Vi har många trådar om hur man räknar på TCO vid köp/leasing av bilar men jag saknar en bra tråd om bästa tipsen för att få bäst betalt när man säljer.
Vad ska man tänka på om man säljer en bil värd?
Upp till 100k
Från 100k till 300k
Från 300k till 500k
Från 500k och uppåt
Sälja på Blocket?
Endast inbyte?
Sälja till bilfirma?
Sälja till “viköperdinbil” och liknande?
Sälja via KVD och liknande?
Vid dyrare bilar kan köparen behöva finansiering innan köp, hur tänker ni där?
Hur förbereder ni bilen inför försäljning?
Tvätt?
Vaxning?
Recond?
Etc.
Vid privat försäljning, har ni med er någon som hjälper er?
Hur hanterar ni provkörning?
Kan dela med mig av hur jag gjorde senast för ett par år sedan, utifrån mina preferenser (-> 1) det ska vara så krångelfritt som möjligt 2) vill inte hantera oseriösa spekulanter 3) vill inte få en jobbig köpare på halsen som klagar på att något missljud eller likande i efterhand).
Skulle då sälja en bil för ca 250 kkr. Var förberedd på att åka till några bilhandlare och deala, men provade att ringa Riddermark bil dagen före. De förhörde sig om bilens skick över telefon och jag fick ett (bra) prisförslag över telefon som jag accepterade. Min egen bedömning före samtalet var att jag kunde få 10, max 15 kkr mer om jag sålde privat.
Nästa dag kom en trevlig kille från företaget hem till mig. Han gick igenom att skicket på bilen var som diskuterat, tog en kort provtur, varvid han ringde till kontoret som Swishade betalningen på studs. Sen körde han bilen därifrån och det var det!
Så grymt smidig och krångelfri affär. Som jag skrev innan hade jag säkert kunnat kräma ut några tusen till om jag sålt privat, men det skulle komma till en kostnad och risk jag inte hade lust att ta (begränsad uppsida, enorm möjlig nedsida).
Ps. Tvättade eller städade inte bilen inför försäljningen.
Tack
Skrev “bäst betalt”, men givetvis kan en snabb och smidig affär värderas mycket högre än att försöka få lite mer betalt.
Gillar att du slapp tvätta bilen först
Kunde du skriva över bilen direkt i Transportstyrelsens app eller fick ni köra pappersvarianten?
Oavsett pris på bilen så skulle jag säga att dessa saker är viktiga:
väl tvättad o vaxad
städat o rent i bilen
nyservad
nybesiktad
inga fel
bra däck
bra bilder, åk till ett ställe som blir fin bakgrund och ta bra bilder (ej i direkt solljus)
utförlig beskrivning i annonsen
Sedan får man ha lite tålamod, sälja privat är givet utom möjligen för dyrare bilar då folk tycker det är krångligt med lån och vill köpa hos handlare som kan fixa lån direkt.
Förstår. Trådstarten borde kanske mer fokusera på just privatsälj? Man kan ju typ alltid få bättre pris genom att att göra jobbet själv. Likt att det ”alltid” är billigare att renovera själv hemma istf för att anlita hantverkare.
Köpt och sålt många fordon privat genom åren. Aldrig haft några problem.
Fixa allt som är enkelt/billigt att fixa innan försäljning.
Sätt ett bra pris, är du för dyr kommer ingen höra av sig.
Sålla bland spekulanterna, man känner oftast direkt om det är en vettig person man har att göra med. Tala i telefon, inte en massa meddelanden hit och dit.
Kom till skott snabbt, annars gå vidare med nästa spekulant.
Bra tråd! Har själv bara sålt bil till samma handlare som jag sålt till men kan ångra lite att jag inte försökt privat istället efter att sett hur enkelt/snabbt handlaren har sålt dem med 20-30 tkr vinst.
Jag kommer antagligen köra min nuvarande bil ett bra tag till (tills maskinskadeförsäkringen slutar gälla) men är ändå lite nyfiken på erfarenheter av att sälja lite dyrare (runt 300 tkr) bilar privat.
Frågan är väl egentligen hur många potentiella köpare som sållas bort genom minskade garantier och finansieringsmöhligheter?
Sålde min förra husbil privat på Blocket.
Man följer med själv vid provkörning och sedan gör man upp köpet på sin bank eller via swish.
I vårt fall blev det banken eftersom det var så stor summa pengar (800.000kr).
Gäller ju att ha tvättat och städat och gärna vaxat innan visning.
Har sålt alla mina bilar genom åren (ett 30tal) privat via blocket eller tidningar.
Har jag köpt ny bil (firma) så har jag alltid kollat pris på inbyte innan jag alltid valt privat försäljning.
Har bara sålt en bil, då ringde jag runt till olika handlare och fick först 75 000 som bud men förhandlade lite fram och tillbaka och fick 85 000 till slut. De tittade aldrig på bilen utan jag lämnade bara in nyckeln till en säljare och fick pengar via banköverföring dagen efter.
De la upp den för 105 000 när de polerat upp den och städat. Kanske hade jag kunnat få 90-95 000 om jag lagt mycket energi på det och sålt privat, men jag vill inte ha med dryga oseriösa eller kriminella köpare att göra (som familjen råkat ut för och fått långtgående problem med).
Svårt att sälja dyr bil privat enligt min erfarenhet. Folk vill kunna köpa på avbetalning.
Jag försökte sälja en VW Tiguan för 120 000 för några år sedan. Ingen hörde av sig, inte ens skambud. Golf för 65 000 däremot, inga problem.
Här är förresten upplagt för att göra ett av dom ekonomiska misstagen som finns i ett äldre RT-avsnitt (ett av dom bästa avsnitten för övrigt). Att man inte värderar en krona lika vid alla tillfällen.
Att tänka att jag kanske kunde få 5000 mer än vad jag får i inbyte, men det är inte så mycket i sammanhanget.
Jo. 5000 kr är 5000 kr.
Men det är ju skitjobbigt att hålla på med Blocket-försäljningar.
Ja, men om du har alternativet att byta in din bil hos handlaren öppet så kan du i alla fall försöka. Man kan ha en rätt avslappnad inställning och skita i jobbiga spekulanter. Går det så går det. 5000 kr för kanske några timmars jobb är ju lätt värt det. Och funkar det inte så får handlaren ta bilen.
Exakt. Stor uppsida, liten nedsida på att testa själv. Dvs man kan ju alltid lämna in den till en firma som säljer.
Jag själv sålde vår via en sajt (vinköperdinbil.se) som gav oss 54 000 sek för en 12 år gammal V70 förra året vilket var 20 000 sek mer än vad alla andra firmor ville ge. Så det lönade sig att testa runt på nätet.