Om man tycker det är kul att skruva och meka skulle det kanske gå ihop sig men helt vettigt känns det inte.
Räkna lite på risken/chansen också. En bil som tillbringar mycket tid på verkstad har i mina ögon försatt sin chans att vara användbar i vardagen.
Nu har jag haft bil i ungefär 15 år och under den tiden har jag varit utan bil pga verkstadsbesök som mest över en arbetsdag. Nu har jag haft hyggligt nya bilar men bara en som varit fabriksny.
Hade jag gillat att meka hade jag nog sett till att ha en tillförlitlig vardagsbil och sen något intressantare som hobby och ibland reservbil.
Har du garage eller liknande grymt kul att ha en extra bil, du kan ju tom tjäna pengar . Köp rätt bil idag kör inte för mycket, ta hand om den, serva enligt bok och du har om 15 år en stor härlig summa pengar att åka runt i:smiley:.
Jag letar själv efter rätt bil .
Du måste använda bilen iaf någon gång/vecka/månad annars kommer du bara få problem…
Bilar kostar pengar men kan också bli värda en summa vid rätt bil!
Franska bilar, hittar du en Peugeot 205 GTI i bra skick för en billig peng i bra skick .
Tack för alla svar. Man ska kanske inte svära på julafton, men fyfan… fick bärga bilen idag igen… 2 gånger på mindre än 2 veckor… har jag köpt riktig skit eller bara har otur
En Volvo XC60 (2012) 30k mil som jag betalade 87.000:- för 1 år sen (all-cash så inga lån).
Räknade precis, det blir ca 50.000:- som jag lagt på verkstadservice sedan köp av bilen (om man räknar med delar som jag själv köpt & haft på lager; hade såklart blivit dyrare om verkstan använt eget material).
Betalade 25.000:- bara förra veckan på verkstan, startmotor hade jag tyvärr ej på lager, de tog 4800:- bara för startmotorn, kostar 1500:- på autodoc… bra påminnelse om att ha lite saker hemma. Oljebyte, kamrem, radiator till kylare, kontroll av bilen… gött med 25k iväg på en dag
Och så idag. Dök upp “motorservice erfodras” på displayen och accelererade nästan inget på 5:an & 6:an (manuell låda), googlade vid hemkomst att det kan vara bränslefilter… men vågade inte chansa & köra ifall det kunde bli värre skador. Skulle motorn rasa ihop blir det nog dyrare än vad hela bilen är värd.
Nya fjädrar, nya bromsskivor, nya belägg, nya radiatorer (både AC & motorkylare), ny kamrem, ny vattenpump… undrar vad nästa del blir som går sönder?
Å andra sidan kunde jag väl ha betalat 87k+50k = 137 000:- för samma bilmodell med lägre miltal, som kunde fått precis samma problem. Ju mer jag tänker på konstaden att äga en bil desto mer förvirrad blir jag, hur fan räknar man ens?
Värdeminskningen av det initiala köpet blir väl i alla fall begränsad förutsatt att jag fortsätter ta väl hand om bilen.
Alltså de här med halvgamla bilar e de sämsta som finns i mina ögon, i sammanhanget ganska dyra i inköp fortfarande, dyra o reparera (på verkstad) o omständiga o pyssla med själv, ja lever efter devisen antingen nytt o Slippa alla bekymmer lr gammalt skrot som man lagar själv, o en andra bil bör du ha skattefri, då kan du ha en enkel trafikförsäkring, o bruka den en gång i veckan iallafall, bilen mår bättre o den är alltid “redo” när de väl verkligen behöver den, har själv 4 bilar o endast en ja behöver betala vägskatt på o den är från 2002…
XC60 är väl inte skit, körde en V70 D3 2012 drygt 10 000 mil från 7000-17 000 mil endast små fel + planerat som kamrem mm. Inga jätte kostnader med tanke på vad bilen gav tillbaka .
Men när bilar börjar komma till runt 20k mil då börjar de vara slut i min bok, speciellt på dessa (som sagst innan) halvnya bilarna. Allt har varit med i 20 000 mil…tänk vad mycket delar det är på en bil som kan/går sönder…
Skulle personligen aldrig köpa en bil (om det inte var en special modell) som gått över 15k mil. Är det en äldre bil är det lite mindre viktigt, men som sagt allt har varit med om x-mil…
Ja precis, frågan är när man har “spenderat färdigt”, min bil har bra historik med oljebyten så motorn borde ticka på, men förr eller senare har man ju bytt allt det andra…
Just nu känns det som ett svart hål att äga bil, bara kasta ned pengarna i hålet och se dem försvinna
Jo tyvärr är bilar lite svarta hål…kommer lägga ca 20k på en bil till våren, men en bil från 2005 som gått strax över 9000 mil och som är en liten special version så räknar med att om ca 10 år när den kanske gått 15k kunna sälja för bra mycket mer än pengarna jag lagt ner. Sen är den rolig att köra snygg(i min bok iaf😉).
Men som sagt nu har du ju snart en ny bil med tanke på allt som du bytt
Men mitt sätt att se på bilar är mer åt bilnördshållet, som sagt du måste vara intresserad av bilar för att få ut något av det.
Men en liten enkel billig andra bil kan vara smart, leta rätt bil och serva den så har du tillbaka pengarna (tror jag iaf).
Pajjade startmotor och kylaren samtidigt? Hur gick det till?
Men kamremsbyte (inklusive vattenpump) är ju en planerad serviceåtgärd, det kan inte ha kommit som en överraskning ?
Att bygga reservdelslager hemma är svårt att pricka in just det man behöver (ironiskt dock har jag just en startmotor liggandes till min bil), men bromsbelägg är bra att ha, om man upptäcker att nått belägg kärvar och slitets ut i förtid, och det är slut på biltema.
En bil är alltid en chansning, och äldre bilar ännu mer.
Har en Ford som gått 25k nu, men den rullar på fint, och mycket delar som borde varit slut är fortfarande inte bytt (spindelleder, drivknutar, hjullager, stötdämpare mm)
Men jag löser också allt underhåll själv, och har flera bilar så om den får stå några dagar för att man ska byta något så gör det inget.
Skaffa en felkodläsare, det kan spara många kronor. Jag köpte en liten dyrare modell (6000 kr), för att ta reda på vilken givare till nivåreglering en på lyset som gett upp, men fick samtidigt igång dieselvärmaren som blivet utdömd när jag lämnade in den tidigare, men den funkar hur bra som helst nu, när jag rensat lite felkoder.
Du kan köpa en för enbart din bil för 2000 spänn och kolla upp felkoden som du fick nu, så vet du vad det är som strular.
Yes jag har en sån + en gammal laptop med Vida (Volvos programvara), men man blir ju lite skraj när det är flera mil kvar hem & det dyker upp “motorservice” på displayen… En idé vore iofs att när man åker ut på landsbygden ha med laptop & dice så kan man se om det bara är en kloggat filter, istället för att bärga till verkstad
Man gör så gott man kan och fattar så fort man hinner, som Jan brukar säga
Jag tror t o m det lönar sig bättre att “panikköpa” en billig skitbil den dag din ordinarie skulle bli stående två veckor.
Det är dock ingen rekommendation. Min bil kostade 15k för tio år sedan och jag lägger hellre 5k om året i snitt hos verkstad som då fixar den på ett dygn eller två än att jiddra med din själv. Detta har varit min strategi under alla år som bilägare.
Jag blir ändå lite förvirrad av vad planen är. Ska du fixa bilen själv? Men jag förstår av vad du skrivit att verkstaden har fixat byte av olja och bromsskivor+belägg? Det är ju enkla saker som inte tar mer än en dag att fixa och där man kan spara en del pengar. Om du inte gör ens dom jobben själv blir det svårt att ha en billig skitbil som förmodligen kommer att kräva ett och annat.
Jag har en likadan Volvo som du. 2015 och gått 24000 drygt. Jag gör service själv (kör in på OK gör det själv-hall med tillgång till lyft) plus andra enklare jobb (bytt bromsar och styrleder nyligen tex) som inte tar lång tid. Resten får verkstaden (inte Bilia) fixa. Tycker det är en rimlig lösning som jag ändå sparar mycket pengar på. Verkstaden har en lånebil som man kan låna mot en liten ersättning om man behöver.
Tycker man får knappt ett oljebyte för 5000 spänn idag (åtminstone när man läser trådar om vad folk får betala för olika reperationer), din bil måste ju kräva lite underhåll om den kostade 15k för 10 år sen.
Problemet är att det inte finns några billiga veteranbilar i bra skick, bilen på bilden får man inte lös under 100tkr så länge den inte är trasig vill säga.
Jag servar hos större kedja, men inte märkesverkstad och jag skulle iofs aldrig byta olja varje år (men vartannat). Sedan kör jag ganska lite och finner mig i att bilen har sina egenheter (en V70 från 1997).
Köp den billigt till sommaren, behåll i tre år och du har en veteranbil med låga kostnader.
Absolut, jag var lite otydlig. Tankade en bil för första gången i mitt liv för 1 år sen, “vad är spolarvätska, är det kranvatten eller?” Så jag har haft en ganska steep learning -curve under mitt första år som bilägare.
Kollar dock på massor av youtube-videos & gräver runt i Vida, så ambitionen på sikt är att kunna ta hand om min bil. 30k mil måste väl va bra, då är den inkörd? Man gör så gott man kan & fattar så fort man hinner…
Det var schemalagt till våren, därför som jag passade på att ta allt samtidigt. Därav saftig summa. Kul juklapp att punga ut 25k