Erbjuden allt mellan 30 000 och 53 000 SEK när jag skulle sälja V70

Ville bara passa på och dela med mig en något förvånande upptäckt. I och med att Teslan har kommit så passade vi på att sälja bilen. Efter tips från @Skogstomten så tog jag kontakt med flera aktörer. Det galna var att jag upplevde att vår V70 som var i hyfsat bra skick (allt fungerade, dragkrok, 15 000 mil etc) och därmed borde priserbjudandena vara liknande.

Det första budet jag fick var som inbytesbil både på Skoda (när vi kollade på Enyaqen) och Tesla var 30 000 SEK. Det som var bra med det är att det typ “ankrade” priset. Men efter exakt samma beskrivning så fick vi följande bud:

• Inbyte: 30 000 SEK
  • Riddermarks - 25 000 SEK
  • Kamux - 30 000 SEK
  • Fordonsbolaget - 30 000 SEK
  • Wayke - ville inte ta in den
  • KVD - mellan 50 000 - 60 000 SEK men då skulle de ha 10 % provision och bilen såldes på auktion
  • AutoGroup1 (vikoperdinbil.se) - 54 000 SEK i handen direkt.

Efter hört historier kring egen försäljning på Blocket så gick det bort av energi-skäl.

Min poäng är således att verkligen kolla med flera aktörer då det inte är så ofta jag upplever att det kan skilja nästan dubbla priset på de bud man får.

8 gillningar

@janbolmeson jag tror tyvärr inte man skall lita på KVDs uppskattning. Dessutom är auktion + att de ska ha 10 procent av försäljningspriset så blir deras 60k rätt så missvisande…

Jag tror dock att du får tänka att det skiljer 24k mellan erbjudandena, inte tänka i procent.
Skulle du sälja din nya Tesla redan om 2 månader kommer det ju inte skilja 80 procent mellan buden från olika handlare.

Men när det nu skiljer 24k, så kanske vissa handlare räknar in lite mer fix med din bil, fixa någon lackskada, rekonda den lite mer. de kanske redan har rätt stora lager och därför köper de bara in bilar om de verkligen får en bra deal osv…

Jag sålde min Audi A6 allroad för inte så länge sedan och då skiljde det också cirka 20k mellan buden, men i detta fallet var det 8% skillnad, inte 80 :slight_smile:

1 gillning

Håller med. Det är enormt stor diff mellan olika aktörer.
Jag förstår dock inte helt Kvd. När jag slår in vår bil, som vi ska sälja inom kort, verkar de erbjuda både att man kan sälja direkt till KVD eller via auktion (auktion bedöms ge mer pengar). Bara att sälja direkt till KVD ger en bild av att de ger 20 000 mer än alla andra aktörer, fast ± 10000 kr. Det skulle då som sämst innebära 10 000 mer än alla andra. Låter lite för bra för att vara sant.

Som auktionsförrättare som ger ett estimat kan de ju dra till med vad som helst, de tar ju inte själva på sig att betala det beloppet för din bil.

Jo, fast ex på min bil ser det ut så här. 77 000 är knappt 20 000 över andra bud jag fått. Sockrat bud eller små marginaler?

Jaha! Högre bud i köp direkt. Oj, ja det låter ju bra på riktigt.

Skulle tro att bilhandlarnas marginaler ligger runt 20-25 ksek.

KVD säljer din bil mot provision så där försöker de uppskatta ”marknadsvärdet” medans bilhandlarna räknar ”marknadsvärde” - vinstmarginal = inbytespris.

Sen om bilen har ett lågt pris blir skillnaden procentuellt mycket större.

1 gillning

Ha fick ni bud på 25 000 kr? Sen kränger dem den för 100 000 nästa vecka.

Hade provat blocket. Sjukt smidigt, köparen kommer liksom och hämtar bilen, hemma hos dig. Du måste inte åka någon stans eller eller lägga mer än 10 minuter på annonsen.

3 gillningar

Är det priset från nätet eller åkte du dit och fick priset av en säljare? deras uppskattningstjänst på nätet övervärderar bilarna kraftigt för att få in kunderna till deras säljare, det är sedan säljarna som utvärderar bilen och ger deras egentliga bud. När jag skulle sälja min V70 uppskattade deras hemsida bilen till 57.000 SEK, väl på plats erbjöd de 5.000 SEK, jag sålde den enkelt på blocket för drygt 30.000 SEK.

Viköperdinbil.se har 1,7/5 (med rätta) på Reco.se

1 gillning

Jag fick exakt det som de erbjöd via nätet. :+1:

1 gillning

I en tidigare anställning hade jag ansvar för en större park med leasingbilar, huvudsakligen Volvo V70. Vi sålde av dem på auktion efter tre år som regel. Det var tydliga skillnader i vad bilarna gick för, både i belopp och i procent av inköpspriset. Jag uppfattade det där som att vissa modeller (=viss utrustningsnivå) var särskilt lättsålda och därför drog iväg prismässigt. Andra bilar fick vi tydligt sämre betalt för och ibland sålde vi för rena skambud.

Jag uppfattar att de kostnader som olika aktörer har för att fixa till bilar kan variera mycket. Bilbranschen är precis som byggbranschen ett ställe där det finns mycket svart arbetskraft. Precis som att man kan lägga lägre bud vid byggentreprenader kan man lägga högre bud för att köpa bilar som man sedan fixas upp till låg kostnad. Ska någon med kollektivavtal hålla på och meka med bilen blir läget ett annat. Det ska i ärlighetens namn sägas att allt detta är spekulation men jag är själv övertygad om att sådana här faktorer finns med bilden. Det måste hellre inte vara så att precis det företag som köper in bilarna är något sorts “mygelföretag” utan de kanske gör allting korrekt och skickar bilarna för rekonditionering i typ Litauen.

Har redan fått bud på 12 000kr på blocket. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

bilen borde säljas på någon slags kändisauktion, den stora tillgången är ju att den ägts av Jan Bolmesson. Jag kan se mig köpa den och köra omkring i den och sjunga:

“Everybody’s talking at me. But I can’t hear a word they’re saying. Just driving around in Jan Bolmesson’s car.”

3 gillningar

Hahaha… :joy:

funderade på att sälja på auktion men insåg att jag hade tyckt att de var super-skämmigt. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

:upside_down_face: :sweat_smile:

Ouch…. Jag funderade faktiskt på att sälja i forumet. Men insåg att det var lite problematiskt tyvärr. Särskilt eftersom jag hade känt ett större ansvar gentemot köparen. :relieved:

1 gillning