Ska sälja bil för första gången och tänker lite vilka alternativ som finns o för o nackdelar.
Det är en Passat 2018 så priset ser ut att ligga runt 210-220k, komiskt nog samma pris som jag köpte den för ett par år sedan.
Är de smidigt att sälja på blocket? Vet att man inte ska ta banköverföring men går det ens att swisha eller ta emot swish på över 200k? Behöver jag något kontrakt eller räcker det att ta emot pengarna och ge över nycklarna?
Eller ska man titta på bilhandlare? Vilka är ens att rekommendera? Vilka marginaler har det?
Står man ut med alla stollar så kanske… jag kör kvd.se för alla bilar, då får man marknadspris (auktion) och de hanterar alla stollar mot en liten betalning. Inbillar mig att man i slutändan får igen det de tar i avgift i högre försäljningspris då det även är tryggare för köparen (kvd testar alla bilar och är brutalt ärliga om alla fel de hittar)
Bilhandlare vill tjäna på affären och är inte villiga att ta några risker, så där får man sämst betalt av alla tre alternativ (privat, auktion, handlare)
Sälj privat via tex Blocket. Jag sålde nyligen en närståendes bil. Bilhandlare bjöd uselt. Gjorde upp affär efter 30 minuter på Blocket. Jag la priset lite lägre än vad jag skulle kunnat pressa upp den till men jag prioriterade en snabb affär. Ändå 20.000 högre än vad bilhandlare ville betala
Har så mycket stories i min bekantskapskrets så nej, det är inte alltid enkelt att sålla…, roligast var nog tanten som efter ett halvår hörde av sig och sa att servicelampan precis tändes, så nu skulle minsann den som sålde bilen fixa det!
Helt glömt KVD! Det är ju faktiskt ingen dum tanke, lär få ganska bra fast pris eller chansar man med budgivning men de borde väl också ge bättre pris än bilhandlare.
Nu skriver ju TS uttryckligen att de är första gången.
Jag har sålt, eller försökt sälja, bil i TS prisklass via Blocket tre gånger innan jag gick över i tjänstebilsträsket. Det går men kan ta lite energi. Folk har en förmåga att vara riktigt korkade.
Bil 1: svart tysk bil med feta fälgar. Ett helvete. Inte en enda vettig spekulant. Personen som köpte den hörde av sig ett halvår senare av försökte kräva mig på pengar för att fälgarna blivit stulna. För det var mitt fel att han inte hade låsbultar på bilen.
Bil 2: svennebanankombi med noll sex appeal. Enkelt. Smidig affär med vanlig människa. Trodde jag. Ett år (!) kom köparen tillbaka och ville häva köpet eftersom han hade problem med den avtagbara dragkroken som han förmodligen borde underhållet bättre, den hade kärvat fast.
Bil 3: tysk premiumbil, fick ett tjugotal sistaprisbrorsor innan jag gav upp och sålde till viköperdinbil.se för uppskattningsvis 5000:- lägre pris. Lätt värt.
Pga risken att få massa extrajobb/huvudvärk pga jobbiga köpare som ska reklamera i efterhand skulle jag personligen aldrig sälja privat, tex över Blocket. Kan varmt rekommendera Riddermark bil som jag tycker betalat bra och inte minst genomfört sjukt smidig affär (de t.o.m. hämtar bilen).
Kolla med både riddermarks och viköperdinbil.se. Snabbt och enkelt att få en första prisuppskattning. Kom ihåg att de bilar som du ser ute på Blocket inte är sålda än.
Man väljer reservationspris själv, så det är ingen större chansning att lägga ut på auktion. Har “benchmarkat” dom två gånger genom att fråga vad jag skulle få betalt för bilarna som inbyte hos bilhandlare. Slutade nästa 20k+ även efter avgiften bägge gånger så jag är “såld” på deras tjänst.
Dock tar de ut ungefär 14k i provision vid auktion, frågan om KVD kan ge ett bättre pris direkt då. Men ser att de inte finns en enda bensinare ute för denna typ så tänker de kan ge en fördel vid auktion.
Jag brukar göra så här när jag säljer bilar. Det ska inte finnas anledning för spekulanter att fråga något. All information ska finnas i annonsen.
Reg. nr.
Bilens historik.
Service historik.
Bra bilder exteriört och interiört.
Mönsterdjup på däck. Bilder på vinterhjulen.
Ärlig med kända fel och skavanker.
Om köparen vill testa bilen hos Bilprovningen så är det ok om han står för kostnaden.
Svarar inte på oseriösa meddelanden
Håller bara bilen mot handpenning
Kollar köparen på social medier när det närmar sig affär.
När affären är uppgjord och bilen bytt ägare är jag stenhård. Jag har varit helt ärlig och säljaren har fått provköra och fått all information. Finns inget att diskutera efter det. Har nästan aldrig hänt att någon klagat eller kontaktat mig i efterhand
Jag har gjort samma men bara för att det inte finns något att diskutera innebär det ju inte att nån knäppgök inte försöker. Jag har också försökt screena köpare genom att kika lite sociala medier och LinkedIn men det har inte hjälpt. En skenbart normalfungerande småbarnsfarsa med statlig anställning och beiga chinos gick fullständigt bananas när han insåg att jag inte tänkte diskutera återköp med honom. Även om det inte gick till handgemäng så hade det varit värt några tusenlappar att slippa handskas med honom, och alla andra spekulanter som skulle kommunicera innan köp.
+1 på den, vissa affärer har blivit knepigare privat, samhället har förändrats rejält där som du säger även till synes vanliga personer inte drar sig för att hota med våld.
När man säljer bilen till bilhandlare får man garanterat handskas med den värsta av skojare, bilhandlare.
Först erbjuder dom ett dåligt pris. Det är ju klart, dom ska rekonditionera bilen, stå för garantier och tjäna pengar på affären. Sen tar dom in bilen på undersökning och hittar allehanda fel som ska dra ned priset ytterligare.
Jag sålde vår andrabil, en Passat i prisklass 200’. Blocket-konsensus på osålda objekt verkade vara 200-220’. Viköperdinbil.se bjöd 195’ osett baserat på mina lämnade uppgifter. Jag ringde upp och gav mitt motbud på 200’ vilket de accepterade med förbehållet att den var i skick som beskrivet.
Körde samma eftermiddag till deras station, lät dem testa i en halvtimme och hade sen 200’ på kontot.
Jag hade säkert fått ut 5-15’ mer på Blocket med mycket möda och stort besvär. Inte värt.
Jag har gjort många bilaffärer, både sålt privat via blocket och direktförsäljning till bilhandlare i olika prisklasser.
Kommer inte sälja bil via Blocket, senaste 2 bilarna har jag hört av mig till några olika stora handlare och tagit den som gett bäst betalt.
Ta in pris från några av de stora som finns i din närhet, brukar gå att göra online (Kamux, Riddermark bil osv). Du kommer säkert få 5-15 tusen mindre än du eventuellt kunde få via Blocket, men det är lätt värt det för det är helt otroligt hur hemskt det blivit med privathandel senaste åren.
Har ingen egen erfarenhet men inte hört något bra om ViKöperDinBil.se, så dessa undviker jag.
Gällande Swish är det max 150 000kr det går att höja till.