Bilar är nästan enbart bara utgifter å värdeminskning utom speciella som stiger i värde å bilar som används för sin inkomst…
Är man intresserad att minimera sina bilkostnader så sköter man själv underhåll samt reparationer… Äldre bilar har oftast haft sin värdminskning så inköpspriset är en bråkdel av nypriset…
Har man inte utrymme eller tillgång att kunna meka så finns alltid okq8 som har gör de själv hallar… Förr kunde man både hyra verktyg samt köpa reservdelar där…
Jag kommer ihåg min fulfix på kompressorn på Volvo S70. Efter typ 20 år så slits kopplingen ner vilket gör att ACn inte kör. Man kan byta koppling vilket är dyrt och väldigt omständigt och knappast lönt på min 2000kr bil. Lösningen var att sätta ett buntband( eller vad som helst) på kopplingen så den fick kontakt igen. Detta höll i flera år på min tills jag sålde den.
https://www.matthewsvolvosite.com/2000-s70-question-about-ac-compressor-shim-fix/
Det är just det här med fallenheten som är jättesvårt att avgöra på förhand.
Jag skulle beskriva mig som normalhändig och har gjort en hel del jobb hemma. Beroende på ambitionsnivå och potentiell svårighetsgrad har jag däremot ofta tagit hjälp av mer mekkunniga hemmafixare. Väldigt tacksam för detta då det enligt min erfarenhet är väldigt ofta saker som teoretiskt borde vara lättutförda strular till sig i verkligheten. Delar rostar fast, går sönder undertiden så följdproblem uppstår, är allmänt oåtkomliga eller kräver smarta hemmalösningar. I de lägena är det guld att vara flera som hjälps åt. Kan säga att jag mer än en gång hade blivit helt strandad utan denna hjälp och då är det nog igen större höjdare att stå där med halva fronten nedmonterad och bilen långt ifrån körbart skick.
Kontentan: Jag rekommenderar inte hemmamek till andra än de verkligt händiga. Alternativt att sådana finns att tillgå inom umgängeskretsen.
Jag har valt att göra det jag är bra på – att tjäna pengar.
Det enda jag själv gör på mina bilar är att fylla på med spolarvätska och byta torkarna. Tro det eller ej, jag har upptäckt att verkstäder tar betalt för att byta ut torkarna, men att det är de gamla som sitter på bilen när jag kommer hem och kollar.
Domkraft, två pallbockar, gammal målarhink eller liknande (med tätslutande lock) med lagom höjd, rätt storlek på nyckel för att få bort pluggen, ny packning till pluggen (10-pack typ $2 från Aliexpress) och en kartongbit modell större så kan man göra det på vilken asfaltsplätt som helst när vädret tillåter. Byta filter beror på hur mycket man kör, men trevligt med en passande ”hylsa” även till det så man slipper kämpa med det om det sitter som berget. Även där är Aliexpress din vän. Tratt till att fylla på oljan med gör du av en gammal PET-flaska.
För enkla grejer ja, ska du byta kamrem eller koppling är det trevligt med en manual från Haynes som komplement.
Brorsan bytte växellåda i sin Mitsubishi från sent 00-tal häromåret… ett himla jobb och han fick låna en motorlyft och fick lite hjälp av en kompis med det tyngsta men det gick ju. Han höll till utomhus på sin vanliga parkering (ovanpå ett större parkeringshus). Har man inte så mycket pengar så får man lägga tid istället.
På 90-talet havererade motorn i familjens Ford Granada, farsan lyfte då av topplocket och lade det i en barnvagn för att ta det till en verkstad som kunde renovera det. Minns inte exakt vad felet var dock men gör-det-själv-andan finns i släkten.
Även en härlig känsla när man lyckats med något nytt under knappa förhållanden, typ byta koppling på parkeringsplatsen.
Och på temat då för @Anonym så finns det en kanal på youtube som bara har filmer på kopplingsbyte på parkeringsplats. https://www.youtube.com/@WMCS/videos.
Jag plockade bort en liten bricka för att få tillbaka kopplingen inom spec. Det fixet hade jag glömt bort
Vissa argumenterat med att det inte är värt tiden. Så kan man resonera. Men man lär sig också mycket. Även om man kanske inte har direkt nytta av bilmeck i andra sammnahang så bygger det upp självförtroendet att kunna laga saker, verktyg mm, t ex underhålla huset. Ska man ta in hantverkare för varenda liten grej blir det väldigt dyrt i slutändan. Jag är ganska säker på att bilmeckandet har gjort mig mer händig i andra områden.
Beroende på bil kan du även suga ut gammal olja med en pump (via hålet för oljestickan). Upplever att jag får ut mer olja medelst pump än genom dränering. Denna har jag använt för oljebyte på min Peugeot 508.
När jag var ung och fattig låg jag ute på parkeringen och bytte bromsbackar i snålblåst och duggregn. Nu som gammal och kapitalstark njuter jag av att lämna in bilen för allt.
Detta var ett mycket bra tips som kom upp i den här tråden. Jag är rätt okunnig om bilar men detta är helt klart något som jag skulle kunna hantera utan problem.
Och ett litet inskick från trädkramaren: Du har säkert redan koll, men vid eget oljebyte är det viktigt att du samlar in den begagnade spilloljan och lämnar in som farligt avfall på ÅVC. Den får inte hamna i nån golvbrunn eller så.
Ja, en av poängerna med bil är ju att kunna besöka ÅVC på ett enkelt sätt. Det är bökigt annars.
Jag minns när morfar grävde en grop ute i skogen och där hamnade spilloljan.
Det var samtidigt som vi småungar hade klistermärken med “Håll naturen ren” på skolväskorna.
Också ett plus med att köra in på OK och göra oljebytet i hallen, man blir av med spilloljan direkt hos dom.
Jag har svårt att njuta när jag får betala överpriser för enkla jobb. Även om jag har råd. Det blir lite av en principsak.
Det är just fördelen med att vara bra på att tjäna pengar.
Jag tycker själv att jag får mina bilar fixade till rimliga priser. Till de äldre bilarna köper jag själv reservdelar och jag har hittat en verkstad där de inte har något emot att jag tar med några av delarna själv.
Man kan “tjäna” advokatlön på att fixa bilen själv om man slår ut det per timma.