Byta in bil - hur tänka

Överväger byta in min V60 årsmodell -19 mot en elbil av nyare år och med färre mil. Och såklart lägga på en hyfsad peng.

Jag undrar hur man rent praktiskt gör när man byter in en bil. Känns som man får ytterligare en dimension i en prisförhandling och var man kan köpa nya bilen från. T ex att man behöver få ett bra pris på både det man köper och säljer. Osv. Någon ”best practice” att del här. Verkar ju rätt skönt att slå två flugor i en smäll så att säga.

Sannolikt får du bättre betalt om du säljer den själv. En kompromiss är att använda sig av en auktionssajt typ KVD.
Jag använde dem och tyckte det var en smidig process.

1 gillning

Tipset är väl att inte bry dig om vad de säger att du får för din bil. Det är hur mycket du behöver betala imellan som räknas.

Vill du sälja din bil privat på någon site, så kolla vad andra tar för liknande bilar. Du kan också få pris från någon större uppköpare som Riddermarks eller Kamux. Så jämför du vilket som ger minst extrapengar för dig att betala. Det finns alktid lite prutningsmån. Både på priset på nya bilen, priserna man jämför med på blocket, och omvänd prutningsmån på flrsta priset från köpfirmorna. Så gör prutningarna innan du jämför.

Sen får man också ställa sig frågan hur mycket pengar besväret är värt jämfört med att bara åka in med gamla bilen, packa över sina grejer och åka hem i den nya.

Jag har aldrig bytt in en bil utan sålt på blocket. Aldrig haft några problem med krångliga köpare el.dyl. Byter du in den så förlorar du garanterat en rejäl slant, väldigt bra timpenning på den kvart en blocketannons tar att göra.

Edit: Jag frågade en gång på en bilfirma om inbyte på en A6 3.0 diesel. Då sa säljaren att den är så lättsåld så lägg ut den på blocket själv, och det stämde. En bilfirma i norr köpte den i stort sett samma stund som jag la ut den, så jag var antagligen för billig ändå även fast jag begärde 20tkr mer än firman jag var i kontakt med hade betalat.

2 gillningar

Vad tar de för provision?

Det här var 5 år sedan. Då sålde vi vår bil för 128000. KVD tog 10000 kr i provision.
Vet inte hur det funkar idag.

Det är antagligen svårt att både köpa billigt å sälja dyrt hos samma handlare. Själv har jag varit nöjd med att göra en bra affär på bilen jag köper och en halvbra på den jag säljer.

Har inte testat att sälja bil i prisklassen 200-300 tkr privat själv men antar att det finns en liten tröskel i form av finansiering och otrygghet som gör att många avstår privatköp där.

Men om du inte är i något skriande behov av bilen hade jag absolut testat på egen hand själv och sålt till ett pris du är nöjd med.

Värdeminskningen har varit ovanligt låg på bilar de senaste åren så ta en kik på vad bilar motsvarande din säljs för (blocketbevakning).

Lycka till och passa dig för ”förmedling” och oseriösa aktörer. Var petig med vem du gör affär smed :slight_smile:

Att byta in sin bil i samband med att du köper en bil är oftast en smidigare process än att lägga ut den på blocket.

Bilhandlaren du byter in bilen hos alternativt säljer bilen till löser all hantering med att lösa eventuella lån på bilen, ser till att pengarna sitter på ditt konto inom 1-30 minuter beroende på betaltjänst och även ägarbytet såklart.

En beg Volvo V60 2019 med miltal under 12.000 är idag en eftertraktad modell och marginalen hos en seriös bilhandlare ligger förmodligen mellan 25.000kr - 40.000kr.

Det här är även en lättsåld bil på blocket om du vill sälja bilen privat. Räkna med stort intresse med många bud högt och lågt. Har du tur så hittar du en seriös köpare som kan betala bättre än bilhandlaren.

Tar alla handlare alla bilar? Funderar på att köpa en KIA av handlare och då ev byta in min volvo.

De flesta tar nog in alla bilar. Antingen säljer de bilarna själva eller så säljer de vidare till någon annan allbilshandlare. Det är väl på ett sätt det bästa för Toyotahandlaren, att få en tidigare volvokund till sig t.ex.

Hos en handlare är det som någon skrev nettot som är intressant, om du gör den bra affären på ena eller andra bilen kvittar. Du kommer dock sannolikt att få betala ekonomiskt för smidigheten både vad gäller arbete, tid och eventuellt glapp/överlappning som försvinner med paketlösningen.

Att sälja själv kan nog fungera bra om du har det sinnet, tror det är lättare med som din en bil med lite högre pris då du förhoppningsvis slipper de som vill byta mot diverse saker, hittar alla möjliga fel osv. Bestäm dig för ett pris du är nöjd med, välj den köpare du upplever som seriös som bjuder det och undvik de som vill reservera eller bjuder mer än vad som är rimligt, de senare ber dig då ofta hålla bilen ett tag, kommer och tittar och hittar massor med anledningar till att inte kunna bjuda vad de sagt “men nu har de ju blivit hitlurade och du har bilen kvar osv”,

Jag har sålt två bilar privat när jag köpt ny bil. I båda fallen frågade jag vad de erbjöd i inbyte, sa att fick jag inte sålt bilen innan dess så tog jag deras erbjudande. La sedan ut dom 20000kr mer än vad de erbjöd och fick sålt båda dagen efter. Kunde säkert fått lite till men räknade mer att jag fick 20000kr mer till insats till nästa bil för typ 3 timmars arbete båda gångerna. Bra timpeng där. Sålde senast en bil i februari och det var sjuk efterfrågan på den. Så gick väldigt lätt att sålla bort prutarna.