Jag och min respektive har tittat på bil under våren och sommaren. Ett återkommande bekymmer som vi märkt av är att när man hör av sig till bilhandlaren, i detta fallet Hedin, så stämmer inte priset på deras webbsida/blocketannonsen längre. Det skylls på prisjusteringar som inte hunnit ändras, sommarjobbare mm.
Nu senast skulle vi köpa en bil via Hedin. En specifik bil i lager var prissänkt på en ort, vi ville köpa den via en annan Hedin på en annan ort (där vi också fick bättre pris på vår inbytesbil). Det var inga bekymmer. Nya bilen skulle kosta 385 k. När vi idag dagen efter offertmailandet om aktuell bil går in på hemsidan igen för att titta på den så är den nu prissänkt till 359 k (men då utan vinterdäck och serviceavtal). När vi hör av oss till handlaren och såklart vill ha offert på det justerade priset så återkommer man efter ett tag och uppger att det är en felaktig prissänkning och skulle vara någon annan bil. Det ska tilläggas att i annonsen står det att det endast gäller denna bil, i fetstil med tre utropstecken. Det känns alltså som att bilförsäljaren vi haft kontakt med hela tiden har sagt att han har en köpare för priset på 385 och att de därför illa kvickt ska ta bort sänkningen.
Får bilhandlare hålla på såhär? Det känns väldigt godtyckligt och som att man ständigt blir blåst och gör en dålig affär. Man får liksom ingen bra känsla i magen. Vad har ni andra för erfarenhet? När man handlar saker i andra sammanhang, förvisso inte så dyra saker, så är det ju prissättningen som gäller, även om man tabbat sig och gjort fel.
Hade varit intressant att höra om era erfarenheter och kunskap på ämnet.
Jag har också noterat att fel förekommit och att samma bil ibland varit prissatt olika på olika ställen på nätet. När jag hört av mig om det har de varit ointresserade av att rätta till det.
Min kollega råkade också ut för “fel” prissättning, dvs det pris som stog på bilen blev han upplyst om att det egentligen var för lågt, men om han bestämde sig snabbt så kunde de tänka sig att släppa den för det priset…
Han var nöjd att han fick den billigare, jag struntade i att upplysa honom om att blev lurad att köpa bilen på studs istället för att tänka igenom över helgen om det var en bra affär, titta på alternativ osv.
Jag har inga bra erfarenheter av Hedin bil. Har hört fler som är missnöjda. Du ska tänka på att du ska ha med dom och göra sen med support och service också.
Ni hade inget avtal ännu så de får faktiskt ändra det annonserade priset. Ett binande avtal uppstår när ena parten lämnat ett anbud, och den andra parten lämnat en accept (på samma villkor som anbudet). En annons räknas inte som ett anbud, och du har ju bara bett om en offert (dvs du har bett butiken att lämna ett anbud till dig). Därför kan de ändra priset, åtminstone om man går på avtalslagen.
Lawline har ett svar här som verkar korrekt (men jag är ingen jurist):
Det finns lite regler i marknadsföringslagen också så det kan du ju googla på om du vill. Men det är svårt för dig att få ut något av det.
Om ni hade haft ett avtal enligt avtalslagen så hade det hela varit ganska enkelt. Då hade du kunnat stämma i tingsrätten och vunnit lätt. Men eftersom ni inte har något avtal så är det svårare och det blir svårt för dig att bevisa vilken skada du har lidit.
Bilhandlare är vår tids hästhandlare. I min erfarenhet är det en genomrutten bransch där det i princip bara finns skojare.
Senast var det “vinterdäck ingår” som jag inte kunde inspektera innan affären var klar. När det väl blev vinter så vägrade däckfirman sätta på dem då de var alldeles för dåliga. “Jag låter dig inte köra en meter med de här däcken!”.
Det ska förhandlas, prutas, saker ändras plötsligt, det som är annonserat på webbplatsen finns helt magiskt inte, men däremot något annat och så vidare…
Samma gäller i min erfarenhet i alla branscher där det är kutym att pruta och en enskild säljare har mycket inflytande över affären. Larm är ett sådant exempel. Provision och få återkommande kunder är en dålig cocktail, det gör människor hänsynslösa.
Att köpa bil är att gå in i ett annat mindset tills affären är klar. Lite äta eller ätas ungefär. Om du inte är väldigt kunnig får du vara beredd att lägga ned massor med tid på det om du vill göra en bra affär.
Jag har tidigare haft med bilhandlare att göra i jobbet. Vi pratar nu om säljare på en av Sveriges största bilfirmor. Min bild då var att de alla var kloner av varandra. De ser likadana ut, säger samma saker och beter sig likadant. De är inte trevliga, intressanta eller personliga. De är generiska, intetsägande broilers och helt och hållet utbytbara sinsemellan. När AI-robotar kommer borde de vara den första yrkesgruppen som kan rationaliseras bort helt och hållet.
Nyligen har jag haft att göra med säljare på en annan stor och förment seriös bilfirma. Jag har svårt att riktigt beskriva den upplevelsen på ett rättvisande sätt. Det som är positivt är iallafall att firman uppenbarligen har etablerade och tydliga rutiner. Säljarna har brutit mot dessa rutiner på ett sätt som jag uppfattar som märkligt.
Det mest intressanta är att samtliga säljare (tre stycken) som jag varit i kontakt med har agerat likadant. När jag påtalade det hela för deras närmaste chef hände ingenting. Möjligen har han blivit förd bakom ljuset på något sätt. Jag ska snart skriva ett brev till företagsledningen och berätta alla detaljer. Det lär ta skruv om vi säger så.
Utmaningen är mest att uttrycka allting på ett städat sätt för att inte själv framstå som galen. Jag behöver också motverka de lögner som nästan säkert kommer att dyka upp. Redan tidigare i processen har det dykt upp lögner som jag också har i skriftlig form. Att man försöker rädda sitt skinn när man begått allvarliga fel är kanske i någon mening inte så konstigt.
Det där med dåliga däck är vanligt. Samtidigt är däckfirmor inte sällan ”för petiga” sett ut ett strikt legalt perspektiv. Jag menar nu att det finns 1-2 mm extra däckdjup kvar men att däcken är halvrisiga och anses ”för gamla”. Strikt enligt reglerna vore däcken ok men däckfirman har sin uppfattning.
Däckfirman kan förstås agera av omtanke men mer sannolikt för att tjäna pengar. Jag har varit hos Däckbytarna vid två tillfällen med halvrisiga däck. De vägrade då sätta på dem och erbjöd mig istället direkt nya däck. Denna lösning var oerhört mycket dyrare än om jag skulle köpa samma däck till ”lägsta pris”. Jag köpte istället begagnade däck och sparade en hel del på det.
Jag förstår och vet att det inte är ett bindande avtal, tänker mest i termer om marknadsföring. Det är inte heller något vi tänker dra i eller bråka om, men det känns mest som ett utbrett fulspel. Eller så är de så slarviga som de också framstår. Man blir mest opepp på att handla av sådana företag. Men till syvende och sist styr priset rätt mkt var vi hamnar med…
Jag vill inte outa allting här men vi kan säga så här att de aktivt låtit bli att göra saker som jag direkt bett om och som de har tydliga interna riktlinjer för. När jag höjt tonfallet har jag fått höra rakt ut att “det är inte mitt jobb”. När jag sedan eskalerat frågan har de kommit med påhittade nya uppgifter, alltså rena lögner. De uppgifterna är inte heller korrekta i meningen att de får agerandet att framstå som rimligt. Dock behöver man viss kunskap för att genomskåda det. Den som inte vet så noga kan tro att det stämmer.
Total igenkänning och tror att fokus bör vara att hitta rätt kontakt/säljare. Att ha ambitionen att driva detta juridiskt eller utifrån ambitionen & förväntan att bilbranschen är en servicebransch är en utopi.
Precis som på banken, snickaren och andra yrkesgrupper så gäller det att hitta rätt kontakt/person. Själv passerar jag från östsidan till västsidan varje gång jag köper bil och åker förbi ett antal andra HedinBil kontor på vägen. Sedan på plats hos grym service, allting i ordning, bra diskussioner kring priser & aldrig några överraskningar. Två senaste gångerna skötte vi det per mail & sedan distansleverans.
Så hitta rätt handlare för dig så hjälper dig hela vägen oavsett vart i Sverige den önskade bilen står.
Känner också igen det som beskrivits här i tråden. Gick för att se på en bil och den annonserades i bilhallen till 50k lägre pris än på blocket. Inget jag själv nämnde, men blev en provkörning och lite diskussioner och kort efter jag lämnat får jag mail av bilsäljaren som säger att det tyvärr blivit fel vid prissättningen av bilen, den ska eg vara 50k dyrare och jag kan själv verifiera det korrekta priset på Blocket, men om jag bestämmer mig för att ta den senast imorgon så får jag den till det “felaktigt” rabatterade priset…
Samma strul med vinterdäck också. Vinterdäck och fälgar ingick, men fanns inte inne vid köpetillfället, men det var en liknande bil på ingång hos dem nästa vecka som hade vinterdäck så jag skulle få dem istället och vi kom överens om att de hör av sig så fort de finns tillgängliga. Eftersom killen aldrig hörde av sig ringde jag och för att kolla läget. Diverse bortförklaringar, men det skulle istället ordna sig nästföljande vecka. Mailade väl ett par ggr ännu efter dettaDetta var c 2 år sedan och fick aldrig några vinterdäck. Bra lärdom för mig att inte vara så naiv.
Håller med om att det är så man skulle behöva göra. Hitta en bra handlare och göra den till sin. Vi har hittills inte hittat någon sådan bara. Men första steg är kanske att utesluta alla Hedin. De flesta har hittat på tokigheter på olika vis.
Volvo Cars. Gillade dock bilen och hittade däck på blocket som gått en vinter och var i nyskick, så struntade helt enkelt i det. Är väl iofs det som är risken att många gör och som gör att de kan komma undan med det.