Här har jag sammanställt våra lärdomar, erfarenheter och bästa tips när du ska byta bil nästa gång. På det sättet slipper du göra samma misstag som vi och kan ta ett bättre och mer informerat beslut när du köper bil.
Framförallt ger det tankespjärn kring många av de osynliga kostnadsposterna och framförallt alternativkostnaden. Det vill säga - ger mina pengar mig maximal emotionell avkastning i bilen - eller, skulle jag kunna använda dem till något annat som gör livet rikare?
Detta exklusiva premium-avsnitt för dig på Patreon knyter ihop säcken kring våra två tidigare bilavsnitt:
- 406. Vi har blivit med bil 🥳 ...men ska vi behålla eller lämna tillbaka den?
- 411. Jobba mindre eller en nyare bil? | Bilen: hur gick det sedan?
Jag ser det lite som en kunskapsöverföring och “note-to-self” inför framtiden när jag lär hamna i bilkonversationen igen. Framförallt runt många av de mer ointuitiva aspekterna såsom att den där V70 för 50.000 kr som gått 25.000 mil och är 10 år gammal, kostar exakt lika mycket på 12 månaders sikt, som vår Peugeot för 192.000 från 2021 som gått 5.000 mil. Det vill säga att äldre begagnade bilar är inte nödvändigtvis billigare eller bättre än nya.
Även myt kring privatleasing som många tycker är dyrt, men det är där man ofta kan göra de riktiga kapen. Men även naturligtvis i resonemang som att även den billigaste bilen kostar 4.000 kr och att om man kan skippa bil nummer två, då kan man ofta lägga en miljon eller mer på boendet istället som kanske gör att bilen inte behövs alls.
Notera att jag inte argumenterar för att man måste göra som vi och välja den billigaste rationella bilen som uppfyller ens krav. Man kan absolut ha en dyr bil. Min poäng - och kullen jag är beredd att dö på - är att man inte ska lura sig själv med vad bil faktiskt kostar och att man ska ta ett för sig informerat beslut.
På senare tid har jag nämligen tänkt väldigt mycket på att folk alltid säger till mig att de önskar “jobba mindre”, “resa mer” och ha mer tid för saker som de tycker är viktigt. Hittills är det ingen som har sagt “jag önskar ha en dyr bil på uppfarten.”. Ändå, när jag tittar i verkligheten så upplever jag att många just ställer en dyr bil på uppfarten och därefter jobbar mer och reser mindre. Det är det som är viktigt för mig att kasta ljus på.
Det här bilkalkyl-avsnittet hjälper dig förhoppningsvis att ta ett - för dig - bättre beslut.
Jag hoppas att du gillar avsnittet,
Jan
Bilkalkyl version 1.0
Du kan antingen engångsköpa eller via Patreon (ingår från silver-nivå och uppåt) få tillgång till vår bilkalkyl. Den ser ut som följer:
Den tar hänsyn till både kontantköp eller privatleasing och jämför de två alternativen
Du kommer åt den via Patreon:
Detta är ett Patreon-exklusivt avsnitt
Detta avsnitt är till för dig som är premium-medlem silver-nivån och uppåt i vår Patreon-community. Det är tack vare dig som sponsrar oss varje månad som vi kan fortsätta driva communityn, spela in avsnitt varje vecka, bjuda in till event och allt annat. Stort tack för det!
Som en del i extra-materialet får du avsnitt som dessa. Vi hoppas att du gillar dem. Avsnittet + kommande kalkyl kostar 299 kr att köpa alternativt kan du bli patreon-medlem för 75 kr/mån och ta del av avsnittet!
Du kan se/köpa avsnittet via länken nedan:
Det borde vara relativt lätt att räkna hem pengarna från Patreon-medlemskapet med t.ex. resonemangen i detta.
Relaterade bilavsnitt
- 406. Vi har blivit med bil 🥳 ...men ska vi behålla eller lämna tillbaka den?
- Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)
- 399. Bästa tipsen för att köpa och äga en bil | Med Erik Naessén om bilmarknaden 2025
- 361. Tretton tips för att få mest bil för pengarna | Bilekonomi del 2 av 2 med Erik Naessén
- 359. Bilekonomi: Kloka råd när du ska köpa, sälja, byta eller äga en bil
- 370. Byta, behålla eller sälja vår Tesla Model Y | Ny Tesla billigare än att behålla den gamla... 🤯
- K13. 12-12-12-regeln | Investera 1200 kr i månaden i 12 år för att sedan få 1200 kr i månaden resten av livet
Du hittar även alla diskussioner om bil i vår kategori: “Bilekonomi” här på forumet.