Bilhandlare som smusslar eller bara bra service?

Behöver köpa ny bil snabbt då min gamla gett upp. Var inne hos en bilhandlare idag för att kolla in en bil jag varit intresserad av. Han kände igen mig direkt från ett tidigare besök med frugan och hämtade bilen åt mig.

Det som kändes lite märkligt var att jag fick vänta i ungefär tio minuter medan han hämtade bilen och när han körde in den i hallen var den täckt av snö. Han sa direkt att han skulle tvätta av den och låta den stå inne så att den var “varm och fräsch”. Dessutom bad han mig ringa innan jag kommer dit nästa gång.

Känns lite konstigt att han inte lät mig provköra på plats och att han verkar vilja styra upp allt i förväg. Är det bara bra kundservice, eller försöker han dölja något (typ startproblem i kyla eller annat strul)? Hur hade ni resonerat?

Bonusfråga: Jag har pengar i korta räntefonder och i Spiltan Högräntefond, plus en buffert på sparkonto. För att finansiera bilen, borde jag sälja Spiltan-fonden eller korta räntefonderna? Alla tar lika lång tid att sälja.

Tankar?

1 gillning

Det är väl inte bra service att du ska behöva komma tillbaka senare? Det är omöjligt att svara på vad just den bilhandlaren tänker.

Sade ni att ni gärna provkör den direkt?

2 gillningar

Den var lite skitig eftersom den stått ute så han sa att han ville spola av den. Jag brukar sällan bry mig om en bil är skitig och det gör väl den här årstiden till att bilarna blir skitiga på en gång.

När vi besökte firman förut var vi lite avvaktande, men då var det inte lika bråttom. Nu är det mer akut eftersom jag behöver köpa bil så snart som möjligt. Tänker om det kan ha påverkat honom?

Men som svar på din fråga så sa jag inte att jag ville provköra den direkt, utan han ville boka in en tid med mig för provkörning.

Det är högst normalt. De har inte plats för alla bilar inomhus. Frågade du som sagt om du kunde ta en kort tur direkt?
Som säljare vill han naturligtvis inte presentera ett objekt som ser ut som skit och det gör bilen om den stått ute och fått snöblandad smuts på sig som rinner av lacken.
Man vill inte visa bilen så. Tror absolut inte du behöver känna att han döljer något pga det.
Sen bör man alltid googla en säljare förstås innan man ger mkt pengar för något…

3 gillningar