Bästa sättet att sälja bilen på?

Hej!

Jag skall säga min Volvo V90 2017 (D4) och undrar helt enkelt var och hur jag bör göra det.

Jag äger bilen utan lån.

Jag har redan privatleasat nästa bil, så inbyte är inte (längre) relevant.

Blocket går bort för mig, vill inte hantera all administration själv.

Tack på förhand!

Henrik

Hej!
Jag har sålt mina senaste två bilar via en bilförmedling. Riktigt smidigt och enkelt. Du går dit, säljaren frågar ang bilen. Allt du kan uppvisa om den, vad du Hade tänkt dig, ni gemensamt skriver ett kontrakt osv… Sen ansvarar bilförmedlingen för försäljningen. Han ringer dig när bilen är såld. Sålde mina två bilar via ett och samma företag under 3 veckor.
Dem burkar oftast ta någon % eller en fast summa mellan 5-20 tusen beroende på bil/prisklass.

1 gillning

Ni som har sålt bilen via bilförmedlare, har ni kollat upp vad de sålts vidare för och räknat på mellanskillnaden?

Har sålt via Kvarndammen, det var väldigt smidigt.

3 gillningar

Bilförmedlare(pratar om min erfarenhet) ni bestämmer ett pris du vill sälja bilen för och gör upp en kontrakt (dvs det är mer för företaget att dem har den informationen om vad som sagts och pris för bilen och hur mycket betalt företaget ska ha, en sammanställning på allt )

Du har redan en fast kostnad innan bilen har sålts för just det bilförmedlaren tar. Resten får du.
Sen gäller det att gå till en bilförmedlare som man litar på. Jag är nöjd med företaget jag har varit hos.

Jag som heller inte orkar krångla med ”sista pris kompisar” på Blocket kollade nyligen med ”viköperdinbil.se”. Det var snabbt och smidigt att få ett prisförslag, och om det känns intressant behöver man inte göra något mer än att åka dit för en snabb koll.
Jag sålde nyligen en bil i 150 000:- klassen till dem. Första kontakten kl 14:30, bilen kollad och såld 16:45 samma dag. De stod fast vid sitt bud.
Pris vid privatförsäljning hade troligen kunnat bli 10 000:- högre men jag har varken tid eller lust…
Ingen kommer ringa mig om en månad och gnälla över något fel heller.

Det finns ju liknande tjänster via t ex cardrop, Wayke, Riddermarks, KVD m fl. Lätt att jämföra.

1 gillning

I dessa tider av begagnatbrist kan man ju åka förbi de lokala märkeshandlaren själv också och förhandla. Tips: ta inte första budet.

Jag hade rekommenderat viköperdinbil.se.När jag sålde min kollade jag med kamux,riddermark och några andra.Viköperdinbil gav bäst pris och va väldigt smidiga i affären.

Bilförmedling. Supersmidigt. Slipp ansvaret för köpargnäll senare. Har sålt två bilar via samma förmedling. Första gången jämförde jag med vad bilhandlaren erbjöd som inbyte. Skillnaden var ca 20% så andra gången gick jag direkt till förmedlingen utan att tveka.

1 gillning

Tack för ditt svar. Jag har tänkt samma som dig, värt lite pengar för bekvämligheten och snabba ryck.

Vad fick dig att välja just viköperdinbil.se vs de andra du nämner? Gjorde du någon jämförelse?

Viköperdinbil är en inköpsfront för Auto1 som är en av Europas största bilförmedlare. De har mängder av olika varumärken ovanpå en och samma “plattform”, så exakt var bilarna tar vägen vet man inte (och det behöver man ju faktiskt imte veta heller). Sen om de har bra priser vet jag inte. När jag jobbade på KVD så brukade man få mer betalt om man sålde på auktion via KVD. Men just nu är marknaden upp och ner så jag har inte koll längre. Både Viköperidnbil och KVD brukar ge det bästa priset i en normal marknad där svenska begbilar går på export till Tyskland eller östeuropa (beroende på objekt). De är riktigt bra på den sortens affärer.

Jag hade i alla fall kollat med KVD och då jämfört både deras uppskattade auktionspris med fastpriset. Kolla speciellt på var KVD vill sätta reservationspriset på auktion, för det är troligen på en nivå som de är väldigt säkra att bilen kommer nå. Men det innebär att det är något lägre än vad bilen egentligen är värd eftersom KVD vill undvika att behöva mäkla affären manuellt.

Jag skulle generellt sett inte rekommendera omauktion ifall auktionen slutar under reservationspris. De allra flesta objekt går för samma eller lägre på omauktion. Så anledningen för dig som säljare att försöka sätta ett högre reservationspris är att du kan dra dig ut affären om auktionen slutar lågt. Å andra sidan, om du blir erbjuden ett reservationspris som du är nöjd med så är det ju bara att köra på! :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag sålde min bil för ett par veckor sedan, valde Kamux då deras erbjudande var 5000 SEK högre än Viköperdinbil. Gick väldigt smidigt då de kom och hämtade bilen hemma hos mig.

Har gjort det genom blocket (mycket energi och tid), viköperdinbil.se (dåligt betalt) och Riddermark.
Riddermark var hur bra som helst, så stor rek på den. Snabbt, enkelt och bra betalt!

1 gillning

Jag lät Riddermarks och Kamix ge prisförslag. Kollade även snabbt med KVD.
Samtliga låg i nästan exakt samma härad förutom KVD som värderade bilen 12000 lägre men viköperdinbil fanns nära och kunde göra en visuell kontroll samma dag. Jag förväntade mig att det pris jag fått online skulle vara ett lockpris men de stod fast vid det. Smidigt och seriöst.

1 gillning

Sålde för ett år sedan vår bil via kvd. Vi blev nöjda. Skönt att slippa trasslandet med potentiella köpare på Blocket. Fick nog bättre betalt också då jag är en ganska dålig försäljare.

1 gillning

Sålde nyss min bil via KVD.se riktigt smidigt måste jag säga.
Kollade runt med några handlare men KVD var de som bjöd mest på min bil. Fyllde i mina uppgifter på hemsidan och ett par timmar senare ringde en säljare upp mig. Fick möjlighet att sälja bilen direkt till dom eller via auktion och att dom då tog provision på försäljningen. Jag tycke att deras bud va så pass bra att jag sålde den direkt till dom. Fick även prutat med mig att dom skulle hämta bilen hemma hos mig vilket dom annars skulle ta en tusenlapp för.
Ser nu att dom har lagt ut den för 8000 kr mer än vad jag sålde den till dom. Så tror inte att jag hade fått mer för den om jag la ut den själv på blocket, jag hade åtminstone fått mer huvudvärk om jag hade gjort det.

1 gillning

Kanske mycket begärt, men finns det statistik på vad bilförmedlarna betalar för olika modeller, eller någon som klurat ut deras räknesnurra?

Det finns så otroligt många bilmodeller och de exakta prismodellerna som varje handlare har är värda otroligt mycket pengar. Bilpriser.se har en seriös prismodell i botten (som även används av bilhandlare) så om du känner till regnumret skulle jag rekommendera att kika där. Samtliga prismodeller som du hittar på nätet kommer ha justeringstal för att modifiera värdena åt ena eller andra hållet. Justeringarna modifieras också kontinuerligt baserst på hur marknaden utvecklar sig. Men inte ens KVD använder enbart sin modell. De har en hel avdelning som värderar objekten manuellt. Bilvärdering är klurigt, speciellt när du ska ner under 10000 kr i noggrannhet.

Car.info har också hyfsad prismodell men jag tror att de är sämre på att ta med prutmån.

1 gillning

Då gjorde du en bra affär! Det är otroligt svårt för bilhandlarna att få in objekt nu så marginalerna är uppenbarligen pressade. Normalt räknar bilhandlare med åtminstone 15-30t i spread mellan köp och sälj för att det ens ska vara värt affären.

Tack alla för bra och användbara tips och input! En relaterad fråga:

Det är nu dags för service på volvon (igen!), och har från Bilia fått ett prisförslag på 5800kr. Är det lönt att göra det innan man lägger ut bilen till försäljning? Eller skall man strunta i det och låta det bli nästa ägares problem?

1 gillning