Kurs i att meka med bil,

Vet någon om det finns ställen med grundläggande kurs i att serva bilen och enkla mekuppgifter, tänk studieförbund eller motsvarande cykelkök?

2 gillningar

Vuxenutbildning kanske.

Vanlig service finns nästan alltid på Youtube om du inte har en allt för ovanlig bil. Sen är det ju ungefär samma sak oavsett bil, även om nya bilar börjar skilja sig lite åt.

Du kan ju även köpa en Haynes-manual till din bil.

Komvux har mekutbildningar.

Gå med i bilkåren kanske?

Bilkåren

1 gillning

Finns massor med bra instruktionsvideos på youtube som många är riktigt bra på att förklara.

Lite svårt utan en definition på “enkla”…
På dagens bilar kan du ju inte göra något utan att ha tillgång till dator och speciella program som bara märkesverkstäder har tillgång till… :slight_smile:

Köp en äldre volvo eller vw och bestäm dig för att lösa allt själv.
Köp en haynes manual och kolla youtube, en Obd-läsare kan vara bra och för att kolla felkoder.
Sen finns det mindre verkstäder som kanske kan ta in en gratis praktikant.

Fast det där stämmer inte, och har varit en myt i 30 år nu (men du kanske var ironisk, blev lite osäker på smilyn…)

Oavsett så här är några exempel:

Jag har nyss på våran elbil (2020) bytt 12V batteri (5 minuter) samt bromsbeläggen fram (20 minuter).

På Camaron som är en 2018 har jag bytt olja i motorn, oljefilter, luftfilter, kupefilter, olja i bakaxeln, bromsvätska samt servat bromsarna.

Vår andra bruksbil är en 2011 Ford (även då sas det att man inte kunde skruva själv i dagens bilar), gjort all service och reparationer på den själv sen jag köpte den för 10 år sen, inklusive kamremsbyte, byte av olja i DSG-lådan (HELT omöjligt enligt många att göra själv) montering av dragkrok och inkoppling av el till släpvagnskonttakten (canbuss-system)

Men ibland kan det behövas en dator för vissa jobb, det är sant, och även svårt att uppdatera mjukvaran själv.

Men mycket av det som slits på bilar är i princip samma som det alltid varit, dvs bromsar, styrleder, hjullager mm, och det behövs ingen dator för att byta ett hjullager.

Med en OBD2-läsare för några hundralappar så kan man själv läsa och släcka felkoder, vilket underlättar väldigt mot förr när man själv fick lista ut vad som var fel

Tips till TS är att skaffa en vettig verktygslåda, biltemas stora för ca 2000 kommer man långt med, samt en garagedomkraft, och sen är det bara att förkovra sig i Youtubeklipp.

6 gillningar

Bilkåren och komvux verkar inte ha kurser för att lära sig “det lätta” en kan göra på bilen. Här finns en nisch för den som vill sälja sin kunskap!

Youtube och manualer vill jag gärna använda men jag kommer inte våga prova ändå förrän det finns någon bredvid som kan rädda upp situationen när jag gör något misstag.

1 gillning

Ingen du känner som mekar bil?

En riktigt bra resurs är Facebookgrupper. Har sett grupper för BMW, Saab och Volvo där man kan fråga vad som helst och få bra svar.

Det är alltid lite nervöst att ge sig på nya reparationer men tar man det bara lugnt och metodiskt och tar lite hjälp av youtube och manualer så är det oftast ingen raketforskning.
Det som kan ställa till det lite är när saker är rostiga, typ som att dra sönder luftningsnippeln på bromsoket. Då blir saker lite mer omfattande än man tänkt sig.

Jag har bara gett mig på lite mer avancerade reparationer på äldre bilar såsom kamremsbyte och byte av topplockspackning.
Ett bra OBD-instrument är alltid en god start, typ iCarsoft PRO för runt 2000:- beroende på hur många olika bilmodeller den klarar.

För 30 år sen fanns det inte speciellt många bilar som hade avancerade can-bussar och OBD2.
Men ja, jag var ironiskt med en viss underton av nyfikenhet på vad TS hade för ambitionsnivå.

Jag har slutat att mecka, min far var expert och gjorde allt själv, men han har tröttnat. Även om det mesta går att lösa så behöver man ju vara lite It-tekniker idag, tom värmepumpar idag har ju internet och kollar elbörsen. Är du VVS/Kyl kan du ju fixa detta också, men en viss skillnad från när en annan var ung

Jo, vissa grejer kan man behöva lite mer it-vana med. Som exempel är jag rätt värdelös på att hålla på och skruva förgasare på gamla hojar, men med modernare teknik på nya hojar där man själv kan läsa av lambda-värdet, sen gå in och ställa in insprutning vid olika varvtal via sin laptop, ställa tändning osv ger nya möjligheter för hemmameckaren.

Och som jag nämnde, 90% av det som görs är fortfarande slitdelar, och de ser likadana ut som för 30 år sen, och byts på samma sätt.

Bästa sättet att lära sig meka (enligt min högst personliga erfarenhet):

1. Köp valfri dyr bil
  2. Ge dig ut och kör på motorbana
  3. Få punktering och plantera bilen i armco-räcket
  4. Lyssna in när försäkringsbolaget fullt förståeligt nekar reparation och ersättning
  5. Gör egen skadebedömning med hjälp av reservdelsprogrammet
  6. Beställ hem 1388 olika artiklar som behövs för reparationen och därmed bli fattig(are)
  7. Reparera bilen själv till ackompanjemang av blod, svett och tårar (bokstavligen)

Kan du inte meka efter den kursen så ska jag hjälpa dig. :wink:

3 gillningar

Är det någon som vet vilket OBD2-verktyg som är det billigaste som kan ställa p-bromsen i serviceläge (Volvo XC60)?

Jag har lärt mig det mesta via youtube, bästa kursmaterielet som finns, gratis dessutom om man orkar med reklam var 5:e minut.

Bra kanaler:

• mackans garage
  • Björklunds garage (långa filmer, långa utläggningar om saker och ting)
  • Stefan Bergman

Mest volvo i ovan kanaler men det mesta är sig likt i de flesta bilar.

Annars bara googla “bilmodell” + “vad vill du göra”.

Krångliga saker som kräver dyra specialverktyg t.ex. pressverktyg eller en väldig styrka väljer jag att lämna in. Vill inte förstöra bilen eller mig själv.

Handlar uteslutande verktyg på Biltema, inte alltid billigast men de finns nära och har stort sortiment.

/

1 gillning

+1 och betala för youtube premium, det är väl spenderade pengar, de reparationer av bilar och annat i hemmet som jag lärt mig via youtube och därmed sparat att anlita någon överstiger vida kostnaden, lätt den mest värdefulla streamingtjänsten jag betalar för. :wink:

Vi har inga prenumerationer hemma och är ganska nöjd med det. Dock har youtube börjat irritera mig med att reklam kommer allt oftare och är allt längre (2x25 sekunder som inte går att trycka bort), samt att det ofta är helt irrelevant givet kategorin. När vår 3-åring kollar greta gris kan det komma en 10-minuters reklamsnutt från något klädbolag eller bilförsäljare. Har egentligen inget emot reklam till gratis tv som t.ex Viafree, men alltför täta avbrott är jag allergisk mot, speciellt om man vill spola lite i en 20-minuters film och för varje gång man spolar fram avbryts man av en reklamsnutt innan man kan se om man hamnat på rätt ställe. Tröttsamt, men antagligen så de vill ha det för att så många som möjligt ska skaffa premium.

Jag har lärt mig mycket via Youtube och Haynes för bil, men skulle gärna vilja gå en kurs för MC-mek faktiskt. Har haft svårt att hitta det med. Enda jag hittat är kurs för att reparera båtmotorer, men verkar vara lite mer “reglerat” med cerfikat, vilket inte spelar någon roll.