efter 2-4 år, både för sommar- och vinterdäck. Eller tänker jag fel?

Lustigt. I många år har jag sagt att en standardbil kostar runt 5 papp i månaden utan extravaganser. Tumregeln verkar hålla :joy:

I övrigt mer och mer övertygad om att vårt gå, cykla, åka kollektivt, taxi och hyrbil är för oss mer flexibelt och billigare. Inte minst för att vi lever i flera länder :sweat_smile:

2 gillningar

Min känsla är att privatleasing seglat upp som ett accepterat alternativ senaste åren. För 10 år sedan tycker jag det hade det lite mer stämpeln av ”köpa tv på avbetalning”.

Själv insåg jag fördelarna med privatleasing för just tio år sedan då jag som rätt ung skulle byta ut min gamla skruttbil som hade havererat. Tog in synpunkter från alla erfarna i omgivningen/på jobbet och svaret var entydigt: köp en 3 år gammal Golf, en rimlig och pålitlig bil för en pojkvasker som mig och då är värsta värdeminskningen tagen. Så jag scannade Blocket och gjorde min egen kalkyl likt Jans ovan där jag inkluderade värdeminskning, däck, service, alternativavkastning på kapital, försäkring mm. Vill minnas att jag landade i ca 3500-3600 kr/mån för Golfen. Så plötsligt dök ett erbjudande på en spritt ny BMW 1-serie med vinterdäck, försäkring och sportpaket upp för 2995 kr/mån. Allt inkluderat och billigare än en begagnad Golf, gissa hur nöjd jag var! Glädjen blev dock kortvarig, fick så sjukt mycket negativa kommentarer kring leasingen. Gubbarna på jobbet/omgivningen tyckte att man köpt på sig en alldeles för fin bil på LEASING och såg ner på beslutet. Spelade såklart ingen roll att man nämnde sin kalkyl, LEASING var skoj och bluff och DYRT!

Vad lärde jag mig av ovan? 1) Att folk ofta är dömande kring saker de inte förstår, inte villiga att ändra åsikt om de redan bestämt sig. Men nuförtiden tycker jag som sagt att privatleasing har en helt annan acceptans. 2) Som Jan skriver ovan, att folk har NOLL koll på vad deras bilar egentligen kostar. Och att det finns massa konstiga sanningar och förklaringsmodeller varför just deras bil är så billig och alla andras så dyra…

2 gillningar

Framför allt är det nog svårt att få folk att acceptera konceptet alternativkostnad för kontant betalning på en bil. De kan höra dig säga ordet och förklara begreppet i detalj, men rent känslomässigt går det nog bara inte in.

Det som köps kontant känns helt enkelt billigare att äga än om man får en faktura varje månad.

Samma med bostäder och bolån. Folk tycker rent känslomässigt att det känns hyfsat ”billigt” att äga en villa värd 4 miljoner helt kontant eller med minimala lån. Men man kan ju hyra rätt ordentliga hyresrätter för en modest förväntad avkastning på 4 miljoner.

3 gillningar

Personligen så fattar jag men väljer att se åt andra hållet för jag mår bättre av det. Bilen är ändå tvungen där jag bor så man kan lika gärna stoppa huvudet i sanden :sweat_smile:

1 gillning