Hej!
Ni som giller göra det själva med bil vilket forum är bäst att fråga om hjälp i?
Finns det något bra forum likt rikatilsmman eller byggahus fast för biler?
Hej!
Ni som giller göra det själva med bil vilket forum är bäst att fråga om hjälp i?
Finns det något bra forum likt rikatilsmman eller byggahus fast för biler?
Garaget?
Inlägget måste innehålla minst tio tecken.
Vilken bil gäller det?
Renault Grand Scenic 1.6 dci 2014.
Försöker hitta en vettig motorvärmare men finns bara kontaktvärmare som sitter utanpå.
Finns det nån frostplugg på blocket så kanske det finns nån universal historia som passar? Har du kollat med nån återförsäljare?
Vet inte om det finns frysplugg
men snackade med defa förre året och dom har inget annet än kontaktvärmare som jag inte riktigt vet om är värt pengarna
Kanske nån slangvärmare då? Tror man kopplar på dom nånstans på kylarslang. Så värmer den och pumpar runt glykolen. Dålig koll då jag aldrig haft nåt liknande. Bortskämd med dieselvärmare i många år.
Jag sökte på mitt bilmärke på Facebook och gick med i ett par facebookgrupper som dök upp. Det fanns flera personer där som i likhet med här gladeligen delade med sig av kloka tips. Det var dock ganska basic frågor jag ställde, men tror absolut att kompetensen finns för lite mer avancerade frågor, eller möjlighet att hänvisas vidare.
En motorvärmare för blocket skall det rimligen finnas förberedelse för. Dvs följande…
OM motorn inte är förberedd för detta skulle jag (möjligen) anse att det kan vara ok på en verkstad som gjort det många gånger och vet hur man gör och ger garanti. Mycket tveksam övning dock. Jag skulle låta bli.
Att göra som motorkonstruktören tänkt sig är nog det du bör satsa på. Om det ligger en bra termisk kontaktpasta mellan värmaren och blocket bör kontaktvärmaren kunna fungera OK.
Även slangmoterade värmare är typiskt modellspecifika. Såg ingen till din bil.
Har samma motor till min Kango. Kontaktvärmare fungerar utmärkt. Blir mer och mer vanligt på nyare bilar.
Perfekt ju - tack ![]()
Jag lyfter den här gamla tråden eftersom jag själv har betunnit mig i samma situation. Just att jag har frågor om ett speciellt bilmärke eller en speciell bilmodell.
De stora forumena är ju till bra hjälp. Syftar då i första hand på FLASHBACK som är klart bäst. Där finns medlemmar som i princip har ägt allt som rullar på svenska vägar. Alt är GARAGET som redan nämnts i den här tråden. Sveriges största bil- och motortidning VI BILÄGARE har haft ett forum som i princip är stendött idag. Så därför är det enda vettiga alternativet att söka på resp bilmärke. När det gäller de största bilmärkena är besöksfrekven hyfsat bra typ för VOLVO och SAAB. Men det finns ett litet problem idag och det är att nyare bilar med all elektronik, datorer mm är inget som gemene man ger sig på att mekka och skruva på, tyvärr.
Även om jag är mycket “FACEBOOK-kritisk” så måste jag tyvärr framhålla att där finns väldigt många grupper som är klart intressanta.
Själv söker jag en gammal Mercedes-Benz W124 (E-klass) från sent 1980-tal fram till mitten av 1990-talet men även det går otroligt segt.