Köpa första bilen!

Hej!

Jag håller på att letar efter min första bil att köpa! Jag har under en tid tittat på lite olika bilar och även försökt jämföra kostnaderna. Ett exempel på en bil som jag har hittat är en begagnad Ford Fiesta från 2018 som har gått 6000 mil som kostar 110 000 kr från en återförsäljare.

Jag lät ChatGPT göra en uppskattning av månadskostnaden. Och den kom fram till följande:

|Kostnadspost|Kostnad/mån|
|Bränsle|920 kr|
|Fordonsskatt|125 kr|
|Försäkring|300–450 kr|
|Service & reparation|250–400 kr|
|Däck/slitage|80 kr|
|Värdeminskning|400–700 kr|
|Besiktning|25 kr|
|Alternativkostnad|366 kr| (4% av 110 000 kr)

Totalkostnaden per månad blir max 3 066 kr. Är detta en rimlig uppskattning?

Tack! :slight_smile:

Hur mycket har du tänkt köra?

Skatten är inget du behöver fråga chatgpt om, det kan du kolla upp.

Du glömmer utgifter så som parkering, biltvätt, torkarblad, spolvätska, avgift för felparkering, besiktning

1 gillning

Tack för svar, bra synpunkter! Jag uppgav för ChatGPT att jag kommer köra max 1000 mil per år. Kostnaden för parkering är ca 250 kr per månad. Besiktning är inkluderad i priset ovan. Vad är rimligt att lägga på resterande? :smiley:

Svårt att besiktiga en bil för 300 kr, iofs håller besiktningen i 14 månader så det kanske blir lagom ändå.

De andra posterna beror på. Jag har betalat allt från noll kronor i månaden (bra gatuparkering) till hejdlösa summor för parkering.

Annars är det väl service och reparationer som du (chatgpt) underskattar. Några glödlampor, ett par bromsbelägg senare så är hela din budget borta. Men mycket är väl chans(tur) också, det kan hända att du köper bilen och nästa dag rasar motorn samtidigt som du kör över din mobil - då blir det ett sanslöst dyrt bilägande. Om du förstår hur jag menar.

Den går ju ändå att få till 0 kr.

1 gillning

Det här är inte “Snika tillsammans”-tråden, men bra tips :face_with_hand_over_mouth:

Så kan man tänka med försäkring också, varför ska den kosta 500 kr/mån - det går att få ner till 250 med bara trafikförsäkring. Vad är rätt?

Hur mycket reparationer och underhåll gör du själv? Hur mycket lämnar du in den på verkstan? Om inte du mekar själv så hade jag höjt budgeten för service & reparation. Tusenlapparna rullar snabbt om du lämnar in på verkstad.

Hur slitna är däcken som följer med? Hur många mil till innan de måste bytas?

Ingår vinterdäck i ditt pris?

Byter du däck själv eller lämnar du det till en däckfirma? Har du plats för däckförvaring eller betalar du för däckhotell?

Bor du i en stad som har trängselskatt?

Bra synpunkter, tackar för det :slight_smile:

Bra frågor! Gör inga reperationer själv. Aldrig haft en bil så vet inte hur många gånger jag behöver lämna in den på verkstad. Hjulen är i bra skick, men det ingår enbart sommardäck. Byter inte hjul själv, men kan förvara hjulen hemma. Bor inte i en stad med trängelskatt :smiley:

Du ska helst tvätta och städa bilen regelbundet, ska du inte ställa ut bilen på Elmia kan du ha ett tvättabbonemang på OKQ8 för 299:-/mån för 8 tvättar.

Bilen kommer över tid att bli repig och lämnar du in bilen för polering så kan det bli ett par tusenlappar till.

Insidan kan du lätt städa hemma med dammsugaren, ett plus om du har tryckluft till hans.

Det kan lätt spåra ur med diverse medel och tillbehör om du gör det till en hobby.

its a trap

Jag tror du lugnt kan säga 4000 jämnt då även värdeminskning, nån punktering, vinterdäck, större reparation samt nämnda besiktning och möjlig ombesiktning kostar mer.

4 gillningar

Ford focus har väldigt dåligt konstruerade motor vilket gör att byte av kamrem kostar ca 25000kr. Har själv kollat på dom bilarna och allt med de motorerna får mig att leta efter alternativ. Finns mycket att läsa på om nätet.

Beror på hur lång horisont man har!
Jag har fått en P-bot i hela livet, typ körkort i 15 år eller något sådant. Så då blir det väl 800 kr/ 15*12 eller ca 4-5 kr/mån. Så jag kommer ju aldrig uppnå några 0 kr igen. :cry:

Ford Fiestan har troligen en Ecoboost motor. Då får du räkna in ett kamremsbyte var 10:e år eller oftare. Kör du korta sträckor så får det gärna bli tidigare. Det är typ 10-20 papp på ett bräde.

Din service + reparationskostnad går ut genom fönstret helt med andra ord. Att sälja bilen utan kamremsbyte genomfört när den är 9.5 år gammal bör påverka försäljningspriset. (Själv brukar jag bara skita i bilar som har nått eller strax når kamremsintervall och inte bytts innan försäljning).

Realistiskt är det nog att tänka:
Besiktning 600 kr var 14:e månad ( 40-45 kr/mån)
Oljebyte, filter mm en gång om året: 1 000-2 000 kr/år (165 kr/mån)
Kamrem 15 000-25 000 kr kommande 3 åren (36 mån, 420-700 kr/mån.

Då landar service på 600 - 850 kr/mån i snitt. Det exkluderar annan smörj, bromsunderhåll, bromsskivor, underhåll av lister, biltvätt, avfettning/asfaltshantering, torkarblad, spolarvätska mm.

Min 18 år gamla Saab så har jag bytt olja och filter och liknande själv på. Har ändå landat på ca 4000 kr/mån i total kostnad. Körde drygt 1000 mil/år, halvförsäkring…

Tycker du räknar lågt/optimistiskt.

Jag känner med dig… min två är nu nere på under 2 kronor i månaden, men då har jag helt missat att räkna alternativkostnaden. Så troligen är det några kronor till. :crazy_face:

Månadens anglicismpris tilldelas @DavidtheDoom - glöm inte tacka juryn. :wink:

Med alla kloka siffror nämnda, @Cenorida - De där 4000 som @janbolmeson pratar om som lägsta möjliga utan mycket tur eller egenarbete, de kommer du nog inte under (även om jag personligen aldrig lade en spänn på tvätt).

1 gillning