"Fel prissättning" på bil hos Hedin

Något som är värt att nämna är att köpa bil inom sitt närområde. Blir det strul så kan man besöka dom, som tex vinterdäcken som har nämnts.

Jobbigt åka 40-50 mil för skitsaker som borde lösas.

Folk blir mycket trevligare när man besöker dom :slight_smile:

1 gillning

När jag köpte bil gällde det motsatta. De hade ett lägre pris på Blocket än i bilhallen. Iom att jag hittat bilen på Blocket fick jag det priset. Jag uppfattar att det här var en medveten strategi. Bilen var precis nyupplagd så det var inte så att det skett några prisjusteringar. Skulle jag hitta bilen i bilhallen så skulle “konkurrensen” bara bestå av andra bilar där och då skulle priset spela mindre roll, så att säga. På nätet var det viktigare att bilen skulle ligga prismässigt något under liknande bilar i området.

1 gillning

Detta känns väl som en mer “rimlig” strategi från deras sida, om än även ett kasst beteende. En tämligen rutten branch.

Kan uppdatera med att vi ringde ordinarie bilhall som hade gjort sänkningen, men sedan tagit bort den igen och lagt bilen på “ordinarie nedsatt pris”. Jag ringde och frågade efter aktuell bil med sänkningen till 359’900, säljaren kunde inte se priset i deras system men skulle återkomma efter att ha pratat med den ansvariga säljaren för märket. Efter cirkus en timme ringde han åter och sa att jo, priset gäller för just den bilen om man köper direkt av den säljaren.

Så den andra Hedinsäljaren vi skulle ha som mellanhand på annan ort bullshittade bara om att det var en “felaktig” prissättning på fel bil. Vi tyckte från början denna säljare var bättre än de andra vi haft kontakt med, kunde snacka som normalt folk och var trevligare. Men han visade sig inte bättre han, de är ett gäng riktiga skojare.

1 gillning

Sen kan man ju undra varför det är just en specifik bil som de sänker så mycket jämfört med andra i samma modell och spec-nivå. Har hört att nyköpsmarknaden har totalt avstannat, är det på grund av att 2024-modellerna snart är på g och att tredje kvartalet lider mot sitt slut som de sänker några bilar på detta vis? Dvs att de verkligen behöver bli av med ett gäng bilar som stått i lager ett tag…?

Kommer det komma fler sänkningar om ett par månader tro?

Det fina i kråksången är väl att det emellanåt dyker upp bilar som, utan uppenbar anledning, är prissatta en bit under vad de borde kosta (även hos stora handlare/kedjor). Dubbelkoll av priset görs kanske vid en första kontakt med säljaren. Har säljaren skickat avtal för påskrift syns även priset (och annat om bilen) där och går inte att snacka bort hursomhelst. :slight_smile:

Denna artikel snuddar lite på ämnet och kan vara intressant.

1 gillning

Ja intressant artikel ovan.

Kan meddela att det slutade med att vi sålde nuvarande bilen till en lokal handlare, enkelt och utan krusiduller. Köpte bilen av Hedin till det extra sänkta priset. Aktuell bil var dessutom på plats uppmärkt med extra kampanjpris på 359’900. Riktig bullshit från den andra Hedinsäljaren att det var en felmärkning. Har god lust att maila tillbaka till honom med bild på skylten. Så att han iaf får skämmas lite över att rätt upp och ner ljuga till kund.

Köpte bil av Hedinbil för en månad sen, säljaren hade sagt att bilen blivit omlackerad vänsterfram pga skrapat emot en garage pelare så jag kollade aldrig reparationen. Kommer hem och tvättar bilen noggrant efter semestern. Synliga repor. Hör av mig till säljaren men han har slutat, en annan säljare säger att den aldrig blivit omlackerad.

Grädde på moset: Prutade även med begagnade vinterdäck, tvättade av dom hemma och upptäcker att en av fälgarna är skadad/smälld på insidan. Hedinbil vill ej göra något.
Riktig skojar firma med inkompetenta säljare.

2 gillningar

Jag har ändå haft en föreställning om att köp hos en bilfirma skulle innebära att det är ordning och reda - att man inte behöver kontrollera saker på detaljnivå. Det verkar ju närmast vara så att den här bedrägeribranschen borde bojkottas av princip. Förra gången jag köpte bil gjorde jag det av en privatperson och det var det iallafall inga konstigheter med.

Nåt säger mig att en hederlig ägare som säljer privat har 10 ggr bättre koll på bilen än en säljare på en större firma.

Jag har också upplevt konstigheter som säljare/verkstad borde haft koll på/informerat om. Allt har dock kunnat kompenseras men det är saker i stil med fel miltal (några hundratal), däckbulor, service som skall göras väldigt snart etc.

Vad är däckbulor för något?