Jag köpte en äldre sportsedan med sugmotor för snart ett år sedan, och blev frälst i att ha en bil som låter vroom vroom och är kul i kurvorna.
Jag vill nu skaffa något ännu sportigare - en sportbil helt enkelt, och gärna en lite mer speciell sådan.
Har kollat hundratals youtubevideos om alla möjliga bilar, läst hundratals forumtrådar, samlat ihop till en rejäl kontantinsats och reparationsbudget, stuvat om i budgeten, lagt ut gamla bilen på blocket… och nu är jag redo att köpa en bil.
Men det finns ett frustrerande problem: inga bilhandlare vill låta mig provköra begagnade sportbilar!
Det har alltid varit samma visa, 4 gånger i rad nu: jag visar mig intresserad, ställer relevanta djupgående frågor om bilen som visar att jag är påläst, har inga problem med att låta bilhandlaren göra en kreditcheck på mig, erbjuder mig att betala en depositionsavgift osv., men så fort man frågar om en provkörning får jag samma svar:
“Givetvis får du provköra, men det är efter påskrivet köpekontrakt”.
Men när jag skrivit på köpekontraktet så har jag ju köpt bilen? Definitionen av provkörning är väl ändå att man får prova att köra bilen innan köp?!
Frågade snällt en säljare hur “provkörning efter påskrivet köpekontrakt” är en provkörning men det gav inte direkt några glada miner tillbaka utan mest något mummel om att man kunde skriva in klausuler om återköp i kontraktet…
Hur mycket man än researchar så är tio minuter provkörning av en bil ovärderlig, och det känns verkligen som att köpa grisen i säcken att lägga (i mitt fall) 500-800 tkr på en bil man aldrig ens kört.
Hur är det tänkt att man ska göra?
Måste jag hyra en bil i samma klass och rulla in hos bilhandlaren och hoppas hen ser mig? Låna någons rolex och vifta med den i ansiktet på säljaren? Att klä sig propert eller ej verkar inte spela någon större roll. Jag är i 30-årsåldern, ska jag skicka min 70-åriga svärfar att provköra bilen och byta plats med honom runt hörnet? Måste jag bära en t-shirt med bitcointema och låtsas vara nyrik? Borde jag namedroppa min fina jobbtitel? Skaffa fler vänner som har sportbilar som jag kan prova? (de jag känner har antingen ingen bil eller så har de en tesla/range rover/volvo - köper mellancheferna XC90 bara för att det är den enda bilen de får provköra eller?).
Om det finns någon med en LC 500, RC F, 981 GTS eller F-Type S som bor i Stockholmsområdet med omnejd som känner att de behöver fler vänner med bilintresse så finns jag tillgänglig
Det är alltså inte ferrarris eller unika modeller i mångmiljonklassen det handlar om, utan “vanliga entusiastbilar”, om än åt det lite dyrare hållet. Jag har full respekt för att säljarna inte vill att var och varanann 20-åring utan intresse att köpa kommer och buskör bilarna, men… nu är jag ju faktiskt seriös med mitt köp.