Jag noterar att flera personer på forumet har äldre bilar som de underhåller själva för att spara pengar. Jag funderar över hur detta i praktiken går till och vilka förutsättningar som krävs.
De aktiviteter som jag tänker att man kan utföra själv är:
Byta olja och filter (+ ev andra vätskor)
Byta bromsbelägg och bromsskivor
Saker som att växla mellan sommar- och vinterdäck, fylla på spolarvätska och byta lampor ser jag som mer självklara saker.
Jag tänker att de förutsättningar som gäller är att:
Du har en vanlig bil med normalstora däck.
Lamporna är vanliga/enkla och inte någon specialsort.
Andra möjliga förutsättningar vore att:
3. Du har köpt ett bil av ”lättmekad” modell och/eller märke.
4. Det finns filmer på Youtube som visar hur bytet av aktuell pryl på aktuell modell går till.
5. Du har rätt verktyg eller kanske bara verktyg av rätt kvalitet.
6. Du har tillgång till en ”bilgrop” av liknande sort som finns på verkstäder.
Hur ser verkligheten ut? Är detta något som ”vem som helst” kan göra eller behövs några särskilda andra förutsättningar?
Skulle säga att det mesta mekaniska löser iaf jag ut själv. Skulle säga att de flesta gör det om man inte har tummen mitt i handen och är nyfiken.
För det mesta håller jag till på gårdsplanen. Pga avsaknad av garage. Vid något tillfälle har jag lånat en bekants garage som innehåller en billyft.
Om jag gör det själv eller inte baseras lite på ålder på bilen och om den är tänkt att behålla tills skrot eller om det finns ett värde med stämpel i bok.
I stort har det besparat mig väldigt många tusenlappar genom åren så kan man själv är det riktigt bra! Som exempel, fick offert på verkstad på diverse arbeten för totalt 15k kr. Köpte delarna för ca 3 k och la ca 3 timmar tillsammans med den bekanta att fixa det. Så 6 arbetstimmar totalt. Ganska bra “timlön” för det.
Jag försöker lista ut felet, gör en bedömning baserat på tidsåtgång (för mig).
Jag har på senaste bilen utöver olja och bromsbelägg bytt samtliga strålkastare fram, kupefläkten, motstånd för styrning av kupefläkten, lagat handtaget till bakluckan (fick sätta in en distans så det tog bättre, kostnad noll, verkstad hade garanterat bytt låsmekanismen).
Däremot har jag lämnat in den för bromsskivor, hjullager, bromsok, hjulcylindrar, bromsbackar.
Här bedömde jag att det skulle ta mig för lång tid i förhållande till kostnaden.
Eftersom farsan driver mekanisk verkstad har jag tillgång till både billyft och alla möjliga verktyg, kompressor med mera så blir det ganska lätt, dessutom kan han en hel del eller så använde jag YouTube eller rep handbok.
Har bytt det mesta i framvagnen såsom hjul, skivor, ok, fjädrar, hjullager(den vsr värst),abs sensorer mm. Även kamrem, lagat avgassystem och rost, kamaxel sensor,lås mm. Det är inte svårt så länge man gör lite research. Bilen kostade 2000kr sen lagade jag den för 5-10. Körde 10 000 mil och la ca 3-5000kr om året på delar. Delarna var främst från Autodoc eller Biltema. Mot slutet så läckte den både olja och kylarvätska. Gick dock igenom besiktning så sålde den för 5000kr.
Man börjar smått och expanderar sin comfort zone vartefter. Började med att byta däck själv.
Jag har bytt lite smådelar som inte varit kritiska för bilens körbarhet men skulle gärna göra mer om jag hade eget garage. Eftersom jag bara har en radhustomt utan egen uppfart är jag förvisad till allmänna platser där det kanske inte passar sig att leka mekaniker.
Jag tror det är viktigt att man har ett litet intresse för vad man gör. Om man tycker att det är pest och kolera att meka med bilen och endast gör det för att man vill spara pengar så kommer det nog inte ha en positiv effekt på livet i slutändan.
Men finns ett litet intresse så räcker det med oftast med Youtube, några grundläggande verktyg och prylar, tid och lite tålamod.
Jag uppfattar att svaren än så länge är alltför allmänt hållna och fokuserade på olika personliga förhållanden. Det jag är ute efter är en mer “generell sanning” om vad som är rimligt och inte. Frågorna blir därför följande:
Behöver man en grop för att byta olja eller kan man göra det med andra enklare medel? Jag vet att sådana finns men jag efterlyser alltså personliga erfarenheter av att använda dem.
Är det vissa bilmärken som mer generellt är “lättmekade”? Att nyare bilar inte är lämpliga förstår jag. Vi kan anta att vi pratar om en bil från åren 2005-2010.
Är youtube en bra resurs för att själv göra saker såsom att byta bromsbelägg och bromsskivor? Räcker det så att säga?
Behöver man “bilspecifika”, “märkesspecifika” eller “modellspecifika” verktyg?
Jag kan säga direkt att jag inte är intresserad av teknik eller “hantering av prylar” alls. Däremot kan jag tänka mig göra saker om de är någorlunda enkla och hyfsade instruktioner finns. Byta däck och lampor (flera olika) har tidigare inte varit något problem. Byta batteri är en annan grej som inte borde vara särskilt besvärlig. Jag är inte intresserad av att “prova nya saker” utan att etablera en viss “repertoar” av enklare åtgärder och sätta gränsen där. Sedan kan det ju hända att den modell jag råkar köpa är “lättmekad” på något mer ställe och det finns en bra instruktion på youtube så kunde det vara möjligt att prova men det är inget jag räknar med.
Grop eller lyft underlättar. Men det går nog utan eller bara med två små ramper till fronthjulen. Bilramp, 1 st. - Biltema.se Sen finns det platta dunkar man häller oljan i. Ett alternativ är annars att göra som verkstan, pumpa ut oljan ovanifrån. Får inte ut allt men går snabbare… https://youtu.be/O1hF25Cowv8
Nu är jag väldigt biased. Men gamla Volvobilar typ 850 plattformen är lätta och delarna är väldigt billiga. Dessutom oftast lättare att hitta instruktioner på Youtube, volvoforum osv. Denna snubben har sparat mig en förmögenhet. https://youtube.com/@RobertDIY
Ja. Bromsskrivor och sånt är mer eller mindre likadant på de flesta. Men är man total nybörjare kan det vara bra med modellspecifika instruktioner. Chrisfix är väldigt pedagogisk. https://youtu.be/5-V2OuceQkY
På en gammal bil är batteribyte trivialt. Jobbigare på nyare. Farsan hade stora problem på sin mercedes. Hur han än gjorde så klagade bilen på låg spänning. Visade sig att det fanns ytterligare ett batteri gömt under bagaget
Oljepluggen sitter under motorn. Du behöver ingen grop, men du behöver få upp bilen så du kan krypa under och komma åt den (och filtret). Det kan lösas på lite olika sätt och beror såklart på hur hög din bil är, jag har en höjd pickup, jag kan krypa under utan att göra något.
Ja, det finns ju skräckexempel med att behöva lyfta ur motorn för att byta lampa t ex.
Nej, men en anledning till att jag skiter i att göra en del saker är att jag avskyr att ligga och kravla under bilen. Olja brukar dock vara tillräckligt lätt att komma åt och inte kräva en massa arbete (och kan även lösas med en billig oljesug om man vill)
Man kommer extremt långt med youtube. Autodoc har t.ex filmer om nästan allt de säljer känns det som, och om inte de har en film så finns det alltid någon hemmamekare som har en. Bromsskivor och belägg är så generiskt att har man gjort det en gång/sett en film, så är det sällan någon överraskning förutom fastrostade bultar (slagskruvdragare och tigerhylsor är mina guldklimpar i garaget). Just skivor+belägg är nog en av de saker som det är bäst pay-off på. Enkelt arbete som jag upplever brukar vara skitdyrt på verkstad med rejäla marginaler på materialet,.
Väldigt sällan i rimligt enkla jobb för hemmameken, förutom att en del bultar helt plötsligt kan vara av dimension som man typiskt inte har i sin hylsnyckelsats och liknande saker där man undrar hur ingenjören tänkte när den valde en 26mm. Just oljepluggar kan vara special med invändig fyrkant eller liknande.
Nej, domkraft och pallbock räcker, men det är givetvis smidigare med grop/lyft.
Ja, det skiljer en del, tyskar anses allmänt bökiga, japaner och amerikanare enklare. Det går utmärkt att jobba med nyare bilar också. Tex bromsar är inga större skillnad på konstruktion idag jämfört med för 30 år sen, är elektrisk p-broms som gör det lite bökigare. Bytte tex bromsbelägg på vår elbil av 2020 års modell förra året. Såg likadant som på min första bil, en 9000. 87:a.
Oljebyte och filter är inte heller någon skillnad på nya bilar.
Det mekaniska i form av lager, fjädring, länkarmar mm är också samma.
Ja, men kolla flera filmer, och titta igenom dem flera ggr (innan man börjar) så du vet att det är rätt bil, och rätt reparation som visas samt att du har rätt verktyg
Väldigt sällan. Har fått bygga några verktyg ibland.
Jag tillhör dem som gör i princip allt själv, så jag har byggt på mig en rätt bra uppsättning verktyg, och har numera en lyft också, men har bytt både kamrem och kopplingar på uppfarten
Det finns fler perspektiv på frågan. Jag har inte precis något intresse men det är nyttigt att prova nya saker. Har man suttit och duttat med datorn hela dagen kan det vara nyttigt att pilla med bilen lite som omväxling. Man lär sig också en hel del när man provar något nytt. Att det första gången inte blir särskilt effektivt är en realitet. Det är när man har koll och gör rätt från början som det kan bli ekonomiskt vettig grej.
Min främsta begränsning på senare år har handlat om barnen. Det har inte riktigt funkat att lägga mycket tid på olika egna aktiviteter, oavsett om det handlat om roliga saker eller mer praktiska grejer. När barnen blir äldre blir allt sådant enklare. Jag menar då att de inte behöver passas hela tiden och att det inte blir en belastning för den andra föräldern att ta hand om dem själv i några timmar.
En annan begränsning som jag inte kommer att bli av med handlar om fysisk plats. Jag bor i radhus och har ingen egen yta där jag kan meka med bilen. Den står parkerad i ett garage där det är rätt mörkt. Det finns iofs el där så att koppla in någon bygglampa eller liknande kunde vara möjligt. Huvudalternativet är dock att meka med bilen utomhus. Det betyder att jag behöver bli klar med bilen samma dag som jag påbörjar arbetet. Det får inte bli så att jag behöver åka till Biltema (med buss) och komma tillbaka för att köpa någon extra mutter. Om jag skulle ha bilen stående på den allmänna ytan över natten skulle det skapa betydande missnöje.
Jag funderar också över hur knepiga franska bilar är att meka med, Renault till exempel. Volvo är säkert ett bra alternativ men jag uppfattar den också som en bil som ofta är lite dyrare än nödvändigt. Det vore i min värld önskvärt att hitta en bil “utan prispremie” om det är möjligt, alltså i klartext en bil som är bättre än sitt rykte.
Det är inte så komplicerat att meka med många grejer själv, även på nyare bilar så länge man har lite fallenhet för det. Jag är inte intresserad av att meka men ganska snål så jag har hitintills på min bil gjort:
Byte ok, skivor, belägg
Justerat handbroms
Bytt xenonlampor (demontera hela fronten)
Bytt motor
Det jag inte har gjort är:
Byte kondensator till AC
Byta AC sensor som krävde tömning av systemet.
Jag kommer byta drivknut och hjullager inom kort samt byta vätskor. Motorbytet sparade jag runda slängar 15000 på och lärde mig massor