Reparera eller sälja bil

Tja!

Vart går prismässiga smärtgränsen (procentuellt sett) för att reparera en gammal bil? När är det läge att göra sig av med bilen istället för att reparera? Jag har snurrat in mig i tankarna kring det här och skulle uppskatta lite bollande av idéer.

Förutsättningarna är följande:

15 år gammal bil med ett nyupptäckt fel som kan komma att kosta allt mellan 5000 och 15000 kr, beroende på vad som orsakar felet. Bilen är körbar men indikerar flera olika elrelaterade fel (intermittent) och har den egenheten att den med jämna mellanrum godtyckligt väljer att inte starta (också intermittent alltså). Felet måste alltså åtgärdas.

Bilen är i övrigt i relativt bra skick (inga andra kända fel) och miltalen är under 20000.

Jag har ägt bilen i 10+ år och den har varit pålitlig och förskonad från dyra reparationer, bortsett de senaste två åren då jag bytt generator och reparerat en styrenhet.

Värdet i normalt, felfritt skick uppskattar jag till mellan 20000 kr och 30000 kr.

Jag är i väldigt stort behov av en fungerande bil men för stunden har jag inte ekonomi att köpa en nyare bil, såvida jag inte tar ett billån och använder det jag får för nuvarande bil vid försäljning som kontantinsats.

Spontant lutar jag åt att reparera bilen även om det drar iväg upp mot 15000 kr men det vore intressant med olika synvinklar på det här med rimliga reparationskostnader i förhållande till bilens värde.

Tack på förhand :slight_smile:

Jag har precis fixat min 97:a för ca 5k. Det är vad jag kallt räknar med att en äldre bil kostar att hålla vid liv på årsbasis. Då kvittar det om bilen är värd 10k eller 40k. Men börjar det bli 10k oftare än vartannat år så är det ju inte värt det.

Men allt detta ska ju vägas emot hur bilen används. Det värsta som händer om min kackar ur helt är att jag får dumpa den och leta en ny. Vad är då 5k i sammanhanget? Det är väldigt sällan jag är längre än två mil hemifrån. Ser ens körmönster annorlunda ut så är bilen förmodligen viktigare och då kanske man ska byta upp sig?

3 gillningar

Ja, det låter rimligt. Klarade mig undan med endast utgifter för normalt slitage samt service de första ~8 åren men de senaste två åren har jag haft ett par reparationer som totalt uppgått till 20000 kr. Addera kommande reparation till det så motsvarar det bilens ”normalvärde”.

Slår jag ut det på 10 års ägande blir det däremot inte så farligt räknat på årsbasis. Men ddt finns många komponenter som kan gå sönder på en gammal bil. Bara en tidsfråga.

Jag kör heller inte jättelånga sträckor men bilen är oersättlig som transportmedel om jag ska få ihop tillvaron med jobb och barn så utgifter är oundvikligt.

Kika runt lite så kan du kanske komma lindrigare undan.
Mycket överpriser på verkstäder. Speciellt märkesverksstäder. Du kanske vet nån facebookgrupp för bilmärket där du kan fråga om hjälp? Ofta personer som haft samma problem och kanske löst felen för en spottstyver. Även google och läsa forum. Jag skruvar iofs mycket själv och har en polare med verkstad. Lätt värt ett försök. Tex så bytte jag alla spridare på min v70 -09 själv hemma på parkeringen. Köpte dom från Tyskland för typ 700:- st och volvo skulle ha närmare 2 tusen om jag inte minns fel för samma delar/tillverkare.

1 gillning

Ja, det hade varit ett alternativ om det hade rört sig om ett mer lättdiagnosticerat problem.

Jag har haft bilen på verkstad (känd kedja) men de kunde inte lokalisera felet utan hänvisade till fordonsmärkesverkstad. Jag har själv felsökt med obd2-skanner och får upp alla möjliga fel. De flesta kan härledas till drivlina och can-bus.

Men det finns ett fel som jag misstänker manifestersr sig i ett ”riktigt” fel och det är att bilen ibland, efter eget tycke, inte startar eller i bästa fall startar efter 10: försöket. Felkoden jag associerar med detta rör antistöldsystemet, immobilisern. Det verkar med andra ord som att bilens stöldskydd aktiveras de gånger den inte startar.

Byt in skiten mot en Toyota.

2 gillningar

Vette fan asså :crazy_face:. Skämt åsido har jag varit nöjd med min fårrd, sett över tid. Det här är ju rroligtvis mer åldersrelaterade fel.

Du vet, fixas och repareras dagligen😉

Jag räknade på vad en ny bil skulle kosta om året och drog av vad min bil kostar om året. Mellanskillnaden kan man serva för och fortfarande ha en billigare bil. Inte helt jämförbart med en 12 år gammal bil och en ny, men en indikation.

Samtidigt, köpa en ny bil för 150 000 kr är mycket dyrare än att serva bilen för 15 000 kr.

Om du inte har råd att köpa en nyare bil så fixa den du har och känner till. Att köpa en annan bil för 20 000 som du inte har koll på, kan råka ut för dyra reparationer i närtid den också.

Fixa och kör på med Forden (min Ford har rullat 24000 drygt utan några större problem)

Är du säker på att inte detta felet helt enkelt orsakas av dåligt chip i nyckeln? Har själv varit med om liknande och det finns billiga lösningar på detta med låsfirmor som kan testa och eventuellt tillverka nytt chip!

1 gillning

Milkostnadnaden varierar från 30:- till 50:- per mil om man lämnar iväg bilen på verkstad, kostnaden är i princip konstant för en bruksbil oavsett årsmodell, antingen amortering och värdeminskning eller reparation.

Man vet vad man har men inte vad man får, stämmer allt som oftast.

Det finns finfina bilforum om ambitionen är att hålla nere driftskostnader och få baskunskaper och bra tips när det är dags att överge sin trotjänare/ögonsten.

Vet inte. Men det är likadant med reservnyckeln. Känslan är att det är instrumenthuset som är boven.

Ja, det är ett sunt förhållningssätt. Men nu börjar reparationskostnaderna dra iväg :sweat_smile:. Å andra sidan blir jag nog tvungen att ta ett lån - om jag inte vill köpa en bil av liknande årsmodell och då står jag med risken att det det uppstår åldersrelaterade fel lika förbannat.

Alla bilar kommer så småningom till en punkt när ålder och slitage börjar få det mesta att haverera.

Har man möjlighet och tycker det är kul att meka och akutfixa fel en onsdagkväll för att man måste ha bilen till jobbet på torsdagen är det helt hanterbart och inte värt det att låna till en bättre bil.

Om man inte kan eller tycker att det suger att meka och behöver lämna in bilen och vänta på att verkstaden har tid och fixa lånebil under tiden så kostar det nog lika mycket att hålla igång den gamla som att låna till en nyare. Man betalar bara till banken istället för verkstaden. Och slipper ovissheten om bilen ska gå eller inte. Och bara det kan va värt lite extra pengar.

Jag körde den första varianten tills jag fick helt nog och sa: Aldrig mer.
Har inte ångrat en dag att jag bytte taktik.

Mitt tipps är att bestämma vad bilen måste uppfylla och vad den max får kosta i månaden. Och sen se vilka alternativ du hittar. Det är först när du har alternativen klara du kan jämföra om det är värt det.

1 gillning

Ok. Då är det förmodligen inte nycklarna om inte båda blivit avmagnetiserade av någon anledning. Däremot kan mottagaren runt rattstången ge dessa fel. Tror ändå att en bra låsfirma kan kontrollera detta.

1 gillning

Tidigare i mitt liv, då mitt ekonomiska utrymme var mycket begränsat, så körde jag alltid gamla bilar som jag reparerade närhelst det behövdes och körde dem tills de inte gick igenom besiktningen längre och ersattes då omedelbart av en annan gammal bil. Så fortsatte det i många år och faktum är att jag sparade en hel del pengar även om det ibland var lite jobbigt. Så småningom köpte jag en ny bil kontant, mycket tack vare alla pengar jag sparat genom att tidigare alltid envisats med att köra gammalt.

youtube är fantastiskt bra att söka fel på, även på engelska, då ser du också hur du byter det som är trasigt,
jag har meckat mycket med hjälp av youtube finns inte ett fel som jag inte hittat flera videos på

1 gillning

Ja, kanske det. Tycker bara det är märkligt att instrumentpanelen med ojämna mellanrum får frispel under färd. Startproblemet är ju också intermittent. Spännande varje gång jag ska starta bilen :sweat_smile:

Vore inte helt främmande för att ta isär ip själv men tiden finns inte för det.

fukt/glapp i en styrbox eller nåt