Idé: Ha en liten billig "extrabil" när den vanliga krånglar?

Köpte min första bil för 1 år sen med cash. I år har jag dock nästan lagt lika mycket på service som bilen kostade på verkstad under första året.

Tanken har varit att långsiktigt att lära sig “allt” om bilen & kunna mecka själv. Dilemmat blir ju när bilen faktiskt står stilla på grund av servicebehov. 1-2 dagar på verkstad kan ta veckor/månader om jag själv ska fixa det… vilket jag vill kunna göra så småningom, men ja, man behöver ju ha sin enda bil i drift liksom.

Vad kostar det att ha en extra bil avställd? Ibland dyker det upp en liten Reanult för 10k även hos bilhandlare. Hyra ett extra garage ca 5.000:-/år (bättre än att ha ute & extra meck-utrymme).

Håller sig motoroljan fin 2-3 år om bilen mest står stilla? Andra vätskor som “goes bad” om bilen bara står stilla? En liten billig skitbil kan man ju laga rost etc. på sporadiskt när det finns tid över. Tänker jag rätt? Ge mig tankespjärn varför det är en dålig idé att köpa en extra billig som backup. Jag har fått för mig att det är en bra idé nämligen, motbevisa mig!

Lite tankespjärn: Utifrån resurshushållning/miljöperspektiv så är det ganska förkastligt att så mycket naturresurser ska läggas på nåt som ska stå oanvänt 99% av tiden :wink:

4 gillningar

Det är mitt intryck att det är en begagnad bil. En Renault för 10 000 är en gammal skräplåda.

Ja såklart men den innehåller fortfarande en massa metaller mm.

Hyr bara en bil när din är på verkstad. Skrotnisse-varning på att ha gamla bilar stående. Är pengar i sjön.

9 gillningar

Är det en ”billig bil” kan det vara läge/billigt ha en exakt likadan som ”reservdelsförråd” stående bakom garageväggen. Hjälper tyvärr inte vid ”typfel” eller vid tidskrävande/avancerade reparationer.

Att däremot håll två bilar i körklart skick är nog en onödigt stor kostnadspost. Då skulle den totalbudgeten nog räcka till en pålitligare bil.

Är en del som provat det upplägget och deras hus brukar börja likna en bilskrot efter ett tag :wink:

Har en jag känner som har drygt 75 EGNA bilar och han kan skruva själv och har plats men vet i sjutton om det är så billigt eller enkelt i slutändan :smile:

6 gillningar

Bensin/dieselbilar ska byta motorolja/oljefilter minst en gång per år eller efter ett visst antal km. Bromsolja och andra oljor ungefär vartannat år. En bil som står stilla i mer än fyra veckor ska ha batteriet frånkopplat vid minuspolen. Däck blir porösa av att sitta i åratal osv osv.

Om du inte redan kan detta så kan du inte så mycket om bilar så jag skulle avråda från det experimentet.

4 gillningar

Om det ens ska vara att fundera på ska du kunna ha bilen i garage. Står den ute rostar bromsarna t ex.
Rent generellt låter det som en dålig ide.

2 gillningar

Hej. Så har jag gjort i många år nu. Jag hejar på din idee om du har plats för den…
OM det rör sig om en ren reservbil kan man till och med ha den avställd och bara ställa på den när du behöver den. Jag har aldrig gjort så. vi kör reservbilen ibland. Ofta pga att den mår bra av lite övning (och dessutom drar klart mindre bensin). Säg varannan vecka eller så.
Att ställa på den och då “automatiskt” och börja betala skatt och försäkring sker via nätet på telefonen. Inget hindrar tydligen numera att du har den påställd bara några dagar. Kolla reglerna.
Tekniskt.
Nytta: Jag har haft dom pga att min finbil är gammal och delar tar tid att skaffa och reparationer kan och behöver få ta tid eftersom jag lagar allt själv.
Mina reservbilar har stått ute. Den ena i gjorde det i 10 år, den andra har stått 8 år nu. Det ger lite problem för en bil som körs sällan. Vi kör kanske dessa 200 mil per år max. Nån längre resa ibland för att få bort bensin,vatten mm ur oljan.
Problem:

• Man måste hålla den hyfsat torr inuti. Annars får man minst mögelproblem . Problemen ökar med åren när gummilister etc försämras. Måste hållas efter. Annars möglar det snabbt viss årstid. Rejält slarv nån månad med En lite otät list, regn och rusk och solsken om vartannat så blir det riktigt obra. Svartmögel är inte bra alls. Kan göra billig bil till nåt ingen vill ha.
    Dessutom: Fukt ger ofta elektriska problem. Kontakter, elektronik mm.
    Ha gärna luftfuktighetsmätare i den du kan se utifrån. Parkering inne i torrt garage skyddar mycket bra.
  • Om ute parkerad. Bromsarna vill djävlas lite extra. Man får aldrig parkera med parkeringsbromsen på. Rostar för mycket. En träkloss bakom hjulen om man behöver istället. När man kör ibland så bromsa kraftigt för att få bort rost på skivorna och öva bromsoken (speciellt bak) Gymnastisera P-bromsen. Känn efter om det finns tjuvbroms pga kärvande ok. Har hänt.
    Räkna med lite extra underhåll. Byta skivor säg varje 10 år och bara några tusen mil får man räkna med.
  • Olja mm Jag har en VAG bil som tyvärr mår bäst av mycket frekventa oljebyten. (kolvringarna koksar igen annars). Dvs jag byter olja och filter varje ca 2 år . Dvs varje 400 mil. Annars skulle jag göra det varje 3 år. Helsyntetisk olja från Biltema duger bra.
  • Jag tankar E5 . dvs 98 Oktan. Lite bättre om den står länge. Tar upp mindre vatten mm. Inte märkt problem med “gammal bensin” inte ens efter ett år faktiskt.
  • Batteri. Köp ett seriöst AGM batteri för säg 2000 SEK och se till att det laddas upp ibland. Om bilen bara körs säg 15 mil per månad mår batteriet bra av ladda över natten med automatisk laddare säg varannan månad typ. Då håller det ofta mycket länge. Ibland 10 år för mig.
  • Däck. Dom får fina småsprickor i ytan med åren. Efter X antal år byter jag dom. Ofta har jag kört 10 år dvs. Massa mönster kvar. Men jag tillhör det ovanliga släktet som noga gör rent och avsynar däck/hjul i samband med bytet vår och höst. Orunda däck pga parkeringen har jag aldrig märkt av inte ens efter halvårsvis parkerad. Inte heller sett skillnad på däcken som aldrig får direkt sol (norrut). lika mycket fina sprickor på dessa. (Good year)
2 gillningar

Riktigt fin beskrivning av att hålla bil. Man kan nästan känna hur mycket kärlek bilarna har fått. En angelägen fråga är hur mycket du betalade för bilarna, förmodligen mer än 10 000?

Finns bara en sak som bilar tycker om mindre än att bli använda och det är att inte användas.

4 gillningar

Det som jag skulle fundera på är vad kostnaden för en hyrbil är för de dagar då du behöver bilen. (Jag är en person som inte tycker om att pilla med bilar.)

Det får du ställa mot att du tycker det är kul att meka med bilar.

När det gäller oljan, så skulle jag säga att det är det minsta du behöver bry dig om för en bil som du nästan aldrig kör. Som andra sagt, så är bromsarna något som blir dåliga på en bil som inte körs.

2 gillningar

Ingen dum idé om du har platsen. Du ställer av bilen du ska fixa med före midnatt vid månadsskifte och ställer på den andra efter midnatt så sparar du maximalt med skatt.

Samtidigt tar det mesta inte så lång tid att du behöver en extra bil, och absolut inte pga. service. Det är större grejer som byta koppling, växellåda, kamrem etc som gör att bilen kan bli obrukbar längre än över dagen när man mekar själv.

Vad blir kostnaden för en extra bil jämfört med att köpa en bättre begagnad driftsäker bil med ett service avtal. Typ toyota?

Jag har en begagnad Toyota corolla och betalar ca 5k per år(din garage kostnad) för årlig service och däckbyte/hotell. Då får jag vätskona bytta och bilen masserad och omhändertagen.

Vill man sedan byta nått via verkstaden eller göra det själv kan man ju välja. Det som du får då är ju att du har tid att plannera reparationen och inte behöver hantera det akut.

Jag tror att det har ett större värde än en exteabil, framför allt om du inte redan kan fixa och trixa med bilar redan. Tiden att plannera och läsa på om reparationerna blir ovärdelig om du vill lära dig.

3 gillningar

Det är nog den sämsta iden man kan ha. Det kommer du troligtvis inte tjänar något på plus tiden du lägger på att laga bilen själv kommer du inte att få tillbaka. Tycker du det är roligt så är det ju en grej men du verkar tänka det hela ur ett ekonomiskt perspektiv och då är det nog rätt så korkat. Dessutom lär du ju behöva en plats där du kan skruva med bilen plus allt verktyg som en hel del kan vara speciellt för den bilen du kör. Dessutom skulle jag inte litar på att en bil för 10k kommer att starta när du väl behöver den. Sen att hitta en bil som är körklar för 10k är ju nästan omöjligt. Jag hade nog rekommenderat dig att köpa en nyare bil som är mer pålitlig som förhoppningsvis kostar mindre och lämnar allt som är akut till bilverkstaden och bara göra det själv som inte behöver göras med en gång

1 gillning

Har jobbat med bilar hela mitt liv
Håll dig borta från alla franska bilar.
Om du ska köpa en gammal liten “skit” bil så köp Toyota, Skoda eller en VW

Ta reda på vad som faktiskt påverkar åldrandet hos en motorolja och bromsvätska innan man rapar upp tillverkarens serviceintervall som en naturlag.

Sökord: Utspädning, temperaturcykling.

1 gillning

Det billigaste blir att ta en taxi till ett ställe som har biluthyrning när du behöver.

Själv bunkrar jag allt möjligt. Body lotion, choklad, ridkläder, fan och hans moster. Men det finns två saker jag inte har i reserv: bil och häst. Där är det helt idiotiskt att ha en på lager.

4 gillningar

Köpte en gammal Audi a3 98 för 4år sen. Kostade 5000kr. Har en pappa som är bra på å fixa bilar. Bilen inköptes för att sonen skulle övningsköra (behövde manuell). Fönsterhissar har slutat funka och har inte heller en fungerande ac längre men den funkar annars helt perfekt. Har fått byta bromsskivor och den har aldrig gått igenom besiktningen utan ombesiktning, men det har aldrig varit värre än att min far har kunnat fixa den. Därav har den nästan varit ”gratis”. Men som sagt krävs att man kan fixa problemen som uppstår själv. Hade jag varit tvungen att lämna den till verkstad hade det kostat desto mer. Dock var min andra ”fina” bil med i en olycka och varit på verkstad i över en månad nu, för att nu bli inlöst av försäkringsbolaget. Då jag inte hade hyrbilsförsäkring så har Audin varit en räddare i nöden :blush:

Kontentan, en liten skitbil är bra att ha om man själv kan fixa problemen som uppstår :+1:t2::blush: och det är nog bra om man kör den någon gång i veckan, tror ingen bil mår bra av att stå still förlänge.

Något som inte kan understrykas nog med din idé om en, i sammanhanget, riktigt billig andrabil är att den har alla förutsättningar för att definitivt kosta mer än vad den smakar.

Då jag haft ett ganska stort motorintresse i framför allt yngre år har jag ägt ett betydande antal billar av modellen “slit-och-släng”. Nästa haveri är liksom alltid på lut. Och det blir sällan enklare/billigare/mindre tidskrävande än vad man först tror att fixa dessa åkommor. Visst kan allt gå vägen och bilen rulla på fint under många år med ett minimalt underhåll, men för att bidra med material till avdelningen för anekdotisk bevisföring så är detta extremt ovanligt. Och detta oavsett märke.

Mitt råd är att fokusera på en bil om så trots allt är möjligt. Det har alla förutsättningar för att båda bli mer ekonomiskt och ge mindre huvudbry i slutändan. Om du ändå känner ett behov av att lära dig skruva så skaffa ett hobbyfordon där du kan ge utlopp för den energin.