Har en BMW 530 (Veteranbil, V8 och manuell låda), från början på 90-talet som jag planerar att sälja. Tyvärr finns det en del som behöver åtgärdas på bilen som tex lite rost här och där, en del inredningsdetaljer som behöver åtgärdas/ bytas, motorn behöver servas osv - allt detta drar så klart ner värdet på bilen. Dessutom är bilen avställd och behöver servas och eventuellt repareras innan den kan köras härifrån alt om köparen hämtar med kärra.
Finns det någon som vet var och hur jag tar reda på vad bilen är värd? Har sökt på nätet men blir inte så mycket klokare då denna typ av bil och modell varierar väldigt mycket i pris, allt från 15-20000 kr för det värsta exemplen upp till 150 -200 000 kr för de finaste. En variant är såklart att låta entusiasterna buda men vill ändå ha ett hum om värdet så att jag inte släpper den för billigt.
Skulle säga att du borde leta efter ett entusiast forum där du kan få fram rätt prisnivåer. De som inte är insatta i bilen/marknade kommer ge skambud för att täcka sin egen risk i affären.
Ja, autopower-forumet är väl en ide. Där hänger en hel del folk som har koll på framförall äldre BMW. Men kan vara så att det dött endel på senaste tid.
Kul bil förövrigt… typiskt något jag skulle kunna vara intresserad av i framtiden. Men just nu finns varken tid eller pengar till entusiastbil
Man ser ibland fina värdefulla äldre bilar som bjuds ut FÖR billigt. Då ringer någon väldigt snabbt och köper bilen kanske helt osedd.
Man får en känsla av att vissa bevakar Blocket varje timme. Flera fynd jag sett där var sålda till < halva vettiga priset efter max nån halv dag.
Googla bilen ordentligt.
Kolla gärna priset på delar på Bildelsbasen.se .
OM delarna är dyra kan det bero på att många vill ha dom pga att biltypen är eftertraktad.
ÄR det en eftertraktad biltyp kan bra större delar vara riktigt dyra och svåra att hitta.
Service, smågrejer som bromsar, Bussningar och fjädringsdelar och nån sensor etc är inte något att svettas över. Sänker inte mer än rimligt om det är en eftertraktad biltyp.
Jag tror att din bil kan vara en sådan. Rost är det många som inte gillar att jobba med så det sänker nog värdet.
Testa att sätta in en annons med väl tilltaget pris med ärlig beskrivning föreslår jag. Sätt in en ny efter ett par veckor med lägre pris om du inte får napp. Sänk 20% varje omgång
Sådan BMW är säkert efterfrågad, trots fel. Priserna kan variera ortroligt mycket pga skicket: förmodligen dyraste har få ägare, låga mil osv. Bra, billiga bilar går snabbt, bilar som behöver reparationer kan vara till salu länge, beroende vad är felet. Rost kan vara dyrt att reparera om man kan inte laga den själv.
Jag har letat efter begagnad, billig bil (inte hobbybil, pris 20-30 tusen kronor) för några månader, och har frågat ca en dussin bilar, alla annonser har varit max 24 timmar gamla (en var halv timme gammal). Jag har inte kunnat prata en enda gängen om själva bilen, ca 75% svarar inte alls, och resterande tre har sagt att bilen är redan reserverat. Bästa annons var en Peugeot Kombi, annonsen hade varit ute halv timme - och bilen var redan reserverat.
Det var helt annan sak när jag letade efter en bättre begagnat sommarbil (användbar ca 25 år gammal bil som är välskött) ca tio år sedan. Då man kom åtminstone i kontakt för nästan alla säljare, och jag fick provköra flera bilar före jag hittade den rätta exempel.
Min erfarenhet är att om bilen är osåld efter 24 timmar är det något fel. Och jag letar nu efter någon som kan svetsa den gamla bilen, att leta efter en är för stressigt…