Hej forumet,
Jag går i tankarna att sälja min bil och istället köpa en elbil nu när jag äntligen har laddmöjlighet i hyreshuset och på arbetet.
Jag har fått bud upp till 315.000kr från diverse bilfirmor och privat har jag fått 350.000kr i bud. Alltså en relevant mellanskillnad som hjälper till med köpet av elbilen.
EDIT: 350.000kr, inte 340.000kr.
Efter att ha skummat igenom köplagen så såg jag att köparen har rätt att reklamera fel i upp till två år efter försäljningsdatumet, vilket så klart är bra ur många aspekter men under den tiden kan dessutom fel ha dykt upp som jag som tidigare brukare inte ens kunnat ana och som garanterat kan kosta mig över de 35.000kr jag gör i vinst om jag säljer privat.
Jag kanske också förstår rätt i att köplagen går att frångå om man skriver ett eget avtal eller t.ex. plockar ett avtal via Blocket. Missförstå mig inte, jag vill alltså inte lura eller dölja eventuella fel för köparen. Min misstanke är dock att det går att missbruka köplagen som köpare eftersom bilar används på olika sätt av olika brukare. T.ex. kör jag väldigt försiktigt, “servar” och putsar bilen ofta och kör omkring 1500 mil per år medan köparen kanske dundrar fram och kör 5-6000 mil per år, vilket gör att många “osynliga” fel kan framträda under två år efter försäljningsdatumet, vilka jag som säljare blir skyldig att åtgärda enligt köplagen även om jag inte visste att de existerade när jag ägde bilen.
Efter att ha läst liknande trådar så hänvisas TS oftast till bilhandlare eller till Blocket. Har det hänt något nytt på sistone som ni kan tipsa mig om? Hur gör jag för att gå tillväga på bästa sätt för både mig och en eventuellt privat köpare, utan att det eventuellt kostar mig de 35.000kr jag gör i vinst?
Vet ej om det ändrar din uppfattning, men vinsten du gör genom att sälja privat vs. firma är inte 35kkr (om jag inte läst din text fel).
Du nämner 315kkr i bud från diverse bilfirmor och 340kkr i bud från privata köpare. Skillnaden är 25kkr och inte 35kkr.
Jag har varit öppen i min ståndpunkt till handlarna och även testat krydda buden från konkurrenter. De hänvisar till Car.info och att köpare kommer gå efter snittpriset, vilket jag påvisat är för lågt eftersom min bil har mer lullull än de bilarna priset hänvisar till. Har även pekat på annonser på i stort sett identiska bilar där annonserna varit uppe i 369-399.000kr men då hänvisar de till “där ingår 20-tumsfälgar” eller “den bilen har panoramatak”, trots att bilen t.ex har högre miltal och saknar dragkrok.
Bilhandlare är en grupp människor jag efter mycket erfarenhet tyvärr tappat respekten för, fastän jag förstår att de livnär sig på att göra så stor marginal som möjligt. Det är själva sättet de köper och säljer på som gör mig irriterad.
Min erfarenhet av att sälja bil till de stora handlarna är att de otroligt bra koll på vad priserna ligger på.
Har flera gånger försökt höja budet gentemot andra handlare kanske med 10-15 000 men då fått tillbaka, ta det budet från andra handlaren. Eller att ”de måste prissatt bilen fel är du säker på att du fått de budet”.
Just bilbranschen känns generellt otroligt prispressat även om de försöker lura en då och då.
När det gäller privat så kan du bara sälja den om du redan fått bud. Min erfarenhet är att många personer är rädda att köpa så dyra bilar privat eftersom man inte har någon garanti alls.
Även om privatpersoner lägger ut dyra bilar på blocket så är det någon större bilhandlare som ringer och köper den.
Bilhandlare brukar vilja ha marginal på 10-15% för det ska bli värt det ens.
En väg att gå är KVD där man kan buda på bilen. Men de tar en avgift på slutpriset.
Jag sålde en bil och handlaren sa “den här kommer jag inte kunna få mer än 200 för” och hänvisade till ett missljud i startmotorn som “de var tvungna att åtgärda och kommer kosta mycket”, slitna sommardäck (6mm) som de måste byta för “25.000kr” samt en liten skada i lacken (gick att polera bort enligt annan firma) som “kräver att vi lackar om hela den panelen”, varpå de gav mig 10.000kr under initialt bud (180.000kr) där jag redan berättat om missljudet, mönsterdjupet och lackskadan. Jag försökte backa ur affären men de hänvisade till kontraktet på deras bil där de skrivit 180.000kr “med hänsyn till skick” och sa “du får ha koll på kontraktet nästa gång”.
Två dagar senare säljer de bilen i befintligt skick (med samma däck och missljud) för 235.000kr.
Detta var Bilbolaget i Norrtälje.
En annan firma sålde en Solid-bilgaranti Large som inte ens var applicerbar p.g.a. bilens miltal, varpå de vägrade återbetala. Till slut ringde de tillbaka efter att jag klagat via Google reviews och lovade pengarna tillbaka om jag tar bort klagomålet.
BilEnkelt Kungsängen.
Nä, sorry. Jag har inte mycket respekt kvar för handlare.
Håller dock med dig om hur privata annonser oftast säljer till handlare efter de blivit kontaktade och fått bud.
Edit: Ursäkta, återigen håller jag mig inte till ämnet. Jag har suttit i samtal med handlare hela förra och förrförra veckan.
Sånt kommer du få från privata köpare med att de hittar anledningar till att vilja blåsa dig. Sen vet man inte heller exakt vad handlarna säljer bilen för även om den står såld. Så ligger den ute för 235 så kanske de sålt den för 215-220, efter någon har varit där och prutat.
Skillnaden är ju att handlarna får hantera huvudvärk/garantiärenden när de säljer bilen.
När man säljer på blocket så är det lite hit or miss. Vissa är normala, medan andra kommer ringa dig för minsta lilla stup i kvarten och vilja du ger tillbaka 10 000kr för ”bromsbeläggen är slut”.
Annars finns ju tjänsten wheel away som har samarbete med blocket. Där handlare ”budar” på din bil, vet flera som fått bättre betalt för sina bilar genom den tjänsten.
Om någon ringer och klagar på att bromsbeläggen är slitna, svara då att: Varför undersökte du inte det när du köpte bilen? Det är lätt att kontrollera.
Jag har haft en köpare som försökt konstra lite. Det var däck som som var slitna och en repa. Men jag har bara svarat korthugget att han inte kan komma och klaga på uppenbara brister i efterhand. Gav inte ett lillfinger. Då slutande han.
Förtjänsten på att svara på dessa två SMS jämfört med att sälja bilen till en bilhandlare var 20.000. Sen hade säkert bilhandlaren konstrat ännu mer än den privata köparen efter deras undersökning av bilen.
Det där har hänt mig också. ”Bilen går bara i 100, det är något fel.”
”Absolut inte! Den gick bra när jag körde den. Hej.”
Hörde inget mer. Jag tror bara det är en taktik bland de som handlar mycket med bilar. De kollar lite hur man reagerar och om det är värt ett försök.
Jag har köpt och sålt ett antal bilar och motorcyklar sen 1985. Han var den knepigaste köparen av alla. Dom andra har aldrig hört av sig. Men så säljer jag inte till personer som inte uppträder korrekt som spekulant heller. Även om dom bjuder mest.
Har ingen erfarenhet själv men har som köpare alltid tänkt att jag har mer rättigheter när jag köper av företag. Med det sagt är jag ändå lite petig med vilken handlare jag köper av.
Vid köp av privatperson kan man inte komma 2 år efter och hävda några garantier på fel, så funkar det inte.
Bilen köps som den är, men skriv kontrakt när det gäller sådana summor. (Eller alltid borde man, men de flesta gör inte det. Köpt några hojar på senaste tiden och ingen har viftat med något kontrakt. Skulle dock aldrig få för mig att komma och kräva någonting heller efteråt)
Det enda man ev kan få igenom är ett uppenbart dolt fel som säljaren kände till, och då ska man kunna bevisa att säljaren kände till det också.
Och driva den processen.
Det här står på “Hallå konsument” gällande vad man kan klaga på:
Bilen inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat, till exempel saknar egenskaper eller utrustning som säljaren sagt ska finnas.
Det visar sig att bilen är i mycket sämre skick än vad du hade kunnat räkna med, utifrån det pris du betalat.
Du upptäcker fel på bilen som säljaren borde känt till, men inte informerat dig om.
Du kan däremot inte klaga på:
Fel som du borde ha upptäckt innan köpet om du undersökt bilen noggrant.
Fel som du kände till innan du köpte bilen
Fel som du själv har orsakat genom din körning eller liknande.
Varenda bil under 50k kommer att få fel inom 2 år ifrån köp, skulle helt döda privatmarknaden om varenda sånt fall skulle krävas av säljaren.
Jag är ingen expert inom detta område, men pappsen sålde senast förra veckan en äldre Volvo och då skrev han ett papper med bla; Bilen säljes i befintligt skick samt pris, personer, datum, adresser och annan relevant information och det signerades av båda parter. Nu gällde detta en bil från tidigt 90-tal så det var i en helt annan priskategori.
Vet inte hur mycket skillnad det gör nu för tiden, men jag brukar alltid formulera det som “Fordonet säljs i befintligt, förevisat och godkänt skick”. Då menas implicit att köparen undersökt, eller åtminstone anmodats eller erbjudits göra det, och godkänt bilens skick.